×
×

حامد فیضیان:

  • کد نوشته: 171274
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۵ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • حامد فیضیان، سرپرست گروه موسیقی «آساره» لرستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: پرداختن به موسیقی نواحی و مقامی ایران در جریان جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» اقدامی قابل تقدیر است اما اهمیت به این‌گونه موسیقی نباید منحصر به زمان خاصی همچون این جشنواره و یا سایر جشنواره‌های مرتبط شود. وی ادامه داد: ما […]

    حامد فیضیان:
  • حامد فیضیان، سرپرست گروه موسیقی «آساره» لرستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: پرداختن به موسیقی نواحی و مقامی ایران در جریان جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» اقدامی قابل تقدیر است اما اهمیت به این‌گونه موسیقی نباید منحصر به زمان خاصی همچون این جشنواره و یا سایر جشنواره‌های مرتبط شود.

    وی ادامه داد: ما باید برای اعتلای این‌گونه موسیقی به جریانی مستمر و همیشگی روی آورده و پرداختن به اتفاقات مقطعی در زمینه تولید و اجرای اینگونه آثار نمی‌تواند تأثیرات عمیقی در آن داشته باشد و تنها حکم مُسکن را دارد.

    فیضیان تصریح کرد: ما تمام توجهات خود را معطوف به جشنواره‌ای همچون «موسیقی فجر» کرده‌ایم و اینکه باید از نمونه‌های موفق موسیقی نواحی و مقامی ایرانی گروه‌هایی را برای اجرا در این جشنواره گردهم آوریم اما آیا در طول یک سال کاری، با همین انگیزه و پویایی به فکر تولید آثار شاخص در این عرصه بوده‌ایم؟ از کدام گروه فعال در این عرصه موسیقی برای تولید آثار جدید حمایتی مؤثر و مستمر صورت گرفته و مگر غیر از این است که برای فعالیت گروه موسیقی در این حوزه قید و بندها و قوانین دست و پاگیری وضع می‌شود که سرآخر گروه را از ادامه پیگیری‌ها ناامید و منصرف می‌سازد.

    این کارشناس موسیقی در ادامه گفت: در جدول اجراهای موسیقی نواحی و مقامی ایرانی این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» تنوع خوبی را شاهد هستیم؛ از موسیقی عاشیق آذربایجان تا موسیقی دیلمان مازندران و گیلان اما آیا پس از پایان جشنواره نهاد، سازمان، مسئولی در پی رفع مشکلات گروه‌های فعال در این عرصه موسیقی است؟ آیا ساز و کاری برای حمایت از آنها برای تولید آثار خلاقانه و جدید وجود دارد که حداقل این حمایت‌ها حتی به شکل لفظی  و معنوی منجر به این شود که شوق و انگیزه میان گروه‌های فعال در عرصه موسیقی نواحی و مقامی ایرانی حفظ شود؟

    وی در پایان گفت: «موسیقی فجر» برآیند یک سال فعالیت مستمر و هدفمند گروه‌های موسیقی در ژانرهای مختلف است که خروجی آن در معرض دید علاقه‌مندان و کارشناسان قرار می‌گیرد اما با کمال تأسف چتر حمایتی از تولیدات موسیقی در گونه‌های مختلف شدت و ضعف فراوانی دارد و گاه همه امکانات برای تنها رونق یکی تجهیز می‌شود که این امر فراموشی و انزوای گونه دیگر و به ویژه موسیقی نواحی و مقامی ایرانی را در پی دارد.

    یادآور می‌شود، سی و سومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» تا ۳۰ دی به دبیری حمیدرضا نوربخش به کار خود ادامه خواهد داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=171274
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *