×
×

بازار در خدمت ستاره‌های موسیقی

  • کد نوشته: 138086
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۳ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • یکی از مدیران موسسات تهیه و تولید آثار موسیقایی به طرح نکاتی درباره وضعیت فروش محصولات موسیقایی در بازار پرداخت. رضا مهدوی مدیر موسسه «راوی آذر کیمیا» با اشاره به تازه ترین فعالیت های انجام گرفته در این موسسه تولید آثار موسیقایی بیان کرد: طی ماه های گذشته آلبوم های «سرود تنهایی یک رهگذر» اثر […]

    بازار در خدمت ستاره‌های موسیقی
  • یکی از مدیران موسسات تهیه و تولید آثار موسیقایی به طرح نکاتی درباره وضعیت فروش محصولات موسیقایی در بازار پرداخت.

    رضا مهدوی مدیر موسسه «راوی آذر کیمیا» با اشاره به تازه ترین فعالیت های انجام گرفته در این موسسه تولید آثار موسیقایی بیان کرد: طی ماه های گذشته آلبوم های «سرود تنهایی یک رهگذر» اثر وصال عرب زاده، «صبح» اثر هومان رومی و «این بار من یکبارگی» به آهنگسازی مهسا عظیمی و خوانندگی علی اکبر داداش زاده توسط موسسه «راوی آذر کیمیا» روانه بازار موسیقی شده است. البته ما آثار دیگری هم آماده انتشار داریم که با توجه به وضعیت بسیار نابسامانی که در حوزه پخش و ارائه آثار صوتی وجود دارد ترجیح می دهیم فعلا کاری را انجام ندهیم.

    وی ادامه داد: شرایط فعلی عرضه و فروش محصولات موسیقایی نامطلوب است و معلوم نیست اگر این شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند تکلیف فرآیند فروش محصولات موسیقایی چگونه خواهد بود. ما ابتدا فکر می کردیم این پخش کننده ها هستند که کاری برای تولیدکنندگان آثار موسیقایی انجام نمی دهند اما واقعیت این است که اکنون این فروشنده ها و صاحبان فروشگاه ها هستند که مشی اقتصادی بازار موسیقی را تعیین می کنند. به عبارتی آنها فضا را به سمتی هدایت کرده اند که فقط محصولات خوانندگان و آهنگسازان مطرح از پخش کننده ها خریداری شود و این اتفاق غم انگیزی است که نمی دانم می خواهد تا کجا ادامه پیدا کند. پخش‌کننده ها هم وقتی می بینند شرایط تقاضا به این گونه شکل گرفته ضرورتی برای دریافت آثار خاص تولیدکنندگان احساس نمی کنند و یا اگر هم رضایتی داشته باشند به تولیدکنندگان این گونه آثار اعلام می کنند که نمی توانند با حجم کوچک انبار، محصولات را نگهداری کنند.

    این آهنگساز و مدرس دانشگاه بیان کرد: قبلا بر این باور بودم که فروشگاه های شهرکتاب که فضایی به مراتب فرهنگی تر از فروشگاه های محصولات صوتی تصویری دارند، محل خوبی برای فروش آلبوم های خاص تر به مخاطبان هستند، اما جالب اینجاست که فروشنده های برخی از این مجموعه ها نیز کاری به جایگاه علمی آلبوم ها ندارند و ترجیح می دهند فقط به عرضه آثار پرفروش و عامیانه تر در مجموعه های خود اقدام کنند. فروشنده های مغازه های دیگر هم که برای خود کارشناس شده اند و فقط به دنبال آثار خوانندگان مشهوری هستند که طبیعتا برای آنها منفعت مالی به همراه دارد. همین روند به خودی خود موجب می شود که محصولات علمی تر حوزه موسیقی بلافاصله بعد از تولید در انبارها دپو شوند؛ موضوعی که در نهایت موجب سرخوردگی هنرمند و هم ورشکستگی شرکت تولیدکننده اثر می شود و درنهایت ماجرا همانی می شود که امروز در بازار موسیقی می بینیم به طوری که مخاطب کمی را می توان یافت که به دنبال کارهای علمی تر در حوزه موسیقی هستند.

    مهدوی گفت: یک زمان دلخوشی بسیاری از تولیدکنندگان آثار موسیقایی خاص تر این بود که لااقل با فروش آثارشان بتوانند به برگشت سرمایه امیدوار باشند اما از وقتی که تعدادی از فروشندگان در قامت یک کارشناس موسیقی فقط و فقط به خوانندگان ستاره اکتفا می کنند باید تا آینده ای نزدیک منتظر شنیدن اعلام ورشکستگی برخی از موسسات تولیدکننده آثار موسیقایی باشیم.

    مدیر موسسه «راوی آذر کیمیا» در پایان به موضوع معافیت مالیاتی ناشران موسیقی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مجوز موسسات نشر آثار موسیقایی همانند پروانه نشر ناشران کتاب نیست به همین اختلاف نظری میان وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه وجود دارد که ماجرا را برای ناشران آثار موسیقایی مشکل کرده است. در حال حاضر شرایط به نفع یک جریان استاندارد و نظام مندی در فرآیند بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی نیست مگر اینکه یک ناشر خود تهیه کننده کنسرت هم باشد که این موضوع هم به دلیل انبوه سرمایه ای که باید در این حوزه وجود داشته باشد فقط در انحصار عده ای خاص است که به دلیل ثروت زیاد از چند ماه قبل نسبت به اجاره ماهانه سالن های مورد نظرشان اقدام می کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=138086
       
    برچسب ها رضا مهدوی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *