×
×

گزارشی از نشست خبری معاون هنری وزارت ارشاد

  • کد نوشته: 1474
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۴ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از مهرماه در بخش تئاتر،‌ به نتیجه رسیدن برنامه‌های معاونت هنری را مهم‌تر از بحث ماندن و یا رفتن مدیران ادارات کل نمایشی، تجسمی و موسیقی عنوان کرد. به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نخستین نشست خبری حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ […]

  • حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از مهرماه در بخش تئاتر،‌ به نتیجه رسیدن برنامه‌های معاونت هنری را مهم‌تر از بحث ماندن و یا رفتن مدیران ادارات کل نمایشی، تجسمی و موسیقی عنوان کرد.

    به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نخستین نشست خبری حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
    شاه‌‌آبادی در این نشست به توضیح برنامه‌ها و سیاست‌های جدید معاونت هنری وزارت ارشاد در بخش‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی پرداخت.
    شاه‌آبادی در آغاز مقدمه‌ای درباره هنر ماندگار ارائه کرد و آن را برخاسته از روح پاک هنرمند خواند.
    وی در ادامه به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت هنری وزارت ارشاد پرداخت و پیش از آن از زحمات محمدحسین ایمانی خوشخو معاونت هنری قبلی تشکر و قدردانی کرد.ژ

    ***تأکید بر ضرورت پژوهش در آثار هنری

    شاه‌آبادی در ابتدا به ضرورت پژوهش در بخش‌های مختلف هنری اشاره کرد وگفت: در دوره جدید به نحو علمی و کارشناسانه بنیان‌های نظری و مبنایی هنر بومی را که هماهنگ کننده همه دغدغه‌ها و خلاءهای هنری است باید راه‌اندازی کنیم و برای برداشتن گام جدید در حوزه پژوهش باید با نگاهی جهانی در زمینه هنر، هدف‌گذاری کنیم و باید توجه داشته باشیم که اگر چه تولیدات ما مبتنی بر هنر بومی است اما باید در سطح هنر جهانی مطرح شود.
    وی با تأکید بر ضرورت پژوهش کاربردی،‌دقیق و آماری گفت: با نگاهی به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برنامه اصولی و مشخصی مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی برای ۱۰ سال آینده داشته باشیم و هم‌اکنون حرکت ما برای یک ساله آینده آغاز شده است و برنامه اجرایی آن را نوشته‌ایم و برنامه سه ساله هم به زودی تنظیم خواهد شد.
    وی افزود: هدف ما کاملاً روشن و مشخص است که در آن ثابت قدم هستیم و برای شیوه‌های دستیابی به آن نیازمند پژوهش هستیم.

    ***مردم حامیان مالی و معنوی آثار هنری باشند

    وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت شرکت مردم در برنامه‌های هنری اشاره کرد وگفت: مشارکت مردم در حمایت از آثار هنرمندان، ضلع سوم اثر هنری هنرمندان و دولت است که باید این ضلع کامل شود و خود مخاطبان از آثار هنری حمایت کنند.
    وی افزود: رویکرد ما این نیست که دولت یک سو و هنرمند سوی دیگر باشد، بلکه باید ضلع سوم این مثلث که مردم هستند نیز تقویت شود و مردم به عنوان مخاطبان آثار هنری حامیان مادی و معنوی هنر باشند.

    ***پرهیز از جشنواره‌زدگی و حمایت از جوانان

    شاه‌آبادی توجه به نسل جدید و جوانان را از دیگر سیاست‌های وزارت ارشاد اعلام کرد وگفت: باید بیش از گذشته نسبت به شکوفایی استعدادهای جوانان و حمایت از نسل جدید توجه نشان دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم.
    وی پرهیز از جشنواره‌زدگی را از دیگر برنامه‌های معاونت هنری اعلام کرد وگفت: جشنواره‌ها خوبند ولی اگر تولید آثار هنری در خدمت جشنواره‌ها باشد، دور شدن از هدف اولیه و اصلی ماست بنابراین جامعه هنری باید آثارش را برای مخاطب معینی خلق کند.
    وی همچنین با تأکید بر عدم حذف جشنواره‌ها گفت: قصد حذف هیچ جشنواره‌ای را نداریم اما نگرشی نو نسبت به ‌آن‌ها خواهیم داشت.

    ***سیاست تمرکززدایی دنبال می‌شود

    شاه‌‌آبادی درباره سیاست تمرکززدایی در عرصه هنری کشور هم توضیح داد: تمرکززدایی جزء سیاست‌های دولت است و تلاش می‌کنیم در دوره جدید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
    وی افزود: تاکنون تمرکززدایی بیشتر در حد شعار بوده است اما گاهی منجر به بسترسازی شفاف برای آثار هنری در مراکز استان می‌شود.

    *** نیاز به آموزش‌های قبل و حین انجام کاری هنری هست

    شاه‌آبادی به ضرورت توجه به آموزش هنر هم اشاره کرد وگفت: هم هنرمندان شاغل امروز و هم دانش‌آموختگان هنری نیاز به آموزش‌های پیش از شروع کار و حین انجام کار هنری دارند و باید به سمت برنامه جامع نیروی انسانی در حوزه هنر برویم که در این برنامه علاوه بر شیوه‌های آموزشی، حتی تعداد دانش‌‌آموختگان هنری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و این‌ها نگاه خاصی به حوزه آموزش هنر است.

    ***ادارات کل معاونت هنری نباید درگیر برنامه‌های اجرایی شوند

    وی در بخش دیگری از سخنانش به وظایف ادارات کل معاونت هنری ارشاد اشاره داشت و گفت: ادارات کل ارشاد درگیر موضوعات اجرایی شده‌اند که با اهداف سیاست‌گذاری و نظارتی ما مخالف است چرا که قرار نیست ادارات کل به تولید اثر هنری بپردازند که این از آفت‌های جدی این دستگاه محسوب می‌شود و باید گره آن باز شود.
    وی افزود: ادارات کل باید به بسترسازی برای خلق آثار هنری بپردازند و تنها آثاری تولید شود که در بخش‌های خصوصی قابلیت تولید ندارد و یا با استقبال مواجه نمی‌شود.
    شاه‌آبادی کم‌اطلاعی مدیران کشور از خدمات و آثار تولیدی در عرصه هنری را یکی دیگر از مسائل موجود در معاونت هنری عنوان کرد و در ادامه بر توجه بیشتر به بحث صادرات آثار هنری و همچنین حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد.
    شاه‌آبادی سیاست‌ها و فعالیت‌های معاونت هنری وزارت ارشاد را مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور دانست و به ارائه برنامه‌های بخش تئاتر پرداخت.

    ***در سه بخش تئاتر،‌موسیقی و تجسمی کمبود امکانات داریم

    معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به کمبود امکانات در بخش تئاتر کشور گفت: اگر چه امکانات ما در این بخش بسیار اندک است اما باید بتوانیم همین امکانات محدود را مدیریت کنیم.
    وی افزود: البته کمبود امکانات و کمبود بودجه علاوه بر تئاتر در ‌هنرهای تجسمی و موسیقی نیز وجود دارد اما بودجه بخش تئاتر با توجه به ویژگی‌های آن بیشتر از دو بخش دیگر است.
    شاه‌آبادی بودجه بخش تئاتر را سال گذشته ۷۲ میلیارد ریال عنوان کرد وگفت: این مبلغ برای برنامه‌های مختلف تئاتر کشور هزینه شد و امسال علیرغم ابلاغ بودجه، برای بودجه ۱۰۰ میلیارد ریالی در بخش تئاتر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر چه رشد ۴۰ درصدی دارد اما با دو برابر شدن درآمدهای معاونت هنری و اداره تئاتر باز هم از حیث بودجه کمبود داریم.

    ***معاونت هنری چهار و نیم میلیارد تومان بدهی دارد

    شاه‌آبادی در ادامه به بدهی‌های کنونی معاونت هنری اشاره کرد وگفـت: علیرغم تلاش‌های معاونت قبلی، اکنون معاونت هنری با بدهی چهار و نیم میلیارد تومانی مواجه است که به دلیل عدم اختصاص بخشی از بودجه و پرداخت‌های ویژه‌ای است که به معاونت هنری وعده داده شده بود.
    وی تصریح کرد: اکنون با توجه به این بدهی‌ها اصلاً در شرایط خوبی نیستیم و بخشی از بودجه امسال را نیز باید صرف پرداخت بدهی‌ها کنیم.

    ***توجه به گروه‌های نیمه حرفه‌ای تهران و شهرستان‌ها

    معاون هنری وزارت ارشاد گفت: گروه‌های تئاتری با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو هستند اما امسال یکی از برنامه‌های ما توجه به گروه‌های نیمه‌ حرفه‌ای فعال تهران و شهرستان‌ها و استقرار آن‌ها در مکان‌های مشخص است.
    وی افزود: برخی از گروه‌های نیمه حرفه‌ای که خودشان مایل باشند و در استان‌ها نیز این ظرفیت وجود داشته باشد، در مکان‌های مشخصی مستقر خواهند شد اما باید این گروه‌ها حداقل سالی یک اجرای عمومی داشته باشند.

    ***بخشی از بودجه صرف استقرار گروه‌های تئاتری می‌شود

    شاه‌آبادی گفت:‌بخشی از بودجه معاونت هنری صرف استقرار گروه‌ها در مکان‌های مشخص تهران و شهرستان‌ها خواهد شد که این برنامه از اول تیرماه قابلیت اجرا دارد.
    شاه‌آبادی به تعداد سالن‌های حرفه‌ای تئاتر اشاره کرد وگفت‌: در تهران ۷ سالن شامل ۵ سالن در مجموعه تئاتر شهر به همراه سالن سنگلج و تالار هنر داریم که جنبه عمومی دارند و نمی‌توان آن‌ها را به گروه‌های خاصی اختصاص داد اما در تهران سالن‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در اختیار گروه‌های تئاتری قرار گیرد.
    وی افزود:‌گروه‌های حرفه‌ای که در تالارهای تهران اجرا می‌کنند انتظاراتی برای نوبت اجرا دارند که این تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای گروه‌های حرفه‌ای در شورای انتخاب آثار که متشکل از منتخبی از افراد اداره کل هنرهای نمایشی،‌مدیران تالارها و هنرمندان است، صورت می‌گیرد و بودجه ۳ میلیارد تومانی برای این گروه‌ها پیش‌بینی شده است.

    ***هدفمندی یارانه‌ها در تئاتر

    شاه‌آبادی همچنین به تغییر نظام یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: از اول مهرماه در یک بازه زمانی سه ساله به سمت تغییر نظام یارانه‌ها حرکت خواهیم کرد و به جای پرداخت هزینه‌ها به گروه‌ها، مبلغ مورد نظر به خریداران داده می‌شود و یارانه‌ها مستقیماً بخشی از بهای بلیت خریداران می‌شود و گروه‌هایی که فروش خوبی به صورت گیشه‌ای دارند و سالن‌های نمایشی هم پر می‌شود، از حمایت یارانه‌ای بیشتری هم برخوردار خواهند شد.
    شاه‌آبادی گفت:‌ سیستم هدفمند کردن یارانه‌ها که با آن کاملاً‌ موافق هستم به نظرم به عدالت و حقیقت نزدیک‌تر است.

    ***راه یافتن تئاتر به شبکه نمایش خانگی

    وی به راه یافتن تئاتر در شبکه نمایش خانگی هم اشاره‌ای داشت وگفت: امیدوارم تا پایان سال حدود ۱۰ نمایش را به شبکه نمایش خانگی وارد کنیم تا برای کسانی که امکان دیدن نمایش در تالارهای نمایشی را ندارند،‌این امکان را ایجاد کنیم تا از این برنامه‌ها استفاده کنند.

    ***تبلیغ و معرفی آثار هنری برای مخاطبان

    شاه‌آبادی ضرورت تبلیغ و معرفی آثار هنری را بخش دیگری از سیاست‌های معاونت هنری اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که بسترسازی لازم برای تبلیغ و معرفی آثار هنری از جمله تئاتر از تابستان امسال شکل بگیرد و به این ترتیب شاهد خالی بودن سالن‌های نمایشی نباشیم.
    وی تأکید کرد: تا زمانی که سالن‌های نمایشی ما خالی از تماشاگر باشد، دست ما برای حمایت از این آثار خالی است.

    *** راه یافتن تله‌تئاترها در مراکز استان و شبکه نمایش خانگی

    شاه‌آبادی درباره تله‌تئاترها هم توضیح داد: با مدیران کل صدا و سیمای استان‌ها تعاملی خواهیم داشت تا تولیدات تله‌تئاتر در این استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و همچنین با راه‌ یافتن تله‌تئاترها به شبکه نمایش خانگی که هم‌اکنون نیز در حال انجام است، امکان بیشتری برای دیدن این آثار فراهم شود.

    ***مدیران کنونی در تعامل و همدلی با معاونت هنری هستند

    شاه‌‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش درباره ماندن و رفتن مدیران هم گفت:‌مدیران کل فعلی همه در تعامل جدی و همراه و همدل با معاونت هنری وزارت ارشاد هستند و هیچ خلائی نیست اما آن چه برای من مهم است برنامه‌هاست که در این راستا باید برنامه‌ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و تا زمانی که کلیات ساختاری برنامه‌ها به نتیجه نرسیده است، حرف زدن از ماندن یا رفتن مدیران کل بحث درستی نیست.

    ***از نمایشنامه‌های ایرانی حمایت بیشتری می‌شود

    شاه‌آبادی همچنین از حمایت بیشتر از نمایشنامه‌های ایرانی سخن گفت و در پاسخ به سؤالی درباره نمایشنامه‌های ترجمه‌ای گفت: وزارت ارشاد با نمایشنامه‌های ترجمه‌ای مخالفتی ندارد اما معتقدیم که شأن ما بیش از اینهاست و اگر بتوانیم رابطه تولید را با هنر بومی بیشتر کنیم،پیشرفت بیشتری کرده‌ایم.
    وی تأکید کرد: باید سعی کنیم مرکز صادرات آثار هنری باشیم نه این که همچنان نهضت ترجمه را ادامه دهیم.

    ***ممیزی برای صیانت از تئاتر کشور ضروری است

    معاون هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی درباره ممیزی آثار نمایشی گفت: من همچنان از وجود ممیزی در آثار نمایشی دفاع می‌کنم و آن را برای صیانت از تئاتر کشور ضروری می‌بینم.
    وی افزود: فراز و فرود متن‌های خارجی قبلاً انجام شده و نیاز به ممیزی کمتری دارند اما متون جدید نمایشی با سلایق مختلفی همراه است که هدف ما کاهش درصد خطا در تصویب این آثار است.
    شاه‌آبادی تأکید کرد: صیانت از تئاتر نیازمند وجود شبکه ممیزی قبل و حین اجراست.

    ***دیدگاه‌های جدید در تئاتر از مهرماه اعمال می‌شود

    شاه‌آبادی همچنین درباره اجرای دیدگاه‌های جدید در تئاتر کشور گفت: این دیدگاه‌ها از مهرماه قابل اجراست و تا پایان فصل دوم همچون گذشته عمل خواهد شد.

    ***پیشکسوتان تئاتر آثارشان را در تالارهای نیمه حرفه‌ای اجرا کنند

    وی همچنین از گروه‌های حرفه‌ای تئاتر خواست تا برای نجات تئاتر کشور از وضع فعلی در مکان‌های جدید که در اندازه تئاتر حرفه‌ای نیست، کارهایشان را اجرا کنند و به این ترتیب این سالن‌ها را برای تئاترهای نیمه حرفه‌ای آماده کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=1474
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *