×
×

حمید متبسم و آخرین خبرها از پروژه «سیمرغ»

  • کد نوشته: 1628
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۵ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • حمید متبسم گفت: سرزمین اصلی «سیمرغ» ایران است و برای من و تمام دست‌اندرکاران این پروژه بسیار مهم است که قبل از هر جای دیگر دنیا در ایران خودمان، این پروژه را به‌ روی صحنه ببریم وآنگاه که در صحنه‌های خارج از ایران نیز این کار را معرفی کنیم، بالاترین هدفمان ارائه یکی از فرازهای […]

  • حمید متبسم گفت: سرزمین اصلی «سیمرغ» ایران است و برای من و تمام دست‌اندرکاران این پروژه بسیار مهم است که قبل از هر جای دیگر دنیا در ایران خودمان، این پروژه را به‌ روی صحنه ببریم وآنگاه که در صحنه‌های خارج از ایران نیز این کار را معرفی کنیم، بالاترین هدفمان ارائه یکی از فرازهای فرهنگی و چهره واقعی‌وطن‌مان است.
    این آهنگساز و سرپرست گروه «دستان» با اعلام خبر تمرینات فشرده گروه اجرایی «سیمرغ» ،درباره زمینه‌های ساخت و اجرای این اثر بزرگ گفت: شاهنامه فردوسی بهترین و بالاترین هدف برای پدید آوردن یک چنین اثری است. من سال‌ها به تصویر کردن موسیقائی حماسه‌های شاهنامه فکر کرده‌ام و برای شروع کار نیاز به تجربه و جسارت قدم گذاشتن به یک چنین راهی داشتم.
    او اضافه کرد: حکیم ابولقاسم فردوسی نه تنها به لحاظ ارزش‌های هنری شعرش بلکه برای به تصویر کشیدن و به اشتراک گذاشتن حماسی زوایای زندگی انسان و مفاهیمی همچون نیکی و راستی مورد ستایش همه مردم است.
    به گفته متبسم؛ دستمایه قطعه «سیمرغ» داستان زندگی زال است که فردوسی در این داستان نه تنها به حماسه پهلوانی‌ها پرداخته بلکه به نکات ظریف و راهنمای زندگی انسان مانند سرنوشت، گذشت و عشق نیز اشاره کرده است و تاکید «سیمرغ» نیز درست بر این دغدغه‌هاست و در واقع همین‌جاست که «سیمرغ» بعنوان یک قطعه موسیقی راهش را از دیگر آثار موسیقی آوازی ایران و دیگرآثار خود من نیز جدا می‌کند.
    سرپرست گروه «دستان» خاطرنشان کرد:در موسیقی آوازی ما تکیه مطلق بر اشعار معنوی و توصیف و ستایش یک عشق آسمانی است و تنها در سال‌های اخیر است که موسیقی‌دانان و بخصوص موسیقی‌دانان جوان به اشعار نو نیز می‌پردازند تا مفاهیم دیگری را به مشارکت بگذارند.
    او همچنین درباره مشکلات پیش روی پروژه «سیمرغ» برای اجرای عمومی آن گفت: مشکلات مالی و سازماندهی «سیمرغ» همچنان سر جای خود باقی است و البته با کمک همکاران و علاقه‌مندان این پروژه قدم‌هائی برداشته‌ایم، ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب راه بسیار داریم.
    متبسم تاکید کرد: پروژه «سیمرغ» پروژه‌ای ملی است و مخاطبش تمام مردم و بخصوص همه پارسی زبانان به هر رنگ و سیاقی است. حفظ استقلال هنری و فرهنگی این پروژه دستور کار «سیمرغ» است و به همین جهت پذیرش هر نوع اسپانسر و کمک برای آن مقدور نیست.
    به گفته این آهنگساز؛ پروژه «سیمرغ» در واقع به لحاظ فنی آماده اجراست و اگر مسئولان و دست‌اندرکاران با ما همکاری کنند و سالن مناسب اجرای این کنسرت را در اختیارمان قرار دهند،همین تابستان اولین نمایش این اثر را در ایران به اجرا خواهیم گذاشت.
    او گفت: آرزوی من و همکاران «سیمرغ» انجام اولین اجرای این اثر در کنار بارگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در شهر طوس است و پس از آن، اجرا در تهران و شهرستان‌های ایران را در برنامه قرار داده‌ایم.
    متبسم همچنین درباره چگونگی انتخاب رهبر این ارکستر یادآور شد:همکاری و دوستی من با محمدرضا درویشی به سال‌های ۶۰ برمی‌گردد. در موسیقی ما بسیاری از کارها خودجوش و با تکیه بر عشق هنرمندان پیش می‌رود. تالیفات و آهنگسازی‌های محمدرضا درویشی نیز گواه روشن عشق او به این هنر است و کسانی که پر زحمت‌ترین کارها را در هر زمینه اجتماعی انتخاب می‌کنند نقش بسیاری هم در پیشرفت آن پدیده دارند. درویشی یکی از این انسان‌هاست که مسیر پر زحمت و معنویات را به انتخاب راه‌های ساده و پر درآمد ترجیح داده است.‌بعلاوه او دانش و توانائی لازم برای رهبری این اثر را دارد و حضورش برای سیمرغ افتخار و دلگرمی است.
    او همچنین درباره حضور همایون شجریان به عنوان سولیست این ارکستر نیز به ایسنا گفت: همایون خواننده‌ای توانا و با دانش و در پذیرش ایده‌های نو گشاده قلب است. بعلاوه توانائی او در اجرای روان و راحت اصوات بالا، دست مرا برای نوشتن خط سولیست «سیمرغ» باز کرد و هنگام نوشتن همواره به او و توانائی‌هایش فکر کردم.

    متبسم درپایان خاطر نشان کرد: تمرینات ارکستر «سیمرغ» در چند ماه گذشته با موفقیت پیش رفته و ما به‌دلایل فنی از حضور نوازندگان مقیم خارج از ایران چشم‌پوشی و به جای آنها نوازندگانی را در ایران انتخاب کردیم. در نتیجه در حال حاضر به جز من که تنها در قسمتی از این کنسرت و در اجرای قطعه «ونوشه» نقش تکنواز سه تار را بر عهده دارم، مابقی همکاران مقیم ایران هستند و مشکلاتی به جهت گردهمائی نداریم.
    پروژه موسیقیایی «سیمرغ» در پنج بخش با نام‌های «زادن زال»، «سام و زال»،«سیمرغ و زال»،«بازگشت زال» و «رودابه و زال» اجرا می‌شود. تولد زال آغازگر بخش نخست این اپرت است و سپس ارکستر در حزن‌آلودترین بخش اجرا ، داستان انتقال زال به جنگل توسط پدرش را می‌نوازد. بازگشت زال نزد پدر که حالت‌هایی از گذشت و پشیمانی را به همراه دارد، در بخش سوم اجرا می‌شود و در نهایت عشق زال به رودابه روایت خواهد شد و اثر با آرامش تمام می‌شود.
    در این اپرت ،همایون شجریان سولیست خوانندگان است و در کنار سه خواننده سوپرانو و سه خواننده تنور در «سیمرغ» می‌خواند و هنرمندان دیگری همچون پژمان حدادی، بهنام سامانی، رضا آبایی، رامین عظیمیان، پویا سرابی، پژمان زاهدیان، بیتا قاسمی، بهنوش بهنام‌نیا، آوا ایوبی، سایه سدیفی، سینا آلام، سمانه باروتی، علیرضا دریایی، نیما خادم‌لو، شیما شاه‌محمدی، جلال امیرپورسعید، مسعود عابدینی، علی پژوهشگر، گلاره‌ وزیری‌زاده، مرجان روندی و … نیز در این پروژه حضور دارند.

    https://musiceiranian.ir/?p=1628
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *