×
×

آخرین شب از اجرای کیهان کلهر و رامبرانت تریو روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 155239
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • کیهان کلهر، آخرین شب از اجرای خود و رامبرانت تریو را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد و در پایان در میان فریادهای «بِژی کاک کیهان»، یک قطعه لالایی کردی خواند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه ۱۶ شهریور، آخرین نوبت از کنسرت بداهه‌نوازی کیهان کلهر و رامبرانت تریو در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت. […]

    آخرین شب از اجرای کیهان کلهر و رامبرانت تریو روی صحنه رفت
  • کیهان کلهر، آخرین شب از اجرای خود و رامبرانت تریو را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد و در پایان در میان فریادهای «بِژی کاک کیهان»، یک قطعه لالایی کردی خواند.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه ۱۶ شهریور، آخرین نوبت از کنسرت بداهه‌نوازی کیهان کلهر و رامبرانت تریو در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت. حسین الهی قمشه‌ای، مولوی‌شناس، مدرس دانشگاه و مفسر قرآن از مهمانان این کنسرت بود.

    کلهر پیش از شروع اجرا در صحبت‌های کوتاهی گفت: «من هم کماکان مثل تمام هنرمندانی که در جامعه هنری ایران زندگی می‌کنند، نگران احوال استاد محمدرضا شجریان هستم. من روی همین صحنه همراه با او و حسین علیزاده برنامه‌های خوبی داشتیم، آن زمان هنوز سالن بازسازی نشده بود و در پشت‌صحنه، ماجراها داشتیم. کنسرت «همنوا با بم» را هم که به اثری ماندگار در فرهنگ موسیقی کشورمان تبدیل شد، روی همین صحنه اجرا کردیم. کنسرت امشب‌مان را از طرف خودم و همکارانم تقدیم می‌کنم به استاد محمدرضا شجریان همراه با آرزوی بهبودی‌اش.»

    او که صحبت‌هایش با تشویق حضار مواجه شد، در مورد گروه رامبرانت تریو هم توضیح داد: «این تریو گروهی سه نفره در اِستایل جَز است، بخش عمده موسیقی جَز براساس بداهه شکل می‌گیرد و اشتراکات بسیاری با موسیقی شرقی و ایرانی دارد.»

    کلهر که در فوریه ۲۰۱۷ همراه با گروه «راه ابریشم» به سرپرستی یویوما ویلنسل‌نواز چینی-آمریکایی موفق به کسب جایزه گِرمی شد، در ادامه به معرفی اعضای این گروه که عبارتند از رامبرانت فرایش (پیانو)، تونی اورواتر (کنترباس) و وینسنت پلژر (سازهای کوبه‌ای) پرداخت و اشاره کرد که اورواتر اگرچه ساز اصلی‌اش کنترباس است، اما در قسمت اول اجرا ویولونه می‌زند که صدایش از کنترباس شیرین‌تر است. کلهر خود نیز در قسمت اول کمانچه زد و در قسمت دوم، شاه‌کمان را نواخت که ساز ابداعی خودش است و صدایی مابین کمانچه و چنگ می‌دهد.

    تمامی قطعات این کنسرت بر پایه بداهه‌نوازی بود و در کنارش از سه ملودی پیش ساخته استفاده شد که اولی چارپاره از ردیف موسیقی ایرانی و همچنین دو قطعه ارمنی بود.

    بعد از تمام شدن کنسرت، کلهر در پاسخ به تشویق‌های ادامه‌دار حضار یک قطعه لالایی کردی اجرا کرد که با فریادهای «بِژی کاک کیهانِ» کردهای حاضر در سالن همراه شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=155239
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *