×
×

کارگروه و مرکز ایرانی رپرتوار بین‌المللی آیکونوگرافی موسیقی، فعالیت خود را آغاز می‌کند

  • کد نوشته: 152919
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام مرداد ۱۳۹۶
  • ۰
  • کارگروه و مرکز ایرانی رپرتوار بین‌المللی آیکونوگرافی موسیقی، فعالیت خود را آغاز می‌کند. فعالیت‌های این مرکز شامل اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه موسیقی – تصویر، فهرست‌بندی تصاویر موسیقایی، برپایی همایش و کارگاه‌های آموزشی است. مریم دولتی‌فرد – پژوهشگر حوزه موسیقی، نوازنده عود و مدیر انجمن آیکونوگرافی موسیقی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام […]

    کارگروه و مرکز ایرانی رپرتوار بین‌المللی آیکونوگرافی موسیقی، فعالیت خود را آغاز می‌کند
  • کارگروه و مرکز ایرانی رپرتوار بین‌المللی آیکونوگرافی موسیقی، فعالیت خود را آغاز می‌کند. فعالیت‌های این مرکز شامل اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه موسیقی – تصویر، فهرست‌بندی تصاویر موسیقایی، برپایی همایش و کارگاه‌های آموزشی است.

    مریم دولتی‌فرد – پژوهشگر حوزه موسیقی، نوازنده عود و مدیر انجمن آیکونوگرافی موسیقی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر توضیح داد: با وجود این‌که م نابع تصویری هنر ایرانی از جمله نگاره‌های نسخ مصور خطی و سایر حوزه‌های بصری هنر ایرانی، موضوع بسیاری از رساله‌ها و پژوهش‌های دانشجویان پژوهش هنر و موسیقی است و از طرفی جایگاه تاریخی و فرهنگی آثار غنی هنر ایران، بر اهمیت پژوهش در این حوزه اضافه می‌کند، اما از مرکزی که به‌طور تخصصی در حوزه آیکونوگرافی موسیقی به فعالیت بپردازد، بی‌بهره بودیم و پژوهشگران این حوزه برای ارائه نتایج مطالعات خود مجبور به حضوردر کنفرانس‌های خارجی هستند.

    او ادامه داد: آیکونوگرافی موسیقی، حوزه‌ای است که میان موسیقی و تصویر پل می‌زند. مبنای مطالعات آیکونوگرافی، تصویر است. اصطلاح آیکونوگرافی موسیقی نیز به وجوه مختلفی از بازنمایی موسیقی اشاره دارد، در واقع آن چیزی است که موضوعش موسیقی است، اما در آثار هنری بازنمایی شده است.

    دولتی‌فرد اظهار کرد: اسناد تصویری مانند عکس، هنرهای نمایشی و فیلم، آثار باستانی، هنرهای تجسمی، نسخ مصور خطی می‌توانند موضوع آیکونوگرافی موسیقی باشند. به عبارتی، هر سند دیداری که موسیقی و رقص را به‌شکل عینی یا انتزاعی در خود داشته باشد، به‌عنوان سند تصویری آیکونوگرافیک تلقی می‌شود.

    او با بیان این‌که مرکز رپرتوار بین‌المللی ایکونوگرافی (RIdIM) که هدایت آن را دانشگاه لوسرن سوییس و دانشگاه اوهایو آمریکا برعهده دارند، قدیمی‌ترین مرکز و مجری طرح‌های پژوهشی آیکونوگرافی موسیقی در دنیاست، گفت: سابقه تاسسیس این مرکز به سال ۱۹۷۱ میلادی برمی‌گردد. کارگروه‌ها و مراکز مطالعاتی که زیرمجموعه و به‌عنوان نماینده این مرکز فعالیت می‌کنند، در کشورهای اتریش، فرانسه، ایتالیا، یونان، اسپانیا، آلمان، برزیل، مکزیک و آمریکا قرار دارند.

    این مدرس دانشگاه بیان کرد: خوشبختانه با تاسیس انجمن آیکونوگرافی موسیقی ایران (SIMI) به‌عنوان کارگروه و مرکز ایرانی این مرکز، کشور ما نیز به‌عنوان تنها کارگروه مطالعاتی فعال در ایران و خاورمیانه، به رپرتوار بین‌المللی آیکونوگرافی موسیقی پیوست.

    او ادامه داد: فعالیت‌های این انجمن دربرگیرنده اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه موسیقی – تصویر، فهرست‌بندی تصاویر موسیقایی، برپایی همایش و کارگاه‌های آموزشی است. به این ترتیب، برای پژوهشگران بستری فراهم می‌شود که دستاوردهای علمی خود را در همایش‌ها و کارگاه‌های SIMI به اشتراک بگذارند و ارائه کنند.

    دولتی‌فرد تاکید کرد: با اعتلای فعالیت‌های آموزشی – پژوهشی در حوزه فرهنگ غنی تصویری موسیقایی ایران و شناساندن روشمندتر این حوزه به دانشجویان و پژوهشگران ایرانی، هدف من و همکارانم این است که امکان فعالیت پژوهشگران ایرانی در داخل ایران، اما در سطح بین‌المللی فراهم شود.

    او اظهار کرد: به همین منظور انجمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان، با مشارکت و همکاری دانشکده‌ها و موسسات فرهنگی در سراسر ایران را در اولویت قرار داده‌ایم. کارگاه آموزشی ما هفتم شهریور در اصفهان برگزار خواهد شد. هدف از این کارگاه آموزشی معرفی آیکونوگرافی موسیقی و تاریخچه آن و همچنین شناخت قابلیت‌های این رویکرد پژوهشی در حوزه‌های مختلف هنر و معماری است.

    علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های انجمن می‌توانند به وب‌سایت simusicart.com مراجعه کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=152919
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *