×
×

جزییات حضور نوازنده جهانی

  • کد نوشته: 165561
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۵ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • نشست رسانه ای تازه ترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران روز سه شنبه پنجم دی با حضور دست اندرکاران این پروژه موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد. آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای نشست رسانه ای  کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران با اشاره به جزییات کنسرت پیش رو بیان کرد: […]

    جزییات حضور نوازنده جهانی
  • نشست رسانه ای تازه ترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران روز سه شنبه پنجم دی با حضور دست اندرکاران این پروژه موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای نشست رسانه ای  کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران با اشاره به جزییات کنسرت پیش رو بیان کرد: در کنسرتی که روز چهارشنبه ۱۳ دی در تالار وحدت تهران برگزار می شود قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان محمداف و کومیتاس با نوازندگی کمانچه ایمام یار حسن اف از هنرمندان مطرح موسیقی کشور آذربایجان به مخاطبان ارائه می شود.

    ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیزی جز مردم و هنر فکر نمی کند

    گوران افزود: قسمت اول کنسرت با ارکستر زهی آغاز می شود اما بخش ویژه برنامه ما اضافه شدن آقای حسن اف به ارکستر است که تصور می کنم مخاطبان می توانند شاهد یک برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه می کنم که هر نوازنده ای می تواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم که می توانیم از یک نوازنده برجسته کشور آذربایجان بهره مند شویم.

    وی درباره انگیزه های انتخاب گروه برای استفاده از یک نوازنده آذربایجانی توضیح داد: ما هم به این موضوع کاملا واقف هستیم که در ایران نوازندگان کمانچه بسیار خوبی داریم که در اجراها و برنامه های قبلی افتخار همکاری با آنها را داشتیم اما آثاری که ما در این کنسرت اجرا می کنیم قطعات آذربایجانی هستند که حضور یک نوازنده آذربایجانی می تواند به فضای کار کمک کند. مضاف بر اینها دعوت از نوازندگان بین المللی برای حضور در ارکستر فیلارمونیک تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی ارکستر مهم ترین رویکرد ما در دعوت از یک نوازنده خارجی بوده است.

    رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به اینکه این مجموعه همچنان اسپانسر ندارد، تصریح کرد: ما در مسیری هستیم که به خودی خود، راه دشوار و پر مشکلی است اما امیدوارم فضا حداقل به گونه ای هدایت شود که این بار به خواسته های هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفت هایی که شما در ارکسترهای بین المللی می بینید فقط و فقط به جهت توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی می کنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشکلات اقتصادی مانع انجام کارها می شود. ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیزی جز هنر و مردم فکر نمی کند و من از همه اعضای گروه تشکر می کنم که در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر افزود: ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای کنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونه ای است که اجازه حضور موثر و برگزاری کنسرت را نمی دهد. صادقانه می گویم اگر تلاش های پیمان ابوالحسنی برای  هماهنگی های کنسرت وجود نداشت ما با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شدیم.

    ما تولیدکننده موسیقی «فست فودی» نیستیم

    پانیذ فریوسفی مایستر ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست رسانه ای با اشاره به تجربیات چند ماه گذشته خود در ارکستر فیلارمونیک نیویورک عنوان کرد: هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح کیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی که در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد.

    وی گفت: من همکاری های زیادی با ارکسترهای فیلارمونیک در ایران داشتم که بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با ارکستر فیلارمونیک تهران خواهد بود. یک هنرمند زمانی می تواند بهترین کار خود را ارائه دهد که تمامی موارد مربوط به سازماندهی یک ارکستر سرجای خود باشد. این فضا در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه می دیدم که نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفه ای داشت که مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویکردی در ارکستر فیلارمونیک تهران نیز وجود داشته باشد.

    فریوسفی در ادامه این نشست خبری توضیح داد: بیاییم به گوش هایمان رحم کنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نکنیم این موضوع بسیار مهمی است که مجموعه ارکستر فیلارمونیک تهران ان را جزو اصلی ترین وظایف خود می داند. ما در این کنسرت تلاش کردیم تا از سولیستی استفاده کنیم که عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیک ببینند. ای کاش مردم و مخاطبان ما با راهکاری که به اعتقاد من وظیفه رسانه هاست متوجه این موضوع باشند که موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقی هایی که امروزه در ایران اجرا می شوند موسیقی های «فست فودی» هستند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شده اند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونه ای هدایت شود که مردم موسیقی کلاسیک هم بشنوند و فقط به موسیقی هایی که لذت لحظه ای دارند، اکتفا نکنند.

    چرا از برگزاری کنسرت برج میلاد انصراف دادیم

    پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست ضمن اراdه گزارشی از روند فعالیت های ارکستر توضیح داد: این کنسرت قرار بود آذر امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه مشکلاتی پیش آمد که باعث شد دوباره در تالار وحدت اجرای خود را داشته باشیم. یکی از مواردی که با آن روبه رو شدیم بحث مجوزها است که وقتی متوجه شدیم حضور نوازنده بین المللی و البته برگزاری کنسرت در برج میلاد علاوه بر مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیازمند دریافت مجوز اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی است بنابراین نتوانستیم طبق زمان مقرر کار را به سر انجام برسانیم. حتی در این زمینه نیز با مشکلات مالی زیادی از جمله میزان اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم که ضرر زیادی به ما زد. البته رایزنی هایی هم انجام گرفته که این مبلغ به ما بازگردانده شود.

    وی با اشاره به حمایت های مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت تصریح کرد: مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعد از اینکه ما از اجرای ارکستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک تهران همین تالار وحدت است.

    کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران، کنسرت مایستری پانیذ فریوسفی و سرپرستی پیمان ابوالحسنی ساعت ۲۱:۳۰ روز چهارشنبه ۱۳ دی با تک نوازی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=165561
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *