×
×

یاد بزرگان موسیقی زنده شد/ جواب آواز با پارچه‌ای روی سنتور

  • کد نوشته: 163214
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۰ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال حوزه موسیقی ایرانی در سومین از برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به اجرای برنامه پرداختند. تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال حوزه موسیقی ایرانی در سومین از برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی آثار خود را در قالب بخش های «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» […]

    یاد بزرگان موسیقی زنده شد/ جواب آواز با پارچه‌ای روی سنتور
  • تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال حوزه موسیقی ایرانی در سومین از برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به اجرای برنامه پرداختند.

    تعدادی از هنرمندان و گروه های فعال حوزه موسیقی ایرانی در سومین از برگزاری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی آثار خود را در قالب بخش های «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» ارایه دادند.

    در بخش اول محمد ذوالنوری نوازندۀ سه‌تار که تاکنون آلبوم‌هایی چون «نور مهتاب»، «انتظار»، «دردانه» را در بازار موسیقی منتشر کرده اجرایی بداهه در آواز افشاری را برای حاضران اجرا کرد.

    در بخش «ساز و آواز»، حسین علیشاپور خواننده به همراه سنتور کاوه شفیعی اجرای بداهه‌ای در آواز دشتی اجرا کردند. کاوه شفیعی نوازندۀ سنتور در برخی مواقع پارچه‌ای روی ساز می‌انداخت تا صدای بم‌تر و متفاوتی هنگام جواب‌آواز به گوش برسد که این موضوع توجه حاضران را به خود جلب کرده بود.

    آخرین بخش سومین شب به گروه‌نوازی گروه موسیقی «بحر نور» به سرپرستی رضا پرویززاده اختصاص داشت که این برنامه با تک نوازی تار در آواز بیات ترک آغاز شد و پس از دقایقی بداهه‌نوازی گروه پیش‌درآمد بیات ترک اثر رکن‌الدین مختاری را اجرا کرد. سپس نوازنده سنتور در همین مایه تکنوازی کرد و در ادامه گروه چهارمضراب بیات ترک حبیب سماعی را اجرا کرد.

    پس از اجرای این قطعۀ ضربی علی خدایی، خوانندۀ گروه، آوازی با همراهی تار به روایت یونس دردشتی اجرا کرد. سپس نوازنده تار قطعۀ ضربی شکسته اثر سعید هرمزی را اجرا کرد و آوازی در ادامه آن اجرا شد.

    آوازی ریتمیک با همراهی گروه براساس تصنیف دشتی علی‌اکبر شیدا قطعۀ بعدی این اجرا بود و پس از آن ساز و آوازی با همراهی نی و سنتور در گوشۀ فیلی اجرا شد. دو قطعۀ آخر این برنامه تصنیف «خمارآلوده» روایت عبدالله دوامی و قربان‌خان و رنگ بیات ترک اثر ابوالحسن صبا بود.

    دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه فرهنگی هنری «سازآواز» و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=163214
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *