×
×

بررسی نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها

  • کد نوشته: 1596
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۲ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • “محمد جواد بشارتی” کارشناس موسیقی درباره‌ی نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها  گفت: ‌رسانه هایی که در حوزه موسیقی فعالیت می کنند را به ۳ دسته تقسیم می کنم، نخست رسانه های شنیداری و دیداری، که در کشورمان منحصر به رادیو و تلویزیون است، دیگر رسانه ها مطبوعات و خبرگزرای ها هستند و پس […]

  • “محمد جواد بشارتی” کارشناس موسیقی درباره‌ی نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها  گفت: ‌رسانه هایی که در حوزه موسیقی فعالیت می کنند را به ۳ دسته تقسیم می کنم، نخست رسانه های شنیداری و دیداری، که در کشورمان منحصر به رادیو و تلویزیون است، دیگر رسانه ها مطبوعات و خبرگزرای ها هستند و پس از آن نیز وبلاگ ها و فضای مجازی.
    وی افزود: رسانه های شنیداری و دیداری که تکلیفشان مشخص است بخش بزرگی از آنها وابسته به موسیقی هستند و بدون موسیقی نمی توان آنها را تصور کرد.
    بشارتی گفت: درعین اینکه موسیقی دانان یه وضعیت این دو رسانه انتقاد دارند- ومن نیز به نوبه خود منتقد اوضاع موسیقی در رادیو و تلویزیون هستم اما فراموش نکینم که بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان از رادیو و تلویزیون به مردم معرفی و اصولا از این دو رسانه بودند که در جامعه هنری مطرح شدند.
    این کارشناس موسیقی در ادامه افزود: اما صدا و سیما طراحی و و استراتژی مناسب و مشخصی برای موسیقی ندارد و جایگاهش در رسانه ملی مشخص نیست. سیمای ما یک برنامه اختصاصی برای موسیقی ندارد، در حالی که ما روزانه و به طور هفتگی چندین برنامه نقد تخصصی برای سینما داریم.
    داوربخش نواحی جشنواره موسیقی فجر گفت: دیگر بحث نشان ندادن ساز در تلویزیون را پیش نمی کشم و فقط باید بدانیم که اگر جوانان ما گیتار و جاز و ارگ را می شناسند برای این است که این سازها رسانه های متعدد خود را دارند اما موسیقی ما رسانه تصویری ندارد یعنی صحبت از فرهنگ و سنتی ملی و آیینی می کنیم اما یکی از ابزار آن را که موسیقی نواحی و سنتی است را نشان نمی دهیم.
    وی افزود:‌ در رادیو و تلویزیون، هنوز تعریف دقیق و روشن و شفافی از مخاطب شناسی موسیقی وجود ندارد و بسیاری از مدیران آن تصور می کنند که هنوز مردم موسیقی گلهای رادیو در دهه ۳۰ و ۴۰ را گوش می‌دهند و از همین رو است که بیشترین حجم موسیقی در رادیو به این نوع موسیقی اختصاص داده می شود.
    بشارتی گفت: مدیران صدا و سیما باید بدانند که مخاطب عام دیگر در این دوره معنی ندارد کسی دیگر بدون هدف تلویزیون و رادیو نمی شنود و نمی بیند، بلکه برنامه ها تخصصی شده است و مردم آنچه را که بخواهند گوش می‌دهند و می بینند.
    بشارتی در ادمه گفت: رسانه بعدی مطبوعات و خبرگزرای ها هستند که به نظر من اکثر اتفاقات و اخبار موسیقی از این طریق منتقل می شود و مهمترین نقش را در تغییر و تحولات موسیقی ایفا می‌کند.
    این کارشناس موسیقی گفت: یک نکته ای که مطبوعات و خبرگزاری ها به شدت از آن رنج می برند، نبود خبرنگار تخصصی در این حوزه از هنر است. متاسفانه ضعیف ترین و از همه جا رانده شده ترین خبرنگاران را به حوزه موسیقی منتقل می کنند.
    وی افزود: شما ببینید در مطبوعات و خبرگزاری های ما همیشه خبرنگاران موسیقی در حال عوض شدن هستند و هیچگاه ثابت نمی مانند چون به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند در حوزه های دیگر کار کنند.
    بشارتی گفت:‌ حجم بسیار کم مطالب موسیقی در خبرگزرای ها و مطبوعات و عواید مالی بسیار ناچیز دو دلیل عمده این تغییرات است.
    وی در ادامه گفت:‌ نگاه به مطبوعات ما بیاندازید، بیش از ۸۰ درصد آنها صفحات موسیقی ندارند، حتی ۱ صفحه در هفته حتی در ماه.
    بشارتی در ادامه افزود: روزنامه ایران و همشهری به عنوان روزنامه های پرتیراژ هفته ای یک صفحه موسیقی دارند که به تازگی نیز صفحه موسیقی همشهری به دلیل نا معلومی خذف شده است.
    وی افزود: ما ۲ یا ۳ ماه نامه تخصصی موسیقی داریم که جز یکی از آنها باقی به گاه نامه تبدیل شده اند و حوزه تاثیر گذاریشان بسیار پایین است.
    این نوازنده سنتور در ادامه گفت:‌ مدیران خبرگزرای ها و مطبوعات باید به داد این هنر کشورمان برسند زیرا به دلایلی تاثیر گذاریشان بسیار زیاد است. مثالی می زنم، داریوش طلایی نوازنده تار در سالن رویال هال لندن کنسرت موسیقی ایرانی برگزار کرده است در کنار این مثلا فلان بازیگر سینما هم حرفی زده است.
    وی افزود: می‌دانیم که به آن حرف بازیگر بیشتر توجه می شود وتیتر یک اخبار رسانه قرار می گیرد، در اینجا پرسشی مطرح می شود، ارزش خبر را چه چیزی تعیین می کند؟ موضوع، شخصی که خبر درباره اوست، خبرنگار ‌یا رسانه و ارگان منتشر کننده خبر.
    بشارتی گفت: قطعا موضوع است که باید اهمیت خبر را مشخص کند اما می بینیم که متاسفانه در بیش از ۸۰ درصد رسانه های ما خبر درجه ۳ بالا آمده و خبر های درجه یک همیشه مهجورند. این مسائله همیشه برای موسیقی اتفاق می افتد و این هنر تاثیر گذار و همه گیر در جامعه همیشه در گیر این مسئله در رسانه ها بوده است.
    این داور جشنواره های موسیقی در ادامه گفت: در میان این خلا هاست که می بینیم در فضای مجازی و وبلاگ ها بیشترین اخبار موسیقی و تحلیل ها و … منتشر می شوند و این فضا بیشترین تاثیر را دارد.
    بشارتی گفت:‌ فضای غیر رسمی ما در این زمینه دارد قوی عمل می کند و وقتی موسیقی دان ها می ببینند که در مطبوعات، خبرگزرای ها و رسانه های رسمی کشور به موسیقی توجه چندانی نمی شود، اخبار، تحلیل ها و وقایع موسیقی را از این فضا پیگیری می کنند. این فضا آسیب های خاص خودش را دارد و مگر باز هم چقدر می تواند جوابگوی نیاز جامعه باشد.
    وی در پایان گفت: نگاه مدیران رسانه ها به موسیقی و شناخت تاثیر این هنر و انواع آن در جامعه و ترسیم خطوط و استراتژی های مشخص از نیازهای اصلی موسیقی در حوزه رسانه هاست.

    https://musiceiranian.ir/?p=1596
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *