×
×

بررسی نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها

  • کد نوشته: 1542
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۹ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در باره نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها گفت: من گمان می کنم هنرمند بدون ارائه هنرش در صحنه ناموفق است، هر چقدر هم که هنرمند سرشناسی باشد باز هم نیاز به صحنه دارد تا به درجه بالای توانایی برسد. وی افزود: منظورم از صحنه تنها مکان اجرای […]

  • بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در باره نقش و جایگاه موسیقی در رسانه ها گفت: من گمان می کنم هنرمند بدون ارائه هنرش در صحنه ناموفق است، هر چقدر هم که هنرمند سرشناسی باشد باز هم نیاز به صحنه دارد تا به درجه بالای توانایی برسد.
    وی افزود: منظورم از صحنه تنها مکان اجرای موسیقی نیست بلکه بخشی از صحنه رسانه ها هستند.
    رضایی گفت: یکی از گسترده ترین رسانه ها صدا و سیما است، در دنیا شبکه های مختلف خصوصی فعالیت می کنند اما در ایران شبکه ملی فقط وجود دارد که تنها سازمان رادیویی و تلویزیونی در ایران است.
    وی افزود: همین مهم است که رسالت صدا و سیما را سنگین تر می کند، موسیقی ایرانی نیاز به یک نگاه پدرانه از طرف این رسانه دارد.
    رضایی در ادمه گفت: هنر موسیقی اصیل ایرانی منحصر به جغرافیای ماست، اگر این موسیقی از رسانه ملی ما معرفی نشود پس در چه رسانه ای اینکار باید صورت بگیرد؟
    مدیر عامل انجمن موسیقی اظهار داشت: موسیقی اصیل ایرانی ما دارای پیام انسانی و اخلاقی است و ظرفیت های بالایی دارد، با کمی توجه به این هنر ارزنده کشورمان می توان عقب ماندگی های رسانه ای را در سالین گذشته جبران کرد.
    وی افزود: متاسفانه در کنار سایر رسانه ها، سینمای ما نیز به موسیقی توجه نمی کند، آهنگسازان جوان و کم تجربه که در حوزه موسیقی شاخص و توانمند نیستند دست به آهنگسازی برای فیلم های سینمایی می زنند و این امر نیز باعث شده است که موسیقی در کشورمان ضربه ببیند.
    رضایی گفت: در سینمای ما هزینه زیادی برای یک فیلم پرداخت می شود اما کمترین دستمزد را برای موسیقی آن در نظر می گیرند و این نه در شان موسیقی ایران است و نه برای خود سینما مفید است.
    این مسئول موسیقی در ادامه گفت: در سینمای ما گاه اتفاقاتی می افتد که اصلا در شان هنر کشورمان نیست، نمونه آن فیلم «دلداده» بود که سال گذشته با بازی جواد رضویان، الهام حمیدی و مجید صالحی به کارگردانی قدرت الله صالح میرزایی اکران شد.
    وی افزود: با کمال تاسف در آن فیلم بازیگر نقش اول، تار به دست گرفته و در سالن سینما صدای گیتار شنیده شده و لودگی ها و مسخرگی هایی انجام می شود. چرا باید سینمای کشورمان موسیقی را در چشم مردم همراه با لودگی جلوه دهد؟
    رضایی در ادمه گفت: البته در کنار این فیلم ها، فیلمی مانند «میم مثل مادر» اثر مرحوم ملاقلی پور نیز ساخته می شود که در آن به نقش مهم، اساسی و سازنده موسیقی اشاره شده است.
    مدیر عامل انجمن موسیقی گفت:‌ حتی گالری های هنری نیز برای درک بهتر فضای آثارشان توسط مخاطبان و بازدید کنندگان از موسیقی بهره می برند و از این هنر به عنوان پلی برای ره یافتن مخاطبان به دنیای تخیل خود استفاده می‌کنند.
    بابک رضایی افزود: مطبوعات ما اکثرا به سینما توجه دارند و حتی در خبرگزاری ها می بینیم که بخش موسیقی همیشه با هنرهای تجسمی همراه است، یعنی اخبار موسیقی و تجسمی اینقدر بی اهمیت هستند که با هم می آیند، این در حالیست که این دو هنر مخاطبان بسیاری دارند و در جامعه مورد توجه جدی هستند.
    این مسئول موسیقی کشورمان در ادامه گفت: در صفحات مطبوعات مختلف کشورمان متاسفانه می بینیم که به سینمای هالیوودی و غرب بیشتر پرداخته می شود تا موسیقی اصیل این سرزمین. این مسئله ای است قابل توجه همه کارشناسان و اهالی رسانه که گریبان هنر و موسیقی کشورمان را گرفته است.
    رضایی گفت: این درد است که سینمای هالیوود در رسانه های ما بیش از موسیقی اصیل ایرانی که میراث معنوی و فرهنگی این مرز و بوم است مورد توجه قرار می گیرد، یعنی پول و هزینه و انرژی این مملکت باید صرف کالاهای فرهنگی غربی بشود و از فرهنگ خودمان در جغرافیا و مرز و بوممان غافل باشیم؟
    وی در پایان افزود: به تازگی نیز صفحه موسیقی روزنامه همشهری هم بدون دلیل تعطیل شده است، رسانه های ما به این هنر ارزنده توجه کنند و با اساتید، پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی در ایران گفتگو کرده و در کانون توجه ها قرار دهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=1542
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *