×
×

همایون شجریان با همنوازان حصار در تالار وحدت

  • کد نوشته: 16211
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام آبان ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • همایون شجریان در نشست مطبوعاتی گروه همنوازان که قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود‏، گفت: خواندن آواز به شکل قدیمی پختگی می‌خواهد و اگر قرار است آثاری مثل عشق داند یا آستان جان منتشر نشود، بهتر کاری انجام ندهیم. به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قمصری هم در این نشست مطبوعاتی که به مناسبت […]

  • همایون شجریان در نشست مطبوعاتی گروه همنوازان که قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود‏، گفت: خواندن آواز به شکل قدیمی پختگی می‌خواهد و اگر قرار است آثاری مثل عشق داند یا آستان جان منتشر نشود، بهتر کاری انجام ندهیم.

    به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قمصری هم در این نشست مطبوعاتی که به مناسبت برگزاری کنسرت گروه همنوازان حصار در شرکت دل آواز برگزار شده بود، گفت: من اعتقادی به ساز و آواز به شکل سنتی ندارم و به دنبال راه‌های دیگر در موسیقی ایرانی هستم.

    قمصری گفت: موسیقی‌ای که درحال حاضر ما به آن می‌پردازیم، می‌تواند تلفیقی نامیده شود اما تمرکز ما برای تلفیق ساز غربی با ساز ایرانی نیست بلکه هدفمان تلفیق محتوای موسیقی است.

    وی ادامه داد: هدف اصلی من این است که همه مرزها را بشکنیم و بتوانیم در همه خانه‌ها حضور داشته باشیم و یک گفت وگوی متقابل بین موسیقی ایرانی و موسیقی غربی برقرار کنیم.

    وی ادامه داد: همه درحال حاضر در یک مسیر در موسیقی ایرانی قدم برمی‌داریم که این امر منجر به ترافیک راهها و غافل شدن از مسیرهای دیگر شده است در همین راستا من به دنبال این هستم که راه‌های دیگر را تجربه کنم.

    قمصری با تاکید بر این موضوع که با سنتی که به شکل کورکورانه به هنرمند دستور می‌دهد، مخالف است، خاطرنشان کرد: من زیاد از تفکر جمعی پیروی نمی‌کنم و براساس ریسک پذیری و تجربه پذیری این راه را دنبال می‌کنم. همچنین اعتقادی به ساز و آواز صرف ندارم و از ساز و آواز طولانی دوری می‌کنم.

    در ادامه این بحث، شجریان اضافه کرد: البته آوازخوانی من خارج از فضای موسیقی و آن شکل نیست اما اصراری به آواز شکل سنتی هم ندارم.

    وی ادامه داد: این برنامه را به شکل مختصر یعنی در یک ساعت و نیم برگزار می‌کنیم که نه مخاطب، تشنه از سالن بیرون برود و نه دلزده.

    این خواننده در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در چند سال اخیر به دنبال تجربه‌های متفاوتی در آوازخوانی هستید و حتی اشاره کرده‌اید که دیگر آوازهای طولانی مناسب این جامعه نیست، شما به دنبال چه فضایی در آواز موسیقی ایرانی هستید، گفت: آواز به شکل قدیم بسیار پختگی می‌خواهد و کسی که می‌خواهد آوازخوانی کند بسیار قوی و سطخ بالا بتواند آواز ارایه دهد.
    در همین راستا به اعتقاد من، آوازخواندن خیلی مشکل است و باید کسانی وارد این گود شوند باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

    در ادامه همایون شجریان درباره این موضوع که آیا ساختار جدید کنسرت روی خواندگی شما تاثیر گذاشته است، گفت: در بخش تصانیف شیوه خواندن ملودی‌ها متفاوت است. همچنین سعی کردیم در بخش آواز، آوازهای متفاوتی ارایه کنیم فرض مثال من در این کنسرت از آوازهای مرشد مرادی یا تغییرهای آواز کلاسیک استفاده کرده‌ام.

    در ادامه همین بحث، علی قمصری خاطرنشان کرد: بعضی از قطعات این کنسرت از تحلیل‌های موسیقی فلامینگو الهام گرفته شده که اگر با همایون شجریان کار نمی‌کردیم حتما و حتما به مشکل برمی‌خوردیم.

    این آهنگساز درباره استفاده از موسیقی فلامینگو گفت: موسیقی فلامینگو مربوط به مردم اسپانیاست و تنها موسیقی است که در آن واژه‌های اسلام به کار می‌رود که به موسیقی ما بسیار نزدیک است؛ البته ما سعی کردیم به دامنه ایدئولوژیکی موسیقی اسپانیا اشاره کنیم.

    وی افزود: آثاری مانند عشق داند،‌ آثار شاخص در موسیقی ایران محسوب می‌شوند و اگر کسی می‌خواهد آوازی بخواند باید بیشتر از آنها بخواند و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

    همچنین قمصری در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد شما از سبک موزیسین‌های حفظ و اشاعه پرهیز می‌کنید این به چه خاطر است، گفت: من همیشه در کارهایم از دو موضوع پرهیز می‌کنیم یکی از کارهای تک بعدی به شیوه سنتی و همچنین کارهایی که پایه و اساسی در فرهنگ ما ندارد.

    وی افزود: در همین راستا من به سراغ موسیقی فرانسوی یا موسیقی وزیری نمی‌روم چراکه ما را از هویت موسیقی دور می‌کند. سعی می‌کنم با ردیف دستگاهی حرف‌های تازه‌ای در موسیقی ایرانی بزنم.

    قمصری افزود: بسیاری از اروپایی‌ها اعتقاد دارند موسیقی ایرانی فقط ملودیک است اما باتوجه به برگزاری چند کنسرت ما در خارج از کشور به شکل چند صدایی آنها فهمیدند موسیقی قابل یادگیری است.

    وی ادامه داد: من به سنت احترام می‌گذارم اما آیا اگر کار تازه‌ای ارایه دهم بهتر است یا اینکه دوباره آثاری مثل درویش‌خان، عارف و شیدا دوباره اجرا کنم که برای مردم خاطره سازی شود؟
    کنسرت گروه همنوازان حصار ۲۵ تا ۳۰آبان اجرا می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=16211
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *