×
×

پیوند هنر و ورزش همیشگی باشد/ تمرین کشتی با طعم موسیقی

  • کد نوشته: 177036
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۶ام فروردین ۱۳۹۷
  • ۰
  • دارنده مدال نقره المپیک آتن معتقدست پیوند هنر و ورزش باید همیشگی باشد و این هم نشینی باعث ارتقای سطح سلامت جامعه می شود. علیرضا سعیدی: موسیقی عاملی برای ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران به ویژه سر تمرین های آنها محسوب می شود و می تواند علاوه بر نظم دهی به تمرین های سنگین در […]

    پیوند هنر و ورزش همیشگی باشد/ تمرین کشتی با طعم موسیقی
  • دارنده مدال نقره المپیک آتن معتقدست پیوند هنر و ورزش باید همیشگی باشد و این هم نشینی باعث ارتقای سطح سلامت جامعه می شود.

    علیرضا سعیدی: موسیقی عاملی برای ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران به ویژه سر تمرین های آنها محسوب می شود و می تواند علاوه بر نظم دهی به تمرین های سنگین در رفع خستگی ورزشکار حرفه ای نیز مثمرثمر باشد. تعدادی از کارشناسان تربیت بدنی معتقدند: «موسیقی میزان برانگیختگی شخص را تغییر می دهد و بنابراین به عنوان شکلی از تحریک که اهمیت زیادی در مسابقات دارد، مورد استفاده قرار می گیرد یا به عنوان مسکنی برای فرو نشاندن اضطراب ورزشکاران تلقی می شود.حتی آثاری نیز تولید می شوند که با درهم آمیختگی موسیقی تحرک بخش و آثار کلامی نقش بسیار موثری در اعتماد نفس ورزشکار دارد.»

    موسیقی طی این سال ها به عنوان یک پدیده منحصر به فرد توانسته جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی در سایر پدیده ها از جمله ورزش پیدا کند و می تواند به عنوان یک بازوی فرهنگی به کمک پرورش فرهنگ ورزشکاری بیاید که قطعا در معرض آسیب های ناشی از حاشیه هاست؛ حاشیه هایی که در ورزش های پرطرفداری چون فوتبال و کشتی نقش پر رنگ تری دارد و ابزاری چون موسیقی می تواند در تلطیف این فضای خشن نقش موثری ایفا کند.

    علیرضا رضایی دارنده مدال نقره المپیک آتن و مدال های طلا، نقره و برنز جهان که طی سال های اخیر از جمله مربیان فعال تیم ملی کشتی کشورمان بوده از جمله افرادی است که با حوزه فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی قرابت ویژه ای دارد. با سرمربی تیم کشتی آزاد امید و مربی تیم ملی بزرگسالان کشورمان در حین انجام تمرین های تیم ملی کشتی گفتگویی داشتیم که وی از پیوند هنر و کشتی به ویژه پیوند «موسیقی» با ورزش های سنگین سخن گفت.

    *آقای رضایی برایم خیلی جالب است که سر تمرین ها از موسیقی استفاده می کنید و موسیقی این چنین با بچه ها عجین شده است. این ایده جالب نشات گرفته از چه تاکتیکی است؟

    به نظر من پیوند هنر با ورزش لازم است و این موضوع از قدیم هم وجود داشته است. هنر و ورزش هر دو جزو علاقمندی های قشر جوان جامعه هستند و جوانان  هم به سمت مسایل هنری و هم ورزشی گرایش دارند و چه بهتر که این دو را کنار هم قرار دهیم.

    در این چند سال دیدیم که ارکسترهای موسیقی در مراسم افتتاحیه تعدادی از مسابقات کشتی اجرا داشتند و به اعتقاد من این شرایط هم برای تماشاگران کشتی فضای مناسبی را پدید می آورد و هم به آشنایی آنها با فرهنگ و هنر ایرانی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

    *این موسیقی و هنری که شما از آن صحبت می کنید، در زندگی شخصی تان چقدر تأثیر و جایگاه دارد؟

    – سعی می کنم همپای جوانان به موسیقی گوش دهم، چراکه برای آماده‌سازی مسابقه ها و تمرین های سخت بچه های تیم از موسیقی بهره می بریم.

      به اعتقاد من هنرمندان و ورزشکاران از نظر سیستم کاری و زندگی‌شان نقاط مشترک فراوانی دارند و به طور کلی به نظر می‌رسد برای هر فرد، بعد از مسایل اعتقادی، مسایل هنری مهم است و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

    * خودتان به چه سبک موسیقی علاقه‌مند هستید؟

    -همه سبک موسیقی خارجی یا ایرانی، بی‌کلام یا باکلام را گوش می‌دهم و برایم فرقی ندارد.

    *گفته می‌شود به دلیل اینکه ورزشکاران در این سال‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور چندانی ندارند، این مساله در رفتار و شخصیت آنها اثرگذار بوده است. شما به عنوان یکی از مربیان تیم ملی کشتی ایران به ورزشکاران خود توصیه می‌کنید که به تماشای تئاتر و کنسرت و سینما بروند؟

    – من جوانان کشتی‌گیر را جزو بهترین‌ها و بافرهنگ‌ترین ورزشکاران می‌دانم و نمی‌دانم این‌گونه مسایل چرا مطرح می‌شود.

    تمرین های جوانان کشتی‌گیر در صبح و بعدازظهر چه در اردو و چه خارج از آن پیگیری می‌شود و معمولاً فرصت اینکه بخواهند به فعالیت‌های غیرورزشی و در موقعیت‌های خاص بپردازند، وجود ندارد که یکی از دلایلی که آنها نمی‌توانند به کنسرت‌های موسیقی، سینما و تئاتر بروند همین مساله است.

    به هر حال مشارکت در امور فرهنگی باعث می‌شود ورزشکاران بیشتر به اجتماع وارد ‌شوند و صرفاً به فعالیت‌های ورزشی نپردازند و وقت خود را با هنر که امری متعالی است بگذرانند.

    *آخرین فیلمی که تماشا کردید، چه فیلمی بود؟

    -یادم نمی‌آید چرا که فرصت آن وجود ندارد، ولی پسرم با اینکه کم سن و سال است، اهل فیلم دیدن است.

    *یکی از نکاتی که در مدت حضور رسول خادم در فدراسیون کشتی توجه مرا به خود جلب کرده بود، تمرکز او روی مسایل فرهنگی به ویژه حضور موسیقی در جریان رویدادهای این ورزش بود. حتی می دانیم فرزندش پوریا خادم یکی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی است و پوئم سمفونی «تختی» از او رونمایی شد. آیا شما فرزندتان را به چنین گرایش هایی تشویق می کنید؟

    – در چنین مسایلی، علاقه شخصی مهم است. جالب است بدانید قبل از اینکه من بخواهم به پسرم بگویم به چه چیزی علاقه داشته باش یا نداشته باش، او به هنر به ویژه نقاشی و موسیقی علاقه فراوانی دارد و در کارگاه های آموزشی مختلفی شرکت کرده است.

    به هر صورت ورزش و هنر لازمه‌ زندگی سالم است و من هم بر حسب وظایفی که در خانواده به عهده دارم  فرزند خود را به ورزش و هنر تشویق می کنم.

    * اگر از شما بخواهند به عنوان یک ورزشکار سخنی با هنرمندان داشته باشید، ناگفته ای برای آنها دارید؟

    -بنده به نوبه خود از همه هنرمندان تشکر می‌کنم زیرا فعالان این عرصه حق زیادی به گردن هنر این مملکت دارند. پخش و اجرای سرودهای حماسی در مسابقات جهانی یا بازی‌های المپیک و آسیایی، حس میهنی را در مخاطبان زنده می‌کند.

    امیدوارم پیوند هنر و ورزش همیشگی باشد و همه در کنار هم  حضور داشته باشند، چرا که  هنرمندان و ورزشکاران خصوصیات مشترک فراوانی دارند. ان شاءالله هنرمندان مانند گذشته، فعال و تندرست در کنار جامعه ورزش حضور داشته باشند و بنده به عنوان یک عضو کوچک، قدردان محبت آنها هستم.

    https://musiceiranian.ir/?p=177036
       
    برچسب ها علیرضا رضایی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *