هر یک از موسیقی اقوام و نواحی ایرانی هویت خاص خود را داراست و به مضامین ارزشی، انسانی و دینی جاری در میان مردمان از منظر خود توجه دارند لذا مسئولان جشنواره «موسیقی فجر» در انتخاب آثار سعی کنند که حتیالمقدور از تمام آنها استفاده کنند.
ستار یارمحمدی؛ سرپرست گروه «سراب» چهارمحالوبختیاری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال به دلیل مشغله زیاد و فعالیت فشرده گروه، متأسفانه موفق نشدیم کاری را برای حضور در سیوسومین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» ارائه کنیم اما شنیدم که این دوره از جشنواره رویکرد خوبی نسبت به اجرای گروههای موسیقی نواحی و اقوام ایرانی داشته است که این امر نویدبخش آیندهای امیدوارکننده در این عرصه خواهد بود.
وی ادامه داد: به هر حال موسیقی نواحی و اقوام ایرانی یکی از مصادیق و مظاهر مهم باور ایرانی و اعتقادی هر یک از اقوام ایرانی است و توجه به این نکته در رویداد باشکوهی همچون «موسیقی فجر» نشان از توجه و اهتمام شایسته و بایسته مسئولان به داشتههای فرهنگی کشورمان دارد.
یارمحمدی تصریح کرد: موسیقی اقوام و نواحی ایرانی در نقاط گوناگون ایران هویتی خاص خود را دارد که هر یک از آنها به یکی از مضامین جاری در میان مردمان این سرزمین کهن اشاره دارد؛ ایران مهد حماسه و غیورمردی است که تجلی آن را در موسیقی اقوام لُر و کُرد به وضوح میتوان مشاهد کرد، عشق به وطن و مام میهن را در موسیقی نزد اقوام تُرک، مازنی و گیلکی میتوان جست و نوعی عرفان و سلوک الهی در موسیقی اقوام خراسان جاری است لذا امیدوارم که در این دوره از جشنواره که گویا ۱۲ گروه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی برای اجرای برنامه دعوت شدهاند، شاهد تنوع سلیقه در انتخاب هر یک از این آثار باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که بازنوازی موسیقیهای نوستالژیک انقلاب اسلامی که از جمله تأکیدات مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره است چقدر مؤثر خواهد بود، گفت: به هر حال در مورد جشنوارههای فرهنگی و هنری تحت عنوان فجر، باید تأکید بر پیروزی انقلاب اسلامی و پرداختن به مضامین ارزشی و انقلابی باشد هرچند که شاید در دورهای این بخش کمی دچار افول شد اما خوشحالم که چنین نیازسنجی صورت گرفت و در این دوره از جشنواره شاهد اجرای برخی آثار انقلابی هستیم.
یارمحمدی در پایان گفت: بنا به تعریف جدید دیگر اجرای یک موسیقی باشکوه و تأثیرگذار به فراهم آمدن مجموعهای از نوازندگان و ادوات موسیقی منوط نمیشود، امری که گاه موجب میشود این تصور پیش آید که چون فراهم آمدن همه این ابزار و امکانات هزینهبر است لذا برقراری چنین برنامههایی امکانپذیر نیست؛ قابلیت و جذابیت یک اثر موسیقی به توان و اشراف نوازنده بستگی تام دارد و در چنین شرایطی حتی اگر شاهد تکنوازی یک نی هم باشیم، قطعاً اثرات عمیق خود را بر روی مخاطب خواهد گذاشت.
یادآور میشود، سیوسومین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» ۲۰ دیماه سال جاری به دبیری حمیدرضا نوربخش کار خود را آغاز خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید