×
×

چند توصیه به آموزگاران آواز

  • کد نوشته: 167301
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • هفدهمین نشست «آیین آواز» برگزار شد | تقلید درست غلط نیست

    چند توصیه به آموزگاران آواز
  • تعدادی از هنرمندان و پژوهشگران عرصه موسیقی در هفدهمین نشست «آیین آواز»، موضوع «کیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی» را بررسی کردند.

    به گزارش خبرگزاری مهر، هفدهمین نشست «آیین آواز» روز چهارشنبه ۲۰ دی با موضوع «کیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی» در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

    معصومه مهرعلی مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در ابتدای این برنامه گفت: اگر مساله نقش نهادهای رسمی در افول و رکود هنر آواز در این چهار دهه را کنار بگذاریم، باید در نظر بگیریم که خود ما اهالی موسیقی و آواز هم در این افول کم‌تأثیر و کم‌نقش نبوده‌ایم. امروز هر جا که صحبت از آسیب‌شناسی آواز در این چهار دهه پیش کشیده می‌شود، خیلی‌ها از مقوله آموزش در بروز این افول و رکود می‌گویند در حالی که بنده معتقدم یکی از مقولاتی  که آواز ما را به این حال و روز دچار کرده بی‌شک، نگاه ناقص و استفاده نادرست از مقوله تقلید در آواز بوده است. در حالی که تقلید علمی و درست، در بسیاری از هنرها وسیله رشد و پیشرفت هنرجو است و اصلاً تقلید منطقی و صحیح، باعث می‌شود تا هنرجو خودش را در آن هنر پیدا کند و به بالندگی برسد.

    وی بیان کرد: اساساً هر هنرجوی آواز، آناتومی و بافت حنجره، فیزیک سر، گلو و تارهای صوتی خاص خودش را دارد. آموزش آواز از همان ابتدا بایستی با در نظر گرفتن همین ویژگی‌ها در هنرجو و صدالبته در نظر گرفتن جنس صدای معلم آواز، مختصات صدایی هنرجو و شیوه تدریس مناسب صورت گیرد.

    این هنرمند توضیح داد: تقلید در آواز و کلاً هنر به معنای تکرار طوطی‌وار مطالب نیست. هنرجو باید محتوای مطالب استادش را تقلید کند تا به تدریج وارد فضای هنر آواز و خوانندگی شود و خودش بتواند خودش را راه ببرد. باید عناصر و مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ یک اثر هنری در رشته آواز را شناسایی کند و سپس خودش سعی کند آنها را با در نظر داشتن ویژگی‌های فیزیکی، فنی و ذوق و قریحه شخصی‌اش بازآفرینی کند که حتماً هم امضای خودش پای آن باشد.

    علی شیرازی خواننده و مدیر برگزاری جلسات «آیین آواز» هم در این بخش گفت: بی‌تعارف بگویم، به راستی چند تن از مدرسان فعلی ما که خیلی هم دارند زحمت می‌کشند و در این شرایط سخت و دشوار چراغ آواز را روشن نگه داشته‌اند این قدر وارستگی و آزادگی دارند که چنین حرفی را به یک هنرجوی تازه‌وارد بزنند؟

    اجرای طهمورث شاهمراد با همراهی معین مظفری نوازنده تار و مهدی جهان مرادی نوازنده تمبک، اجرای سید حسین جعفری با همراهی حمید اعتماد نیا نوازنده تار و سید علی جعفری نوازنده تمبک و اجرای بهرام باجلان و نوازندگی نی مسعود جاهد بخش های دیگر هفدهمین نشست آیین آواز را تشکیل می داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=167301
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *