×
×

به تالیف نستوه رمضانی

  • کد نوشته: 144481
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳ام خرداد ۱۳۹۶
  • ۰
  • کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» به تالیف نستوه رمضانی توسط نشر سوره مهر منتشر شد. نستوه رمضان مدرس موسیقی و نوازنده درباره انگیزه خود از انتشار “کتاب سلفژ موسیقی” گفت: انگیزه این کار به کلاس‌های سلفژ موسیقی من بر می‌گردد. آن زمان مشغول یادگیری در خدمت استاد امیرحسین اسلامی بودم و در خلال یکی از جلسات […]

    به تالیف نستوه رمضانی
  • کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» به تالیف نستوه رمضانی توسط نشر سوره مهر منتشر شد.

    نستوه رمضان مدرس موسیقی و نوازنده درباره انگیزه خود از انتشار “کتاب سلفژ موسیقی” گفت: انگیزه این کار به کلاس‌های سلفژ موسیقی من بر می‌گردد. آن زمان مشغول یادگیری در خدمت استاد امیرحسین اسلامی بودم و در خلال یکی از جلسات به او گفتم چرا ما برای سلفژ منابعی را در اختیار نداریم و همیشه باید با تمرین سر و کار داشته و از این طریق یادگیری داشته باشیم.

    وی افزود: استاد اسلامی به من گفتند که این کار نیاز به مهندسی آموزشی دارید و شما بخاطر داشتن این مهارت بهتر می‌توانید از پس آن برآیید. چند سال بعد خودشان تماس گرفته و پیشنهاد تألیف کتاب را با نظارت خودشان به من دادند. بعد از آن من بعد از نوشتن هر فصل از این کتاب آن را در اختیار استاد قرار داده و او نیز در کلاس‌های دانشگاهی آنرا تدریس می‌کردند. من نیز در کلاس‌هایم بصورت جداگانه این کار را می‌کردم.

    او ادامه داد: بعد از هر جلسه تدریس هردو ما متوجه اشکالات و کمبودها می‌شدیم و سپس اصلاح می‌کردیم تا اینکه در نهایت کتاب تکمیل شده و به مرحله انتشار رسید.

    رمضانی درباره عدم بهره مندی از منابع خارجی در بطن کتاب نیز گفت: همانطور که از نام کتاب مشخص است این یک منبع و کتاب موسیقی ایرانی است و اگر قرار بود از منابع خارجی استفاده کنیم به درد موسیقی ایرانی نمی‌خورد و کاملاً به یک کار کلاسیک غربی تبدیل می‌شد، البته این بدان معنی نیست که بطور کل سلفژ غربی را نادید گرفتیم بلکه بصورت محدود مانند پوزوئی، سایت‌سینگینگ استفاده کرده‌ایم اما در کل خود مجبور به پایه ریزی بودیم تا صرفاً مختص موسیقی ایرانی باشد.

    این کارشناس ارشد موسیقی درباره روند آموزشی کتاب نیز گفت: در ابتدا اشل‌های صوتی هر مقام در موسیقی ایرانی عنوان شده و سپس تمریناتی برای آن اشل با فواصل متصل نت‌ها آورده می‌شود و بعد پرش‌ها و فواصل بزرگتر مثال زده شده و متعاقباً مثال‌هایی از رپرتوار و ردیف‌های موسیقی ایرای آورده می‌شود. در واقع در این کتاب بصورت کاربردی هنرجو از طریق ردیف و پرتوار آموزش داده می‌شود. هنرجو خیلی خوب می‌تواند کاربرد این فواصل و سلفژ را در مقام‌های ایرانی و در کارکرد رپرتوار ایرانی و قطعات ساخته شده توسط اساتید و گوشه‌های ردیف را کاملاً متوجه شود.

    نستوه رمضانی از سال ۷۲۰ نوازندگی ساز تار و سه تار و عود را نزد اساتیدی چون علی بدخشان، بهروز همتی، هوشنگ ظریف، محمد رضا ابراهیمی، شهرام میرجلالی، حسین مهرانی و ایرج دشتی زاده آغاز کرده و سپس یادگیری تئوری موسیقی، سلفژ و دروس آهنگسازی نزد آقای امیر حسین اسلامی گذرانده است.

    وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد موسیقی از دانشگاه هنر تهران است که سابقه همنوازی در آلبوم‌های طلوع غم، واژه‌های نم دار، زمزمه دوست، چشم خیال و همچنین اجرای کنسرت به همراه ارکستر شهر تهران، ارکستر جاویدان کرج، گروه هم آوا، گروه نیما، گروه قاصدک، گروه خورشید در داخل و خارج از کشور را در کارنامه کاری خود دارد.

    تدریس موسیقی در آموزشگاه‌های مجاز و تألیف کتاب (سلفژ موسیقی ایرانی) از دیگر فعالیت‌های اوست.

    https://musiceiranian.ir/?p=144481
       
    برچسب ها نستوه رمضانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *