×
×

تقدیم برنامه به «عارف قزوینی»

  • کد نوشته: 171708
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۶ام بهمن ۱۳۹۶
  • ۰
  • عصر روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۹۶ دور نیمه نهایی هزارصدای سنتی در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در ادامه گزارش متنی و تصویری موسیقی ایرانیان از این اجرا را دنبال کنید.

    تقدیم برنامه به «عارف قزوینی»
  • ارغوان محجوب: عصر روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۹۶ دور نیمه نهایی هزارصدای سنتی در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، مطابق با همه برنامه های قبلی، این برنامه هم به یکی از بزرگان موسیقی و فرهنگ ایرانی تقدیم شد. اول بهمن سالروز درگذشت عارف قزوینی بود به همین مناسبت هزارصدا به این آهنگساز، شاعر و خواننده تاثیرگذار تقدیم و تیتراژ برنامه روی آهنگ «بادخزانی» ایشان با صدای استاد صدیق تعریف ساخته شد. این قطعه یکی از قطعات آلبوم ماه بانوی استاد صدیق تعریف است که در اواخر دهه هفتاد و به مناسبت هشتادمین زادروز زنده یاد قمرالملوک وزیری منتشر شده بود و نوازنده کمنچه آن نیز اردشیر کامکار دیگر مهمان این برنامه بود.

    در شروع برنامه آرش نصیری سه دو بیتی از سیاوش کسرایی را خواند که پیش از این با آهنگسازی زنده یاد حسن یوسف زمانی توسط استاد محمدرضا شجریان خوانده شده بود.

    نصیری در ابتدا برنامه و قبل از سخنان اولیه حضار گفت که امروز دو پیروزی بزرگ به دست آورده ام و آن حضور استاد صدیق تعریف و یکی از بزرگان خانواده کامکارهاست. پس از سخنان اولیه استادان، نصیری به معرفی جواد زهتاب پرداخت و گفت سال‌هاست با هم دوست هستیم و در این برنامه قسمت شد در خدمت او باشیم. زهتاب سه کتاب شعر به نام‌های هر آیینه آب، گوشه ای در اصفهان و کتاب مخالف‌خوانی دارد که خود این نام‌ها، مخصوصا دو کتاب آخر نشان می دهد که چقدر دغدغه موسیقی دارد.

    اولین گروهی که روی سن حاضر شدند گروه آوای میهن بود. قبل از اجرای این گروه فیلمی از فرآیند انتخاب این گروه برای نیمه نهایی پخش شد. کاری که برای دو گروه دیگر هم انجام شد.

    اعضای گروه آوای میهن:
    سرپرست و خواننده: ابراهیم برزی، آهنگساز و نوازنده تار: یاسین خزائی، کمانچه: شیوا عابدی ، دف: آزاده سلطانی
    پس از اجرای این گروه؛ کارشناسان درباره اجرایشان نقطه مظرات ارزشمندی ارائه دادند.

    سپس گروهی متشکل از ویولن مهراب اللهیاری و تنبک مهردادرضایی، با خوانندگی دانش خوشرو به روی صحنه دعوت شدند تا به مناسبت دهم بهمن ماه، روز تولد استاد اکبر گلپایگانی قطعه ای از ایشان را بخوانند. خوشرو بعد از قطعه آوازی، ترانه مشهور پس چرا عاشق نباشم را خواند.

    سپس فیلمی از روند انتخاب دیگر گروه انتخاب شده برای برنامه نیمه نهایی یعنی گروه چکاد پخش شد و پس از آن نصیری اعلم کرد که به جز خواننده خوش صدای این گروه، جابر برزگر، بقیه اعضای گروه نتوانسته اند خود را از ابرکوه یزد وآباده شیراز به برنامه برسانند بنابر این برنامه با شرکت در گروه برگزیده برای فینال برگزار می شود.

    سپس از گروه موسیقی لِیوا دعوت کرد که به عنوان گروه مهمان به اجرای برنامه پردازند. این گروه از بندرعباس مهمان برنامه بودند و سبک محلی بومی اما پاپ داشتند. احسان عبدی نژاد خواننده، امید قدسی نژاد نوازنده ساز کوبه ای به نام کَسِر و انوش بنارویی نوازنده گیتار این گروه بودند و قطعاتی را اجرا کردند.

    گروه صفیر دومین و آخرین گروه بخش مسابقه در مرحله نیمه نهایی هزارصدا بودند.

    اعضای گروه صفیر:
    فرامرز خسروی: نوازنده تار و آهنگساز قطعات/ مهدی اصغرپور:آواز/ علیرضا مینویی:سنتور/ کیاوش نادرشاهی:بم تار/ محمود جعفری: تنبک/ محمدامین سیف:کمانچه/ مجتبی صفایی:نی

    اجرای این گروه بسیار مورد استقبال و تشویق کارشناسان قرار گرفت. یکی از نکاتی که نصیری عنوان کرد و با تشویق حضار همراه بود این بود که آهنگساز و نوازنده تار گروه، فرامرز خسروی، چندی بعد از عمل جراحی تومور مغز در برنامه حاضر شده اند.

    پایان بخش اجراهای برنامه هزارصدای چهارم بهمن، اجرای خواننده خوش صدای نسل جدید موسیقی ایرانی مهدی امامی، با تارنوازی امیر شریفی، آهنگساز و سرپرست گروه نقش بود. پیش از اجرا یان گروه، آرش نصیری این بیوگرافی را درباره گروه نقش خواند: «گروه نقش در سال ۱۳۸۹ توسط امیر شریفی تاسیس شد.هدف از تاسیس این گروه اجرای کنسرت و تولید آلبوم براساس امکانات بالفعل سیستم موسیقی دستگاهی ایران و همچنین استفاده از امکانات بالقوه موسیقی کلاسیک ایرانی بوده است. در تمام این سال ها قطعات اجرا شده توسط گروه نقش در دو حوزه، آهنگسازی و یا انتخاب شده است. دسته ی نخست، قطعاتی است که بر مبنای زیبایی شناسی و سبک موسیقایی دوره قاجار اجرا شده است و دسته ی دوم قطعاتی است که بر مبنای امکانات موسیقی کلاسیک قدیم ایران و بر پایه ی روش های آهنگسازی و فرم و ایقاعات و نظام مدال ثبت شده در رسالات کهن موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است. گشودن راه های تازه در سنت موسیقایی و همچنین افزودن به امکانات موسیقی ایران از اهداف گروه نقش در این گرایش بوده است.از آلبوم های منتشر شده ی این گروه می توان به “چهارسو” ، “برافشان” ، “حُزّان” و “مجموعه تصانیف عارف قزوینی” اشاره نمود.»

    دراین اجرا مهدی امامی در کنار آوازخوانی دایره هم می زد.

    اجرای این گروه به شدت مورد تشویق حضار و مهمانان، به ویژه آوازخوان پیشکسوت موسیقی ایرانی، صدیق تعریف قرار گرفت. تعریف بعدا روی صحنه و در طی سخنانی لب به تحسین کار این گروه گشود و برنامه آنان را ضمن حفظ اصالت، بسیار خلاقانه دانست. تعریف گفت: خلاقیت در مورسیقی ایرانی با پشتک زدن و پرتاب دف به آسمان به دست نمی آید و باید ضمن حفظ پایه های اصلی موسیقی ایرانی، به کارهای ارزنده و خلاقانه پرداخت.

    ماریو تقدسی، داود منفرد، سمانه نایینی، عارف احسن و علی دوللو از جمله هنرمندان حاضر در برنامه بودند.

    بنابر اعلام آرش نصیری، برنامه بعدی هزارصدا در بخش نیمه نهایی بین سه گروه دیگر برگزار خواهد شد تا دو گروه دیگر فینال هزارصدا انتخاب شوند. فینال هزارصدا در بهار سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

    اجرای گروه نقش به خوانندگی مهدی امامی و نوازندگی امیر شریفی در هزار صدا:

    تیتراژ برنامه هزارصدای ۴ بهمن ۹۶:

    گزارش تصویری:
    https://musiceiranian.ir/?p=171708
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *