×
×

ایلنا:

  • کد نوشته: 16446
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام آذر ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • ارکستر زهی پارسیان در تمام سال‌های فعالیت خود به خوبی نشان داد که قابلیت اجرا ژوست(تعبیری از اجرای هماهنگ و یکصدای ارکستر) را با کیفیت قطعات موسقی کلاسیک غرب دارد. این ارکستر بعداز ارکستر سمفونیک تهران که نماینده فرهنگی دولت است و ازسوی دولت حمایت مالی نیز می‌شود، تنها گروه خصوصی (بعد از گروه کامکارها […]

  • ارکستر زهی پارسیان در تمام سال‌های فعالیت خود به خوبی نشان داد که قابلیت اجرا ژوست(تعبیری از اجرای هماهنگ و یکصدای ارکستر) را با کیفیت قطعات موسقی کلاسیک غرب دارد. این ارکستر بعداز ارکستر سمفونیک تهران که نماینده فرهنگی دولت است و ازسوی دولت حمایت مالی نیز می‌شود، تنها گروه خصوصی (بعد از گروه کامکارها که البته پشتوانه خانوادگی همواره آنها را دورهم نگه داشته) است که توانسته یک دهه را با موفقیت و بدون درجا زدن پشت سربگذارد. اما در دو سال اخیرا خبرهایی از توقف فعالیت گروه پارسیان به گوش می‌رسید که با دو سال به صحنه نرفتن این ارکستر و اخبار متفاوتی که از طریق سرپرست ارکستر و نوازنده‌های آن منتشر می‌شد، کم‌کم این اخبار نیز رنگ و بوی جدی به خود گرفت.

    اصلی‌ترین مشکل ارکستر زهی پارسیان مانند دیگر فعالیت‌های فرهنگی در کشور؛ به هزینه‌های مالی آن بازمی‌گردد. مشکلات مالی موجب شده این ارکستر در منظم‌ترین شیوه اجرایی خود با موانع بسیاری مواجه شود. «نیما زاهدی» (مایستر دوم و سخنگوی ارکستر زهی پارسیان) با تایید مشکلات مالی ارکستر زهی پارسیان برای حضور یک رهبر حرفه‌ای در آن پیش‌تر به ایلنا گفته بود: «با هنرمندانی مانند علی رهبری، نصیر حیدری، شهرداد روحانی، هومن خلعتبری و برخی دیگر از رهبران حرفه‌ای برای رهبری ثابت ارکستر گفتگوهایی داشته‌ایم اما برای حضور چنین رهبرانی؛ نیازمند یک بودجه بطور متوسط از ۳تا۹ هزاریورو برای هر اجرا هستیم.» به‌ گفته «زاهدی»، هنوز هیچ اسپانسری برای حمایت از این ارکستر پیشقدم نشده و این در حالی است که بخش خصوصی و شرکت‌های تولید و بازرگانی باید بخشی از درآمد خود را صرف امور فرهنگی کنند یا به امر فرهنگ سازی بپردازند.

    این ارکستر پاییز سال گذشته قرار بود به رهبری علی رهبری به صحنه برود و برای این کار هیچکدام از متولیان موسیقی ازجمله انجمن موسیقی، مرکز موسیقی و معاونت هنری نه تنها به این گروه کمک نکردند بلکه حمید شاه آبادی(معاون هنری وزیر) اعلام کرد که با حضور رهبری در ایران مخالفت است و تا زمانی که وی مدیر است؛ اجازه آمدن علی رهبری به ایران را نمی‌دهد.

    با این حال شروین پاشایی(مدیر اجرایی ارکستر زهی) به خبرنگار ایلنا گفت: این ارکستر به مناسبت ۱۰ سالگی ارکستر با یک برنامه غافلگیرکننده در تالار وحدت به صحنه می‌رود و تعطیلی این ارکستر شایعه است.

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون ارکستر مدت هفته یک جلسه است که تمرینات خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: تعدادی از نوازنده‌های قدیم ارکستر در این تمرینات حضور دارند و تعدادی دیگر هم اضافه شده‌اند؛ البته ترکیب نهایی این ارکستر به زودی معلوم و اعلام می‌شود.

    پاشایی درباره رهبری ارکستر زهی پارسیان گفت: مذاکراتی انجام شده است اما هنوز نمی‌توانیم اسمی از رهبر بگوییم.
    پایان پیام

    https://musiceiranian.ir/?p=16446
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *