×
×

همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید

  • کد نوشته: 141236
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۳۱ام فروردین ۱۳۹۶
  • ۰
  • مراسم یادبود زنده یاد استاد «احمد محسن‌پور»، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید و در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با حضور پیشکسوتان موسیقی کشورمان، در شهر ساری برگزار می گردد.
    +زنده یاد «احمد محسن‌پور»، آهنگ ساز، نوازنده کمانچه، پایه گذار فرهنگ خانه مازندران و سرپرست گروه «شواش»، در پی یک عارضه قلبی و خونی، در زمستان ۱۳۹۴ درگذشت

    همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید
  • احمد محسن پور

    احمد محسن پور

    مراسم یادبود زنده یاد استاد «احمد محسن‌پور»، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید و در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با حضور پیشکسوتان موسیقی کشورمان، در شهر ساری برگزار می گردد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این همایش در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال جاری، با حضور و سخنرانی اساتید موسیقی «حسین علیزاده»، «علی‌اکبر شکارچی»، «محمدرضا درویشی» و همچنین اجرای موسیقی ملی و محلی همچون «شواش»، «لیان» و «خنیاگری خراسانی»، «آذربایجانی»، «مازندرانی»، «کرمانجی» و «ترکمنی» انجام خواهد پذیرفت.

    زنده یاد «احمد محسن‌پور»، آهنگ ساز، نوازنده کمانچه، پایه گذار فرهنگ خانه مازندران و سرپرست گروه «شواش»، در پی یک عارضه قلبی و خونی، در زمستان ۱۳۹۴ درگذشت. آثار خلاق، پژوهش‌های ژرف و بازسازی‌های هنرمندانه او در نوین‌سازی، گسترش و معرفی موسیقی مازندرانی، نقشی ارزنده داشته است. این هنرمند فقید در دوره ی کودکی، به کمک پدرش با ساز «للـه‌وا» و بعدها با سازهای «نی لبک» ، «ویلن» و «کمانچه» آشنا شد. در سال۱۳۴۴ به ساز ویلن روی آورد و کتاب‌های دوره هنرستان موسیقی و ردیف صبا را نزد استادان آن زمان آموخت.وی چون به طور جدی و پیگیر به موسیقی مازندرانی روی آورد، برای ادامه ی کار موسیقی، ساز کمانچه را به دلیل محلی بودنش برگزید. در سال‌های ۵۳- ۱۳۵۲ عضو گروه موسیقی محلی رادیو ساری شد و سال ۱۳۵۴ به ارکستر ملی فرهنگ و هنر مازندران پیوست و در سال ۱۳۵۶ سرپرست گروه موسیقی محلی اداره فرهنگ و هنر آن زمان شد که تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت. در پانزدهم شهریور ۱۳۶۴ نخستین مرکز آموزش موسیقی و پرورش فرهنگی- هنری را با نام فرهنگ خانه‌ی مازندران در ساری بنیان نهاد. در ادامه ی فعالیتش، به سال ۱۳۶۷ گروه موسیقی محلی مازندرانی«شواش» را تشکیل داد که چند آلبوم صوتی و تصویری و کنسرت های داخل و خارج از کشور ماحصل این گروه است. این استاد بی بدیل موسیقی مازندرانی صبح چهارشنبه ۳۰ دی ماه در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

    شایان ذکر است که آیین یاد بود و بزرگداشت زنده یاد استاد «احمد محسن پور» در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در «سالن هلال احمر» شهر ساری برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=141236
       
    برچسب ها احمد محسن‌پور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *