×
×

پاسخ به زمزمه‌های تغییر مدیریت/ خانه موسیقی نباید تضعیف شود

  • کد نوشته: 175227
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمزمه هایی مبنی بر تغییرش از این سمت شنیده می شود، به تشریح عملکرد مجموعه تحت مدیریتی خود و برخی از حاشیه ها پرداخت. علیرضا سعیدی: فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمزمه های تغییر او از سوی معاون هنری وزیر […]

    پاسخ به زمزمه‌های تغییر مدیریت/ خانه موسیقی نباید تضعیف شود
  • مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمزمه هایی مبنی بر تغییرش از این سمت شنیده می شود، به تشریح عملکرد مجموعه تحت مدیریتی خود و برخی از حاشیه ها پرداخت.

    علیرضا سعیدی: فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمزمه های تغییر او از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی از محافل رسانه ای شنیده می شود، روز شنبه ۱۲ اسفند ماه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن پاسخ به حواشی تغییرش در سمت مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد به تشریح عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ پرداخت.

    فرزاد طالبی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تغییرات احتمالی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان سال جاری بیان کرد: بنده کارمند رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و محل خدمتم را وزارتخانه تعیین می کند در نتیجه اگر قرار است اتفاقی در زمینه تغییرات مدیریت این دفتر بیفتد قطعا اطلاع رسانی های لازم از سوی منابع رسمی انجام می شود. در هرصورت امیدواریم حرکت رو به پیش موسیقی ایران که طی این سال ها اتفاق افتاده متوقف نشود چرا که سیاست های دولت تغییری نکرده و هرکسی که مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشد باید همین سیاست ها را دنبال کند.

    رشد چهار برابری تک آهنگ ها

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در دفتر موسیقی طی سال ۹۶ توضیح داد: به اعتقاد من سال ۹۶ سال تحرک و رشد چشمگیر فعالیت های موسیقایی بود. ما در حوزه تک آهنگ ها که در حال حاضر جلوه اصلی فعالیت موسیقایی است نسبت به سال گذشته رشد چهار برابری را شاهدیم که هم نشان افزایش تولید در موسیقی ایران است و هم بیانگر توانایی دفتر موسیقی در مدیریت حجم عظیم درخواست ها است. همین وضعیت رشد را ما در «نماهنگ» و «کتاب گویا» هم مشاهده می کنیم.

    شیوه نامه جشنواره موسیقی فجر در انتظار تایید معاون هنری

    وی افزود: امسال ما پیش نویس شیوه نامه جشنواره موسیقی فجر را آماده کردیم که حاصل جلسات متعدد با سلایق مختلف است که در نهایت پیش نویس مزبور به معاونت هنری برای تایید و ابلاغ ارسال شد. به علاوه اینکه ما در این موضوع از همه اهالی موسیقی و علاقه مندان نظر خواهی کردیم که ان شاالله در شیوه نامه نهایی این نظرات لحاظ خواهد شد. به نظر من تدوین شیوه نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر اتفاق بزرگی بود که امیدوارم به زودی به نتیجه نهایی منجر شود.

    عضو شورای سیاستگذاری چندین جشنواره موضوعی موسیقی درباره برگزاری جشنواره های موسیقی نیز گفت: طی سال هایی که بنده در دفتر موسیقی حضور دارم، تلاش شده تا برگزاری جشنواره های موسیقی شکل موضوعی پیدا کند، به عبارتی جشنواره ها اکنون با ژانر مشخصی برگزارمی شود و ارزیابی ها نیز بر همین اساس صورت می گیرد. از سوی دیگر علاقه مندان هم می توانند در فستیوالی شرکت کنند که در آن موسیقی مورد علاقه شان عرضه می شود. در این زمینه می توان به برگزاری «فستیوال موسیقی معاصر»، «فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی»، «فستیوال موسیقی نواحی ایران» اشاره کرد.

    اصلاحات در صدور مجوز ها

    طالبی با اشاره به تسهیل مقررات صدور مجوز در دفتر موسیقی اظهار کرد: این موضوع در سال جاری نیز ادامه یافت یعنی ما تقریبا در تمامی رویه های صدور مجوز تجدیدنظر و اصلاح داشتیم به اضافه اینکه موارد  مرتبط با مسایل روز در حوزه موسیقی نیز در سامانه ها اعمال شد. به عبارتی تمامی سامانه های مربوط به صدور مجوز در دفتر موسیقی مورد ویرایش و بازنگری قرار گرفت. آخرین کاری هم که تا پایان سال انجام خواهد گرفت حذف نامه نگاری فیزیکی مرتبط با  کتابخانه ملی است که از این  پس به صورت دیجیتال انجام می شود.

    موسیقی بدون کلام از شورا خارج شد

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همانگونه که علاقه مندان موسیقی مستحضر هستند مدتی است که موسیقی بدون کلام نیازی به طرح در شورای موسیقی ندارد. از سوی دیگر برای اصلاح شیوه نامه اجرای صحنه ای، گروهی مامور بررسی و در صورت لزوم اصلاح موارد شده اند. در شورای شعر هم شاهد اتفاقات خوبی بودیم به این معنی که تغییراتی در روش کار انجام گرفت که علی رغم افزایش سنگین حجم کارها فضا به سمتی هدایت شد که با تلاش و همت اعضای محترم شورا روند بررسی کارها دقیق تر و تخصصی تر پی گرفته می شود.

    وی اضافه کرد : آمارها نشان دهنده افزایش جدی فعالیت های دفتر موسیقی طی دوساله اخیر است. اقبال عمومی به موسیقی نکته ایست که دفتر موسیقی باید بتواند به آن پاسخ دهد و امیدوارم توانسته باشیم پاسخ مناسبی به درخواست های جامعه در حال تحول داده باشیم.

    سایت های غیرقانونی دانلود به وزارت ارشاد معرفی شدند

    طالبی در جواب به سوالی مبنی بر طرح برخی انتقادها درباره فقدان سیاست مشخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مبارزه با دانلود غیرقانونی آثار موسیقایی و همچنین تبدیل شدن مجموعه دفتر موسیقی به عنوان محل صدور مجوزها توضیح داد: من چنین دیدگاهی را قبول ندارم زیرا ما در این مدت ضمن شناسایی بسیاری از سایت های غیرقانونی دانلود آثار موسیقایی، آنها را به هیات نظارت مرکز فناوری های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردیم. به اضافه اینکه ما به اهالی موسیقی نیز گفته ایم اگر سایتی را در این حوزه می شناسند و یا درگیر این موضوع هستند به ما اعلام کنند تا به سهم خود نسبت به پیگیری موضوع اقدامات لازم را انجام دهیم.

    مسدود شدن برخی از سامانه های متخلف موسیقی

    وی گفت: البته نظر من این است که صنف ناشران و همچنین خانه موسیقی نیز در این ماجرا باید حضور فعال تری داشته باشد. همانطور که می بینید در حوزه سینما، این صنف است که در صف اول پیگیری حقوق هنرمندان قرار گرفته است. با این حال ما به همه شرکت ها و خانه موسیقی اعلام کردیم که در این موضوع هرکاری از عهده ما بر آید انجام خواهیم داد و هر سایتی که از این مجاری به ما معرفی شود در سریع ترین زمان ممکن به قوه قضاییه و مرکز فناوری های دیجیتال وزارت ارشاد منعکس معرفی شده و پیگیر موضوع خواهیم بود که سایت ناقض قانون بسته شود.

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع عنوان کرد: شما اطمینان داشته باشید که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اراده وجود دارد که در زمینه مبارزه با دانلود غیرقانونی آثار موسیقایی اقدام های لازم صورت گیرد.

     تقابل با خانه موسیقی به صلاح نیست

    طالبی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی از اظهارات که از طالبی به عنوان مدیر نزدیک به خانه موسیقی یاد می کنند و اتفاقا این موضوع را یکی از دلایل مهم تغییر او در دفتر موسیقی وزارت ارشاد می دانند، گفت: این دفتر با خانه موسیقی در برخی از موارد اختلاف نظرهایی دارد و البته بر اساس چارچوب قانونی امور را مدیریت می کند اما برای من یک نکته بسیار اهمیت دارد که نگذاریم خانه موسیقی به عنوان نهاد انتخابی اهالی موسیقی تعطیل و یا تضعیف شود.

    وی ادامه داد: در این موضوع بنده صراحتا اعلام می کنم که تاکیدم حفظ خانه موسیقی است به دلیل اینکه این نهاد تنها تشکل فراگیر و قانونی موجود اهالی موسیقی است. علیرغم همه انتقاداتی که شخصا ممکن است داشته باشم و انجام اصلاحاتی در روند جاری را ضروری بدانم ولی حفظ این مجموعه را در اولویت می دانم. به علاوه معتقدم اگر بتوان تصدی را به صنف موسیقی واگذار کرد، این کار را باید انجام داد. اساسا نگاه دولت این است که امور تصدی گری را به صنوف واگذار کند و این همان سیاستی است که همواره از آن دفاع کرده و هم اکنون نیز به آن اعتقاد دارم.

    شیوه نامه جشنواره بر اساس نظر منتقدان خانه موسیقی تدوین شد

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای موضوعی که به آن اشاره کردم مثال شیوه نامه جشنواره موسیقی فجر را می آورم. دفتر موسیقی پیش نویس شیوه نامه جشنواره را عمدتا بر اساس نظریات منتقدان خانه موسیقی تدوین کرد و آن را به معاون محترم ارسال کرد ولی اینکه دفتر موسیقی را بخواهیم در تقابل با خانه موسیقی قرار دهیم این را اصلا به صلاح دفتر موسیقی و موسیقی ایران نمی دانم.

    درباره کارهای انجام نشده بعدا حرف می زنم

    طالبی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر کارهای انجام نشده ای که تصمیم به اجرای آنها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد دارد، توضیح داد: فهرستی از کارهای انجام نشده ای که باید توسط دفتر موسیقی انجام گیرد، می توان ارایه داد که برای شرح آن مجال دیگری می طلبد. هنوز راه های نرفته بسیاری در دفتر موسیقی وجود دارد؛ هرچند که توانمندسازی صنف و اهالی موسیقی برای اینکه کارهای خود را خودشان انجام بدهند و دفتر موسیقی در امور تصدی گری ورود نکند همواره جزو دغدغه های من بوده است.

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نباید به دنبال افزایش کمی ساختار اداری دفتر موسیقی باشیم و مسیر صحیح این است که حداکثر فعالیت های ممکن را به اهالی موسیقی واگذار کنیم. موضوع دیگری که می توان گفت دیجیتال کردن تمامی فعالیت های دفتر موسیقی است که البته طی این سال ها توانسته ایم بخش های مهمی از آن را انجام دهیم و بخش های دیگر نیز به یاری همکاران تلاشگرمان انجام خواهد شد

    هیچ روزی بدترین روز کاری ام نبود

    وی در پایان صحبت های خود در جواب سوالی مبنی بر بدترین روز کاری خود طی ۲ سال گذشته گفت: به غیر از اخبار مربوط به درگذشت هنرمندان عزیز موسیقی کشورمان، در این ۲ سال روزهای خوبی در کنار همکاران و اهالی شریف موسیقی داشته ام.

    https://musiceiranian.ir/?p=175227
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *