×
×

از سوی مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی

  • کد نوشته: 164466
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی) با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه ها از وی تجلیل و قدردانی کردند. ‌‌به گزارش […]

    از سوی مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی
  • تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی) با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه ها از وی تجلیل و قدردانی کردند.

    ‌‌به گزارش ایسنا‌، جمعی از فعالان فرهنگ و هنر، عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در راستای سلسله برنامه‌های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان هنری، فرهنگی و ادبی با حضور در شهر گهواره منطقه یارسان دالاهو و در منزل استاد طاهر ویسی از استاد پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران، نوازنده و سازنده این ساز کهن و مقدس از خدمات چندین دهه ای وی در عرصه هنر، موسیقی و عرفانی تجلیل کردند.

    در این مراسم که تعداد زیادی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر و ادب مناطق کردنشین کشور مانند سنندج، پاوه و جوانرود و هنرمندانی از همدان و یزد حضور داشتند در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) به منظور تجلیل از سال‌ها تلاش و خدمت استاد «طاهر یار ویسی» در عرصه موسیقی مقامی، موسیقی کردی و عرفانی، نوازندگی و ساختن ساز تنبور در منزل این هنرمند پیشکسوت گرد هم آمده و ضمن تکریم وی، از سال‌ها فعالیت و تلاشش در این عرصه‌ها تجلیل به عمل آوردند.

    در این دیدار یحیی صمدی، فعال فرهنگی و از اعضای هیئت مدیره انجمن تجلیل از مفاخر کردستان (موسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) طی سخنانی به روند شکل‌گیری و اهداف این انجمن پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۱۵ سال از فعالیت این انجمن مردمی می‌گذرد که فقط توسط ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور به‌ویژه استان کردستان اداره می‌شود و وابستگی به هیچ حزب و گروه و جریانی نداشته و ندارد چون اعتقاد داریم فرهنگ زیربنای توسعه است و باید همگی برای تحقق این مهم و ارزش بکوشیم و تلاش این انجمن نیز در این راستاست.

    صمدی افزود: در گذشته آن‌گونه که شایسته و بایسته است به هنرمندان و اهالی فرهنگ توجه درخور و بها لازم داده نشده است که ما ضمن دیدار با این هنرمندان، قدردان سال‌ها فعالیت و خدمت آن‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و سعی می‌کنیم بخشی از مشکلات آن‌ها را با همراهی مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط برطرف کنیم.

    وی خواستار تداوم این‌گونه برنامه‌ها شد و ابراز امیدواری کرد در آینده نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در استان‌هایی مانند کردستان و کرمانشاه برای احترام و قدردانی از هنرمندان استان و رفع موانع و مشکلاتی که دارند گسترش یابد و پیشنهاد داد توسط ادارات مرتبط مانند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری کرمانشاه برای پاسداشت و بهره‌گیری از گنجینه‌ای مانند استاد طاهر یارویسی همایش ارزشمند و ویژه‌ای با حضور اساتید برجسته کشور و منطقه در این حوزه برگزار شود.

    لازم به ذکر است استاد (طاهر یارویسی) متولد ۱۳۱۹ شهر گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه می‌باشد و نوازنده، استاد نواختن و سازنده تنبور است.

     ‌استاد طاهر یارویسی نواختن تنبور را از سن ۱۲ سالگی شروع کرد و از همان سنین اولیه مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شده است. اولین و تأثیرگذارترین استاد او، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود. استاد بیرخان (لالو بیرخان) از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌ است.

    یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاهان، منطقه گوران، کردستان و دیگر شهرهای کشور در محضر ایشان مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند.

    استاد طاهر یارویسی که هنرمندی فاخر و اهل عرفان و هنر بوده و زندگی بسیار ساده و آرامی دارد و بسیار مهربان و مهمان‌نواز است تمام عمر وزندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و امروز از مهم‌ترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می‌شود ضرورت دارد برای سال‌های پایانی عمرش که متأسفانه بیماری امان او را بریده، خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته و جهت استفاده از تجربه و هنری که سال‌ها برای آن رنج کشیده برنامه و اقدامی شایسته برگزار شود.

    این استاد متعهد و دلسوز و مردمی با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانسته در مدت فعالیت خود بیش از ۷۰ مقام اصیل کردی رو که در ۷۰۰ سال گذشته سینه‌به‌سینه توسط مردان حق منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند نباید اجازه داد این گنجینه به این سادگی از بین برود و این یک وظیفه همگانی و به‌ویژه تلاش مسئولان و مدیران نهادهای مرتبط را می‌طلبد. به این نکته همین امروز توجه کنیم که فرداها دیر خواهد شد.

    گفتنی است انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) بیش از ۱۵ سال است فعالیت دارد و در این مدت از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه‌ها با برگزاری برنامه‌ها و مراسم مختلفی تجلیل کرده است که می‌توان به تجلیل از هنرمندانی همچون، مرحوم برات علی نورایی (کا برات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (ملی دوم)، مرحوم قادر عبدالله زاده (قاله مه ره)، مرحوم سیروس معروفی و اساتید دیگری مانند عدنان کریم، احمد نظیری، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، جلال ملکشاه، صابر صابر، فردین صادق ایوبی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، عزیز عبدالملکی (عزیز کرماشانی)، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح‌الله امینی، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، عبید رستمی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، زانا قاسمی فر، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، نجمه الدین شوکت یاریان، اسد صیدی، سید جلال حسینی، بیژن باغبانی و … اشاره کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=164466
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *