×
×

موسیقی هم سر سفره گرانی نشست

  • کد نوشته: 1751
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • افزایش نرخ تورم و حاد شدن وضعیت اقتصادی کشور مدت کوتاهی نیست که دامنگیر حوزه‌های فرهنگی هم شده است؛ از بلیت ۵ تا ۲۰ هزار تومانی تئاتر گرفته تا بلیت‌های ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومانی سینما. وضعیت موسیقی اما به وخامت بیشتری گذاشته است چون: هزینه‌های سالن بالاست. باید هزینه سربار تبلیغات و ارگان‌هایی(نیروی انتظامی […]

  • افزایش نرخ تورم و حاد شدن وضعیت اقتصادی کشور مدت کوتاهی نیست که دامنگیر حوزه‌های فرهنگی هم شده است؛ از بلیت ۵ تا ۲۰ هزار تومانی تئاتر گرفته تا بلیت‌های ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومانی سینما.
    وضعیت موسیقی اما به وخامت بیشتری گذاشته است چون: هزینه‌های سالن بالاست. باید هزینه سربار تبلیغات و ارگان‌هایی(نیروی انتظامی و اداره اماکن) که بار تامین امنیت کنسرت‌های موسیقی را تامین می‌کنند نیز به آن افزود. بلیت‌ کنسرت‌ها گاه به ۶۰ هزار تومان هم می‌رسد و هم‌اکنون از افزایش بهای تمام‌شده‌ی سی‌دی‌های موسیقی از ۴ به ۵ هزارتومان(از تیرماه) خبر می‌رسد.
    تولیدکنندگان محصولات موسیقایی(انواع کاست و سی دی و سی‌دی‌های والتی) از تیرماه سالجاری به‌دلیل افزایش هزینه‌های استودیو‏، دستمزد آهنگساز، نوازنده، چاپ، نشر، تولید و توزیع موسیقی، ۱۰۰۰ تومان بهای تمام‌شده سی‌دی‌های خود را افزایش خواهند داد.
    پرچم‌دارن داعیه افزایش قیمت سی‌دی‌های موسیقی، انتشارات آوای‌خورشید، موسسه گلچین آوای‌شرق، ماهور، هرمس، رهگذر هفت‌اقلیم و نی‌داوود به‌همراه آوای باربد هستند که مدیر آن تا این لحظه از مهلکه افزایش قیمت‌ها که بیشتر به تیغ دولبه می‌ماند؛ گریخته است و ترجیح داده با جماعت افزایش‌دهندگان قیمت سی‌دی‌های موسیقی همراه نشود تا چه پیش آید…

    * هزینه‌ای برای پوشش سه راس یک مثلث
    علی شجاعی(مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری گلچنین آوای‌شرق) افزایش قیمت سی‌دی موسیقی از چهار به پنج هزار تومان را گران کردن سی‌دی موسیقی ارزیابی نمی‌کند و می‌گوید: به‌ظاهر هزار تومان به قیمت هر سی‌دی اضافه شده اما این پول اندک، سه راس یک مثلث یعنی تولید، توزیع و نشر موسیقی را پوشش می‌دهد.
    شجاعی که اعتقاد دارد افزایش قیمت سی‌دی موسیقی از بحث گران شدن تبعیت نمی‌کند، معتقد است؛‌ سعی ناشران بر این است تا قیمت سی‌دی‌ها تنها به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود.
    مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری گلچین آوای‌شرق؛ شبه امکان کاهش مخاطبان را رد کرده؛ می‌گوید: این اقدام ممکن است با استقبال همگانی رو به رو نشود اما هر اثر موسیقی؛ مخاطبان خاص خود را دارد. مخاطبان هم برای موسیقی موردنظر خود ارزش قائل هستند. آثاری که توسط شرکت‌ها اصلاح قیمت می‌شوند؛ آثار باارزشی هستند و هدف صاحبان این شرکت‌ها؛ تنها به‌روز شدن قیمت‌هاست.
    وی می‌گوید: در کشور ما هزینه‌های تولید مانند هزینه استودیو و دستمزد نوازندگان بسیار گران است درحالی‌که قیمت نهایی آثار متناسب با این هزینه‌ها نیست.
    به‌گفته او، تعدیل قیمت آثار موسیقی هیچ ضربه‌ای به فروش آنها نمی‌زند.
    او که سیزده سال در زمینه نشر آثار موسیقی فعالیت دارد، خاطرنشان می‌کند: این کار به مراکز فروشی این محصولات، هیچ ضرری وارد نمی‌کند زیرا حاشیه سود مناسبی برای این مراکز درنظر گرفته شده است.

    * موسیقی جدی مخاطب خود را دارد
    مدیر انتشارات آوای خورشید درحالی از افزایش نرخ فروش سی‌دی‌های موسیقی این موسسه فرهنگی ـ هنری طی ماه‌های آینده خبر می‌دهد که به‌گفته‌ی او، بازار موسیقی از تیرماه رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.
    بابک چمن‌آرا(مدیر مرکز موسیقی بتهوون و انتشارات آوای خورشید) می‌گوید: ازآنجا که هزینه‌های تولید سی‌دی‌های موسیقی هم‌چون کاغذ، استودیو، نوازنده، کارخانه تولید سی‌دی و … بالا رفته است، تصمیم گرفتیم از اول تیرماه؛ قیمت تولیدات خود را برای جبران هزینه‌ها؛ اندکی افزایش دهیم.
    وی با اشاره به اینکه همزمان با بالا‌بردن قیمت‌ها، تولید کمی موسیقی نیز افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: مجموع کلی تولیدات هر شش موسسه از تیرماه چندبرابر می‌شود تا با این تصمیم درکنار بالا‌بردن قیمت‌ها به رونق فضای موسیقی نیز کمک شود.
    چمن‌آرا هم‌چنین درباره‌ احتمال وجود رقبای دیگر بعداز افزایش قیمت‌ها اینگونه توضیح می‌دهد: شرکت‌هایی‌ ‌چون آوای خورشید؛ موسیقی‌ای تولید می‌کنند که تاریخ مصرف ندارد به‌همین دلیل همیشه مخاطبان خود را دارند. افرادی که محصولات مراکزی چون ما را خریداری می‌کنند؛ قدر موسیقی را می‌دانند و بهای آن را در ۱۰۰۰ تومان اضافه قیمت خلاصه نمی‌کنند، درحالی‌که سایر شرکت‌ها علاوه بر تفاوت در تولید، در ارائه قیمت‌ها نیز متفاوت عمل می‌کنند.

    * کارد به استخوان رسیده‌است
    در این میان؛ رامین صدیقی(مدیر انتشارات هرمس) با صراحت از افزایش قیمت دفاع می‌کند و اینگونه استدلال می‌آورد که: اگر قیمت‌هایمان را افزایش ندهیم باید در انتشارات‌مان را ببندیم و به فکر شغل دیگری باشیم.
    وی با تاکید بر این موضوع که ناشران با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه داشته‌اند، می‌گوید: قیمت سی‌دی‌ها از سه سال گذشته بر همان خط چهار هزار تومان ثابت مانده است آیا هزینه‌های ما نیز ثابت مانده است؟
    وی به تلخی می‌گوید: هم‌اکنون کارد به استخوان رسیده و باید برای این معضل یک راه‌حل پیدا می‌کردیم.
    صدیقی در پاسخ به این پرسش که اگر مخاطب از افزایش هزار تومانی سی‌دی‌ها استقبال نکند؛ چه اتفاقی می‌افتد، گفت: هزینه‌های کمرشکن تولید آثار موسیقی باید میان تولیدکننده، هنرمند و مخاطب تقسیم شود. اگر مخاطب نخواهد درک درستی از این روند داشته باشد؛ مجبوریم انتشارات را تعطیل کنیم. حدود یکسال به امید روزهای خوب آینده و بهبود وضعیت اقتصادی از اندوخته‌های خودمان برای سرپانگه داشتن این حوزه استفاده کردیم اما دیگر نه اندوخته‌ای داریم و نه ارث بادآورده‌ای!

    * بازار سیاه رونق می‌گیرد یا نه؟
    بد نیست پای صحبت‌های حمید اسفندیاری(مدیر پخش موسسه آوای باربد) نیز بنشینیم که در تعریف بازار آشفته موسیقی می‌‌گوید: من؛ سوار ماشین دوستم می‌شوم، یکی از محصولات ما در ضبط ماشین درحال پخش است. کلی از آن تعریف می‌کند. من؛ آهنگ‌ها را گوش می‌دهم و درپایان آلبوم منتظر شنیدن آهنگ‌ها برای بار دوم هستم، اما او، سی‌دی‌ دیگری در اتومبیلش دارد که یکی از فولدرهای آن همان کالای فرهنگی مجوزدار موسسه آوای باربد است. فولدر بعدی‌ آلبومی از ساسی‌مانکن و… اسفندیاری با همین مثال، بازار آشفته موسیقی را چنین به ما معرفی می‌کند: بازاری که در آن برای تولید یک آلبوم موسیقی؛ هزینه زیادی صرف می‌شود، اما بعداز انتشار آلبوم، دست‌های زیادی آن را از شکل اصلی فروش خارج می‌کنند و به بازار قاچاق وارد می‌کنند.
    اسفندیاری با اشاره به تمام فرصت‌های مجازی و البته فروش کپی سی‌دی‌ها در فروشگاه‌های ایرانی، از شکست طرحی می‌گوید که چمن‌آرا از آن صحبت کرده است. وی معتقد است: افزایش قیمت آلبوم‌های موسیقی هیچ کمکی به ناشران و هنرمندان نمی‌کند درعوض؛ بازار سیاه را پررونق می‌کند.

    * اول باید دست قاچاقچیان را کوتاه کرد
    گفته‌های اسفندیاری را با داریوش پیرنیاکان(سخنگوی خانه موسیقی) درمیان می‌گذاریم تا از او هم درباره بازار سیاهی بشنویم که ضربه اصلی را به اقتصاد موسیقی ایران می‌زند.
    پیرنیاکان از طرح افزایش قیمت آلبوم‌های موسیقی استقبال می‌کند اما معتقد است: تا زمان حضور این بازار سیاه، هر حرکتی، کمک به زنده ماندن و نفس کشیدن این بازار است.
    البته پیرنیاکان درکنار تمام ورودی‌های این بازار که توسط اسفندیاری معرفی شد، پخش آهنگ‌های مختلف بدون اجازه صاحبانش از صداوسیما را هم به این فهرست اضافه می‌کند.
    سخنگوی خانه موسیقی و مدیر پخش شرکت آوای باربد، هردو از یک راه‌حل اساسی و مهم صحبت می‌کنند. راه‌حلی که نه دست خانه موسیقی است و نه با جلسه و همدلی کاری از پیش می‌برد. راه‌حلی که به بازوی مدیریت فرهنگی ایران احتیاج دارد و عزم جدی مسوولان وزارت ارشاد برای مبارزه با قاچاق! راه‌حلی شبیه به مبارزه با قاچاق فیلم‌های سینمای ایران که در سال‌های اخیر کمک بزرگی به سینما کرده است، اما در بازار موسیقی هنوز به چشم مسوولان نیامده و تا زمانی که آنان همکاری نکنند، کاری از دست ناشران، هنرمندان و تمام دست‌اندرکاران این حوزه برنمی‌آید.
    گزارش از: آمن خادمی

    https://musiceiranian.ir/?p=1751
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *