×
×

یاد خلیل، فرزند فقید استاد کسایی گرامی داشته شد

  • کد نوشته: 137783
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • رونمایی از سه آلبوم از خانواده بزرگ و هنرمند کسایی و مراسم یادبود محمدخلیل کسایی، فرزند جوان و فقید زنده یاد استاد حسن کسایی، طی یک مهمانی باشکوه و با حضور چندین تن از بزرگان هنر و فرهنگ، شامگاه جمعه ششم اسفند ماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.
    +در ادامه می توانید گزارش مفصل متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه این مراسم را دنبال کنید

    یاد خلیل، فرزند فقید استاد کسایی گرامی داشته شد
  • رونمایی از سه آلبوم از خانواده بزرگ و هنرمند کسایی و مراسم یادبود محمدخلیل کسایی، فرزند جوان و فقید زنده یاد استاد حسن کسایی، طی یک مهمانی باشکوه و با حضور چندین تن از بزرگان هنر و فرهنگ، شامگاه جمعه ششم اسفند ماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این مراسم که استادان فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، محمدعلی بهمنی، فضل الله توکل، حسن ناهید، محمداسماعیلی، علی اصغر شاهزیدی، تقی سعیدی، محمدسلمانی، علی جهاندار، علی اکبر شکارچی، صدیق تعریف، داود آزاد، شهرام میرجلالی و چندین تن دیگر از بزرگان موسیقی، هنر و فرهنگ حضور داشتند، یاد و خاطره استاد حسن کسایی و فرزند جوانش خلیل که در طی یک اتفاق ناگوار و با ایست قلبی در اردیبهشت امسال دار فانی را وداع گفت گرامی داشته شد و تنی چند از اعصای خانواده و بزرگان سخن گفتند و در پایان سه آلبوم «آفتاب در نیستان»، «در سکوت باغ» و «در سکوت مهتاب» رونمایی شد.

    اجرای برنامه به عهده سید عباس سجادی  بود. وی پس از خیرمقدم و گرامیداشت خانواده بزرگ و اصیل کسایی از حضار دعوت کرد که فیلمی در باره زنده یاد خلیل کسایی را ببینند. در این فیلم که تاثر حاضران را از این واقعه غم انگیز برانگیخت، در کنار بیان تصویری زندگی و هنر این هنرمند جوان، سخنان بزرگانی چون فخری ملک پور، نادر گلچین، فضل الله توکل، حسن ناهید، حسین عمومی، شهرام ناظری، علی اصفر شاهزیدی و علی جهاندار درباره خلیل کسایی هم آمده بود.

    سپس محمدجواد کسایی، لیلی کسایی و سیدعلیرضا میرعلی نقی درباره این هنرمند اصیل و محجوب سخن گفتند. یکی دیگر از سخنرانان این برنامه استاد تقی سعیدی بود که درباره استاد کسایی و چهل سال شاگردی کردن در محضر ایشان سخن گفت. سعیدی همچنین درباره دو وجه دیگر از هنر استاد کسایی یعنی سه تار نوازی و آواز سخن گفت که به گفته استاد عبادی زیر سلطه جایگاه و توانایی ایشان در نوازندگی نی مسکوت ماندند. وی سپس یکی از اشعاری که به گفته ایشان ورد زبان و آواز استاد کسایی در لحطات خلوت بود را به سبک و سیاق آوازی ایشان خواند: «گر بماندیم زنده، بردوزیم جامه‌ای کز فراق چاک شده/ ور بمردیم، عذر ما بپذیر؛ ای بسا آرزو که‌ خاک شده».

    محمدخلیل کسایی متولد سال ۱۳۵۱ در «خانه نی ایران»، از سال های نوجوانی به فراگیری هنر نی نوازی در محضر پدر پرداخت و تا این فراگیری را تا سال ۱۳۹۰، یعنی یک سال قبل از درگذشت استاد ادامه داد. او تحصیلات خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان تا مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران ادامه داد، با رتبه اول فارغ التحصیل شد و سال ها در زمینه تحصیلی خود به فعالیت موفق پرداخت. زنده یاد خلیل کسایی متاسفانه و در کمال ناباوری، در چهاردهم اردی بهشت ۱۳۹۵ بدون هیچ گونه سابقه قبلی، بر اثر ایست قلبی دیده از جهان فروبست.

    در پایان این برنامه هم، استاد حسن ناهید، همسر استاد کسایی، محمدجواد کسایی و حمید اسفندیاری مراسم رونمایی از سه آلبوم ذکر شده را برگزار کردند.

    آلبوم «آفتاب در نیستان» مجموعه ای ست از نی نوازی های زنده یاد محمدخلیل کسایی، که مشتمل است بر چهار قطعه که در چهار دستگاه «شور»، «ماهور»، «چهارگاه» و «بیات ترک» نواخته و به همین ترتیب در آلبوم آمده است.

    آلبوم «در سکوت باغ» که دو نوازی تار استاد جلیل شهناز است با نی استاد حسن کسایی که دو قطعه «مخالف سه گاه» و «افشاری» ست که بنابر توضیحی که در این آلبوم ذکر شده، بیست و هفتم اردی بهشت ۱۳۵۷ در باغ فردوس تهران به پیشنهاد استاد هوشنگ ابتهاج ، بدون حضور بیننده و توسط واحد سیار رادیو تلویزیون ملی ایران ضبط شده است.

    «در سکوت مهتاب» آلبوم دیگری است که مجموعه ای است از سه تارنوازی های پسر دیگر استاد، محمدجواد کسایی که این مجموعه را «به یاد پدر» نواخته است. در این آلبوم محمود رفیعیان با تنبک و محمدافشارپور با سازهای کوبه ای کسایی را همراهی کرده اند و مینا تقی زاده اشعاری از سایه، نادر نادرپور، فریدون مشیری، ناصر نظمیریال محمود مشرف آزاد تهرانی، کاظم سادات اشکوری، منوچهر آتشی و شمس لنگرودی را دکلمه کرده است.

    محمدجواد کسایی متولد ۱۳۴۶ در اصفهان از سال ۱۳۶۰ نزد استاد کسایی سه تار نوازی را آغاز کرد و این فراگیری تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. در طول این سال ها، وی علاوه بر سبک متفاوت و متمایز پدر در نوازندگی سه تار، توسط خود استاد کسایی با سبک سایر سه تار نوازان از جمله ابوالحسن صبا، عبدالحسین صبا، ارسلان درگاهی، احمد عبادی و علی صبا آشنا شد. محمدجواد کسایی که در زمینه زمین شناسی ساختمانی کارشناسی ارشد دارد، از سال ۱۳۷۸ به پژوهش و تحلیل در زمینه ی موسیقی اصیل ایرانی پرداخت که حاصل آن، چند کتاب و ده ها مقاله است.

    ناشر هر سه این آلبوم ها موسسه نغمه گشایش و حق تولید، تکثیر و توزیع آن نیز در اختیار موسسه نوخسروانی باربد است.

    https://musiceiranian.ir/?p=137783
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *