×
×

در چابهار

  • کد نوشته: 135700
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۹ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • بزرگداشت مرحوم استاد علی‌محمد بلوچ معروف به «علیوک» صبح ۱۸ بهمن ماه در چابهار برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان درباره این مراسم گفت: ما علی‌محمد بلوچ را به یک‌باره از دست دادیم. او در کنگره ملی شعر «پیامبر مهربانی» در زاهدان بود و آخرین برنامه‌اش را اجرا کرد. ظاهر جوانی […]

    در چابهار
  • بزرگداشت مرحوم استاد علی‌محمد بلوچ معروف به «علیوک» صبح ۱۸ بهمن ماه در چابهار برگزار شد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان درباره این مراسم گفت: ما علی‌محمد بلوچ را به یک‌باره از دست دادیم. او در کنگره ملی شعر «پیامبر مهربانی» در زاهدان بود و آخرین برنامه‌اش را اجرا کرد. ظاهر جوانی داشت و به او امید داشتیم و فکر نمی‌کردیم او را از دست دهیم که متاسفانه دچار عارضه قلبی شد.

    حسین مسگرانی ادامه داد: قصد داشتیم طی مراسمی، او را تکریم کنیم که این فرصت پیش نیامد. او به‌لحاظ اخلاقی، انسان فوق‌العاده‌ای بود. رگ‌هایی از عرفان در زندگی شخصی‌اش وجود داشت و در موسیقی عرفانی دستی داشت. جنبه‌های اخلاقی او بود که ما را تحت تاثیر قرار می‌داد و ای کاش می‌توانستیم در زمان حیاتش از او تقدیر کنیم. البته ما این کار را برای بسیاری از استادان از جمله شیرمحمد اسپندار انجام داده‌ایم.

    او بیان کرد: امسال برای استاد کمال‌خان هوت نیز کنگره‌ علمی – پژوهشی در تیرماه و در چابهار برگزار کردیم و قصد داریم تا پایان سال، جشنواره موسیقی استان را در سراوان برگزار کنیم و از دیگر بزرگان موسیقی در این برنامه تقدیر کنیم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علی‌محمد بلوچ از اساتید برجسته و نوازندگان قیچک در کشور ما و استان سیستان و بلوچستان بود. او در شهرستان چابهار زندگی می‌کرد که متاسفانه یک‌ماه پیش او را از دست دادیم.

    او بیان کرد: در مراسم بزرگداشت او، مسوولان شهرستان از جمله رئیس منطقه آزاد چابهار، معاون فرماندار، مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت، شهردار و رئیس شورای شهر و پژوهشگران موسیقی نواحی حضور داشتند. همچنین نوازندگان برجسته از جمله پهلول رسول بخش زنگشاهی که به نوعی استاد او بود، اسحاق بلوچ‌نسب و برخی قیچک‌نوازان دیگر نیز حضور داشتند و برنامه اجرا کردند.

    مسگرانی گفت: در پایان برنامه نیز از فرزندان استاد بلوچ که به عبارتی نوازندگان چیره‌دست و به عبارتی امید و آینده هنر موسیقی ما هستند، تقدیر شد و به رسم ادب، لوح تقدیر و هدیه‌ای به آن‌ها داده شد. مدیرعامل منطقه آزاد و شهردار هم قول دادند به خانواده این مرحوم کمک کنند.

    به گزارش ایسنا، فرزاد طالبی – مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – نیز برای این مراسم پیامی فرستاد.

    در پیام او آمده است: «بزرگداشت استاد گرانقدرمان، زنده‌یاد علی‌محمد بلوچ، بی‌تردید صرفا بزرگداشت توانمندی‌ها و شناخت گسترده ایشان از روایت‌ها و گام‌های اصیل موسیقی بلوچستان و نیز درست‌نوازی‌های‌شان در مقام‌های ساز قیچک و جایگاه کم‌نظیرشان در آهنگسازی نیست، بلکه در حقیقت پاسداشت موسیقی عمیق و روایتگر قلمرو تاریخی و اساطیری بلوچ و نیم‌روز است. قلمرویی که نگهبان روایت‌ها و مرام‌های روشنایی‌بخش روزگار کهن و حافظ صمیمیت دیرپا و هویت امروز ماست.

    اصالت و هویت و معنویتی که ریشه در اخلاق ستودنی، پایداری‌ها و مهربانی‌های ساکنان این خطه از گستره ایران وسیع دارد و آنچنان با تار و پود جان استاد علی‌محمد بلوچ و سایر مشتاقان و هنرمندان نجیب و عاشق این اقلیم خورشیدی، پیوند یافته که این هنرمند بزرگوار را به گزینه ماندن و پایبندی به ریشه‌ها رهنمون می‌کند. بی‌گمان این پایبندی و ماندگاری، جز در سایه سار استحکام بافت هنری این خطه و پیوندهای قلبی و باطنی هنرمندان جوان با راه و سیرۀ پیشکسوتان بی بدیلی همچون خود او، محقق نمی‌شود.

    بر این پایه، آیین بزرگداشت این هنری مرد ماندگار، آیین پاسداشت هنر، ادب و فرهنگ سیستان و بلوچستان و موسیقی پر ارج این بخش آشنا و صمیمی از رنگین کمان اقوام متنوع اما یکپارچه ایران بزرگ اسلامی است. پس به روح بلند و شخصیت مایه‌ور این استاد روان‌شاد، از صمیم جان، سلام می‌دهیم و ضمن تقدیر از اندیشه برگزاری و اهتمام دست‌اندرکاران این آیین، بویژه مدیرکل تلاشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جناب آقای مسگرانی، تداوم درخشش و تعالی فرهنگ و هنر آن سامان، بویژه موسیقی شریفش را آرزومندیم.»

    به گزارش ایسنا، علی‌محمد بلوچ معروف به «علیوک» یکی از پیشکسوتان موسیقی بلوچستان بود که دوم دی‌ماه در سن ۶۲ سالگی براثر عارضه قلبی در چابهار درگذشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=135700
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *