×
×

یک سازنده ویولن:

  • کد نوشته: 16524
  • شادروان موسوي
  • شنبه, ۱۹ام آذر ۱۳۹۰
  • ۰
  • یک سازنده ویولن گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از ساخت ساز نمی‌شود و ارگان‌ها و مدیران مربوطه با سازندگان ساز همکاری نمی‌کنند. محمد یاراحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خراسان، وضعیت ساخت ساز در کشور را با مشکلات همراه دانست و در این خصوص اظهارداشت: موسیقی اگر در مسیر درست و مثبت […]

  • یک سازنده ویولن گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از ساخت ساز نمی‌شود و ارگان‌ها و مدیران مربوطه با سازندگان ساز همکاری نمی‌کنند.

    محمد یاراحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خراسان، وضعیت ساخت ساز در کشور را با مشکلات همراه دانست و در این خصوص اظهارداشت: موسیقی اگر در مسیر درست و مثبت به کار گرفته شود، هرز نخواهد رفت لذا اگر از موسیقی حمایتی نشده و به آن بها داده نمی‌شود، جلوی آن را نیز نباید گرفت.

    وی ادامه داد: موسیقی ایرانی تنوع دارد، اگر در جهت مثبت به کار رود، تاثیر گذار خواهد بود و نگاه به موسیقی و ساخت ساز باید تغییر کرده و موسیقی خوب و بد از هم جدا شود.

    یاراحمدی با بیان اینکه تا زمانی که جلوی موسیقی گرفته شود، موسیقی نابود خواهد شد، ابرازداشت: بنابراین باید اجازه رشد موسیقی ایرانی داده شود تا موسیقی‌های مخرب غرب‌ جای آن را نگیرد.

    این سازنده تار ادامه داد: بهترین چوب‌های ساز، سازی مثل چوب توت و گردو در ایران وجود دارد و تهیه آنها مشکل نیست اما متاسفانه مصالح و مواد اولیه گران است که قیمت نهایی ساز جبران قیمت مواد و مصالح را نمی‌کند.

    وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کیفیت سازها پایین آمده است زیرا اکثر سازندگان تنها به بازار توجه دارند، در نتیجه به کیفیت ساز اهمیت نمی‌دهند. نیاز بازار، ساز با قیمت پایین است و سازنده برای فروش راحت ساز خود به کیفیت کار توجهی نمی‌کند.

    یاراحمدی ادامه داد: متاسفانه سازهای چینی نیز به بازار راه یافته‌اند که هیچ کیفیتی هم ندارد و با وجود سازهای چینی کمر ساز سازی ایرانی خرد شده است. از آن جایی که مردم اطلاعاتی در این زمینه نداشته و ظاهر کار برایشان اهمیت دارد، از این سازها خریداری می‌کنند.

    وی صدای ساز را مهم‌تر از ظاهر آن دانست و گفت: یک ساز خوب باید صدای دلنشینی داشته و تمام پرده‌هایش خوانا و خوش صدا باشد که البته ساخت یک ساز با کیفیت صدای بالا نیاز به تجربه دارد.

    این سازنده ویولن در بخش دیگر خاطرنشان کرد: میزان فروش ساز خیلی کم است و قیمت نهایی ساز به هیچ وجه متناسب با ارزش واقعی ساز نیست. در حالی که این حرفه، سخت بوده و هزینه‌های مصالح نیز بالا است. تنها چیزی که یک سازنده را به ادامه کار وا می‌دارد، عشق و علاقه به کار است.

    یاراحمدی با اشاره به اینکه تاثیر انرژی بر روی انسان و ساز خیلی تاثیرگذار است، افزود: هنگامی که یک سازنده با انرژی مثبتی، ساز را بسازد حتما تاثیر خاصی بر روی ساز خواهد گذاشت.

    این سازنده تار ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما تصنیف وجود ندارد و آهنگسازان و سازندگان ساز از آنجا که نمی توانند به راحتی کار خود را ارایه دهند به ناچار کار خود را در زیرزمین‌ها و کارگاه های شخصی انجام می‌دهند در صورتی که می توان کارگاه‌هایی را برای تربیت هنر جویان در نظر گرفت.

    وی یادآور شد: بین هنرمندان مشهد، رقابت مثبت وجود ندارد و هنرمندان در رفع اشکالات به هم کمک نمی‌کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=16524
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *