×
×

دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید روی صحنه می رود

  • کد نوشته: 142511
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ۰
  • رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تشریح تازه ترین فعالیت های این گروه، اعلام کرد که چند قطعه جدید در تازه ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی اجرا می شود. دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود. این اجرا با قطعات «دریاچه قو» اثر […]

    دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید روی صحنه می رود
  • رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تشریح تازه ترین فعالیت های این گروه، اعلام کرد که چند قطعه جدید در تازه ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی اجرا می شود.

    دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود. این اجرا با قطعات «دریاچه قو» اثر چایکوفسکی، «دستیار شعبده باز» اثر پائول دوکا و «سمفونی شماره ۳» برامس به استقبال مخاطبان می رود.

    به گفته شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران، به جز قطعه «دریاچه قو» ۲ قطعه دیگر برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه درباره وضعیت نوازندگان ارکستر تصریح کرد: ارکستر سمفونیک تهران پیشرفت بسیار خوبی داشته است و ماهانه برنامه های ثابتی را روی صحنه بردیم. برنامه های مشترکی با ارکسترهای خارجی نظیر ارکستر فستیوال پوچینی داشتیم و همین طور از رهبران ارکستر خارجی برای رهبری دعوت شد از جمله ۲ رهبر ارکستر ایتالیایی و ۱ رهبر ایرانی – فرانسوی که در هرحال تجربه خوبی برای نوازندگان جوان ارکستر به شمار می رود. اگر اجراهای قبلی را تا به امروز رصد کرده باشید متوجه این پیشرفت می شوید.

    روحانی در پاسخ به این پرسش که کلاس های آموزشی برگزار شده برای نوازندگان ارکستر تا چه اندازه مفید بوده، توضیح داد: مسترکلاس ها در هر سطحی کمک کننده هستند. حتی بهترین نوازندگان هم می توانند از تجارب اساتید بهره ببرند. از این رو، چنین کلاس هایی بسیار کمک می کند به نوازندگان که مهارت خود را ارتقا دهند. این اولین بار است که چنین کلاس های منسجمی برای ارکسترها تشکیل می شود. قرار است ماهانه و به شکل منظم اساتید سازهای مختلف انتخاب و به ایران دعوت شوند. ماه گذشته ۲ مسترکلاس با اساتید ایتالیایی داشتیم برای سازهای ویولن و ابوا اما برنامه داریم برای سازهای کوبه ای و بادی برنجی هم کلاس هایی تشکیل دهیم.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره نحوه گزینش اساتید برای کلاس های تخصصی افزود: اساتید مستقیم زیر نظر رهبر ارکستر انتخاب می شوند. خود من در کلاس ها حاضر می شوم و بر نحوه تدریس نظارت می کنم و البته پیشنهادهای لازم برای ارتقای کیفی کلاس ها را ارائه می کنم. بعضی از این اساتید را به واسطه همکاری های قبلی خودم می شناخته ام و عده ای هم بر اساس اطلاعاتی که راجع به آنها داده می شود، انتخاب می شوند.

    روحانی در انتها درباره اجراهای داخلی و خارجی ارکستر سمفونیک گفت: طی ۸۰ سالی که از تاسیس ارکستر سمفونیک می گذرد این اولین بار بود که ما جز تهران اجرایی در شهرهای دیگری داشتیم. در سفر ارکستر به جنوب ما اجراهایی در عسلویه، اهواز، آبادان و بوشهر روی صحنه بردیم که با استقبال بی نظیری همراه شد. تنها در آبادان حدود ۴ هزار نفر برای اجرا حضور پیدا کردند که کنسرت را در ورزشگاه روی صحنه بردیم. این برنامه برای شهرهای مختلف هم در آینده دنبال می شود. اما برای اجرا در خارج از کشور در حال برنامه ریزی هستیم، اگرچه اجراهای مشترکی که سال گذشته با فستیوال پوچینی ایتالیا داشتیم به نوعی موجبات شناخته شدن استعدادهای ارکستر سمفونیک تهران را فراهم کرد به طوری که از چند نفر از نوازندگان برای اجرای مشترک در ارکستر جوانان اروپا در ایتالیا دعوت شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=142511
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *