×
×

خوزستانی‌ها توضیح می‌دهند

  • کد نوشته: 157700
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۳ام مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • یک نوازنده نی انبان معتقد است خاستگاه تاریخی این ساز بادی با وجود برخی از اظهارنظرها مبنی بر پیشینه تاریخی آن در بوشهر، متعلق به منطقه خوزستان است. آرین یاری نوازنده خوزستانی ساز نی انبان در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از برخی از نوشته ها و تالیفاتی که ریشه تاریخی ساز نی انبان […]

    خوزستانی‌ها توضیح می‌دهند
  • یک نوازنده نی انبان معتقد است خاستگاه تاریخی این ساز بادی با وجود برخی از اظهارنظرها مبنی بر پیشینه تاریخی آن در بوشهر، متعلق به منطقه خوزستان است.

    آرین یاری نوازنده خوزستانی ساز نی انبان در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از برخی از نوشته ها و تالیفاتی که ریشه تاریخی ساز نی انبان را بوشهر عنوان می کند، توضیح داد: متاسفانه برخی از دوستان که انصافا هم که طی سال های اخیر نقش موثری در معرفی موسیقی اقوام منطقه جنوب کشور داشته اند درباره خاستگاه تاریخی ساز نی انبان مقداری کم لطفی و در کتاب خود عنوان کرده اند که پیشینه تاریخی این ساز ریشه در منطقه بوشهر دارد در حالیکه این موضوع واقعا صحت ندارد. ما معتقدیم ریشه تاریخی این ساز در منطقه خوزستان است و ارائه چند تصویر قدیمی نقاشی نمی تواند دلیل محکمی برای این باشد که بگوییم خاستگاه نی انبان منطقه بوشهر است.

    وی ادامه داد: بنده باز هم تکرار می کنم که به هیچ عنوان منکر تلاش هنرمندان بوشهری در توسعه و اشاعه موسیقی اقوام نیستیم، حتی اینکه به همت این عزیزان «مهارت ساخت و نواختن نی انبان» برای استان های خوزستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید برای ما موضوعی قابل تشکر است، اما اینکه بیاییم و در آثار پژوهشی که به چاپ رسیده طوری عنوان کنیم که خاستگاه تاریخی ساز نی انبان بوشهر است ماجرا کمی ناراحت کننده می شود.

    این نوازنده در پایان تصریح کرد: بنده و تعدادی دیگر از هنرمندان پیشکسوت منطقه خوزستان که قاطعانه معتقدیم خاستگاه تاریخی ساز نی انبان استان خوزستان است، مشغول جمع آوری مستنداتی هستیم تا این موضوع را به اثبات برسانیم. حتی طی روزهای آینده همراه با تعدادی از استادان هنرمند خوزستانی و کردی از جمله یدالله رضازاده ، یاسین حاجیان، بهرام مهربخش، جمشید دادخواه و علی خدری به تهران سفر می کنیم تا در قالب تولید یک فیلم مستند و با اسناد به دوستان اثبات کنیم که پیشینه تاریخی ساز نی انبان از خوزستان آغاز می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=157700
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *