افزايش نرخ تورم و حاد شدن وضعيت اقتصادي كشور مدت كوتاهي نيست كه دامنگير حوزههاي فرهنگي هم شده است؛ از بليت 5 تا 20 هزار توماني تئاتر گرفته تا بليتهاي 2500 تا 4000 هزار توماني سينما.
وضعيت موسيقي اما به وخامت بيشتري گذاشته است چون: هزينههاي سالن بالاست. بايد هزينه سربار تبليغات و ارگانهايي(نيروي انتظامي و اداره اماكن) كه بار تامين امنيت كنسرتهاي موسيقي را تامين ميكنند نيز به آن افزود. بليت كنسرتها گاه به 60 هزار تومان هم ميرسد و هماكنون از افزايش بهاي تمامشدهي سيديهاي موسيقي از 4 به 5 هزارتومان(از تيرماه) خبر ميرسد.
توليدكنندگان محصولات موسيقايي(انواع كاست و سي دي و سيديهاي والتي) از تيرماه سالجاري بهدليل افزايش هزينههاي استوديو، دستمزد آهنگساز، نوازنده، چاپ، نشر، توليد و توزيع موسيقي، 1000 تومان بهاي تمامشده سيديهاي خود را افزايش خواهند داد.
پرچمدارن داعيه افزايش قيمت سيديهاي موسيقي، انتشارات آوايخورشيد، موسسه گلچين آوايشرق، ماهور، هرمس، رهگذر هفتاقليم و نيداوود بههمراه آواي باربد هستند كه مدير آن تا اين لحظه از مهلكه افزايش قيمتها كه بيشتر به تيغ دولبه ميماند؛ گريخته است و ترجيح داده با جماعت افزايشدهندگان قيمت سيديهاي موسيقي همراه نشود تا چه پيش آيد…
* هزينهاي براي پوشش سه راس يك مثلث
علي شجاعي(مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری گلچنین آوایشرق) افزایش قیمت سیدی موسیقی از چهار به پنج هزار تومان را گران کردن سیدی موسیقی ارزیابی نمیكند و میگوید: بهظاهر هزار تومان به قیمت هر سیدی اضافه شده اما این پول اندک، سه راس یک مثلث یعنی تولید، توزیع و نشر موسیقی را پوشش میدهد.
شجاعي كه اعتقاد دارد افزايش قيمت سيدي موسيقي از بحث گران شدن تبعيت نميكند، معتقد است؛ سعی ناشران بر این است تا قیمت سیدیها تنها به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود.
مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری گلچین آوایشرق؛ شبه امكان كاهش مخاطبان را رد كرده؛ ميگويد: اين اقدام ممكن است با استقبال همگاني رو به رو نشود اما هر اثر موسيقي؛ مخاطبان خاص خود را دارد. مخاطبان هم براي موسيقي موردنظر خود ارزش قائل هستند. آثاري كه توسط شركتها اصلاح قيمت ميشوند؛ آثار باارزشي هستند و هدف صاحبان اين شركتها؛ تنها بهروز شدن قيمتهاست.
وي میگوید: در كشور ما هزينههاي توليد مانند هزینه استوديو و دستمزد نوازندگان بسيار گران است درحاليكه قیمت نهايي آثار متناسب با این هزینهها نیست.
بهگفته او، تعدیل قیمت آثار موسیقی هیچ ضربهاي به فروش آنها نميزند.
او که سیزده سال در زمینه نشر آثار موسیقی فعالیت دارد، خاطرنشان میكند: اين كار به مراكز فروشي اين محصولات، هيچ ضرري وارد نميکند زیرا حاشیه سود مناسبی برای این مراکز درنظر گرفته شده است.
* موسيقي جدي مخاطب خود را دارد
مدیر انتشارات آواي خورشید درحالی از افزایش نرخ فروش سیدیهای موسیقی این موسسه فرهنگی ـ هنری طی ماههای آینده خبر ميدهد كه بهگفتهی او، بازار موسیقی از تیرماه رونق بیشتری پیدا خواهد كرد.
بابك چمنآرا(مدیر مركز موسیقی بتهوون و انتشارات آواي خورشید) ميگويد: ازآنجا كه هزینههای تولید سیدیهای موسیقی همچون كاغذ، استودیو، نوازنده، كارخانه تولید سیدی و … بالا رفته است، تصمیم گرفتیم از اول تیرماه؛ قیمت تولیدات خود را برای جبران هزینهها؛ اندكی افزایش دهیم.
وي با اشاره به اينكه همزمان با بالابردن قیمتها، تولید كمي موسیقی نیز افزايش پيدا ميكند، خاطرنشان ميكند: مجموع كلی تولیدات هر شش موسسه از تیرماه چندبرابر میشود تا با این تصمیم دركنار بالابردن قیمتها به رونق فضای موسیقی نیز كمك شود.
چمنآرا همچنین درباره احتمال وجود رقبای دیگر بعداز افزایش قیمتها اينگونه توضیح ميدهد: شركتهايي چون آواي خورشید؛ موسیقیاي تولید میكنند كه تاریخ مصرف ندارد بههمین دلیل همیشه مخاطبان خود را دارند. افرادی كه محصولات مراكزی چون ما را خريداري ميكنند؛ قدر موسیقی را میدانند و بهای آن را در 1000 تومان اضافه قیمت خلاصه نمیكنند، درحالیكه سایر شركتها علاوه بر تفاوت در تولید، در ارائه قیمتها نیز متفاوت عمل میكنند.
* كارد به استخوان رسيدهاست
در اين ميان؛ رامين صديقي(مدير انتشارات هرمس) با صراحت از افزايش قيمت دفاع ميكند و اينگونه استدلال ميآورد كه: اگر قيمتهايمان را افزايش ندهيم بايد در انتشاراتمان را ببنديم و به فكر شغل ديگري باشيم.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه ناشران با سيلي صورت خودشان را سرخ نگه داشتهاند، ميگويد: قيمت سيديها از سه سال گذشته بر همان خط چهار هزار تومان ثابت مانده است آيا هزينههاي ما نيز ثابت مانده است؟
وي به تلخي ميگويد: هماكنون كارد به استخوان رسيده و بايد براي اين معضل يك راهحل پيدا ميكرديم.
صديقي در پاسخ به اين پرسش كه اگر مخاطب از افزايش هزار توماني سيديها استقبال نكند؛ چه اتفاقي ميافتد، گفت: هزينههاي كمرشكن توليد آثار موسيقي بايد ميان توليدكننده، هنرمند و مخاطب تقسيم شود. اگر مخاطب نخواهد درك درستي از اين روند داشته باشد؛ مجبوريم انتشارات را تعطيل كنيم. حدود يكسال به اميد روزهاي خوب آينده و بهبود وضعيت اقتصادي از اندوختههاي خودمان براي سرپانگه داشتن اين حوزه استفاده كرديم اما ديگر نه اندوختهاي داريم و نه ارث بادآوردهاي!
* بازار سياه رونق ميگيرد يا نه؟
بد نيست پاي صحبتهاي حميد اسفندياري(مدير پخش موسسه آواي باربد) نيز بنشينيم كه در تعريف بازار آشفته موسيقي ميگويد: من؛ سوار ماشين دوستم ميشوم، يكي از محصولات ما در ضبط ماشين درحال پخش است. كلي از آن تعريف ميكند. من؛ آهنگها را گوش ميدهم و درپايان آلبوم منتظر شنيدن آهنگها براي بار دوم هستم، اما او، سيدي ديگري در اتومبيلش دارد كه يكي از فولدرهاي آن همان كالاي فرهنگي مجوزدار موسسه آواي باربد است. فولدر بعدي آلبومي از ساسيمانكن و… اسفندياري با همين مثال، بازار آشفته موسيقي را چنين به ما معرفي ميكند: بازاري كه در آن براي توليد يك آلبوم موسيقي؛ هزينه زيادي صرف ميشود، اما بعداز انتشار آلبوم، دستهاي زيادي آن را از شكل اصلي فروش خارج ميكنند و به بازار قاچاق وارد ميكنند.
اسفندياري با اشاره به تمام فرصتهاي مجازي و البته فروش كپي سيديها در فروشگاههاي ايراني، از شكست طرحي ميگويد كه چمنآرا از آن صحبت كرده است. وي معتقد است: افزايش قيمت آلبومهاي موسيقي هيچ كمكي به ناشران و هنرمندان نميكند درعوض؛ بازار سياه را پررونق ميكند.
* اول بايد دست قاچاقچيان را كوتاه كرد
گفتههاي اسفندياري را با داريوش پيرنياكان(سخنگوي خانه موسيقي) درميان ميگذاريم تا از او هم درباره بازار سياهي بشنويم كه ضربه اصلي را به اقتصاد موسيقي ايران ميزند.
پيرنياكان از طرح افزايش قيمت آلبومهاي موسيقي استقبال ميكند اما معتقد است: تا زمان حضور اين بازار سياه، هر حركتي، كمك به زنده ماندن و نفس كشيدن اين بازار است.
البته پيرنياكان دركنار تمام وروديهاي اين بازار كه توسط اسفندياري معرفي شد، پخش آهنگهاي مختلف بدون اجازه صاحبانش از صداوسيما را هم به اين فهرست اضافه ميكند.
سخنگوي خانه موسيقي و مدير پخش شركت آواي باربد، هردو از يك راهحل اساسي و مهم صحبت ميكنند. راهحلي كه نه دست خانه موسيقي است و نه با جلسه و همدلي كاري از پيش ميبرد. راهحلي كه به بازوي مديريت فرهنگي ايران احتياج دارد و عزم جدي مسوولان وزارت ارشاد براي مبارزه با قاچاق! راهحلي شبيه به مبارزه با قاچاق فيلمهاي سينماي ايران كه در سالهاي اخير كمك بزرگي به سينما كرده است، اما در بازار موسيقي هنوز به چشم مسوولان نيامده و تا زماني كه آنان همكاري نكنند، كاري از دست ناشران، هنرمندان و تمام دستاندركاران اين حوزه برنميآيد.
گزارش از: آمن خادمي
دیدگاهتان را بنویسید