×
×

یک طراح موسیقی تئاتر:

  • کد نوشته: 134910
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • «من معمولا هنگام ورود تماشاگران می‌نشینم و به آن‌ها نگاه می‌کنم تا ببینم چه کسانی از چه قشری به دیدن تئاتر می‌آیند. آن‌ها پیش از اجرا، چقدر ساکت‌اند و چقدر حرف می‌زنند. به این ترتیب، تغییراتی را در موسیقی به‌وجود می‌آورم و گاهی ریتم آن را تندتر یا کندتر می‌کنم.» فرشاد فزونی – طراح موسیقی […]

    یک طراح موسیقی تئاتر:
  • «من معمولا هنگام ورود تماشاگران می‌نشینم و به آن‌ها نگاه می‌کنم تا ببینم چه کسانی از چه قشری به دیدن تئاتر می‌آیند. آن‌ها پیش از اجرا، چقدر ساکت‌اند و چقدر حرف می‌زنند. به این ترتیب، تغییراتی را در موسیقی به‌وجود می‌آورم و گاهی ریتم آن را تندتر یا کندتر می‌کنم.»

    فرشاد فزونی – طراح موسیقی تئاتر – با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات فعالان حوزه موسیقی تئاتر، اظهار کرد: بیشتر مشکلات آهنگسازان و پرفورمرهای موسیقی تئاتر، وضعیت سالن‌ها از نظر آکوستیک صدا و باندهاست. برخی سالن‌ها از این نظر شرایط بسیار بدی دارند و تعداد از آن‌ها هم بد نیست؛ اما سالن خوب برای این کار کم است.

    این آهنگساز ادامه داد: یک پرفورمر باید صدای خودش را درست بشنود و برای این کار وسیله‌ای به نام مانیتور داشته باشد؛ ولی من تا به حال ندیده‌ام که آن را در اختیار پرفورمرها قرار دهند. بقیه مسائل شامل مشکلات مالی می‌شود. خیلی وقت‌ها به‌خاطر مشکلات مالی امکان دارد آهنگسازی برای تئاتر، سرسری گرفته شود. البته این موضوع به کارگردان، نوع کار و موسیقی‌محور بودن تئاتر بستگی دارد.

    او گفت: اگر تئاتر متن‌محور باشد، حتی به موزیک ضبط شده هم نیاز نیست و کارگردان می‌تواند یک موزیک انتخابی بگذارد؛ اما اگر اجرا، زبان جدیدی تولید کند، همه‌چیز آن از جمله موسیقی باید اصل باشد. گاهی پیش می‌آید افراد فکر می‌کنند که یک کار مگر چقدر می‌فروشد که بخواهند تا این اندازه به آهنگساز پول بدهند؟ اما این موضوع برمی‌گردد به این‌که دولت باید برای این کار یارانه بدهد. کار فرهنگی به‌دلیل این‌که فرهنگ تولید می‌کند، نباید دچار تماشاچی‌محوری شود.

    فزونی تأکید کرد: این‌ها مشکلاتی است که من با آن‌ها درگیرم. البته ممکن است دیگر دوستان آهنگساز، مشکلاتی در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

    او درباره استفاده از موسیقی زنده در تئاتر نیز توضیح داد: تا جایی که امکان دارد، بهتر است موسیقی زنده باشد؛ اما این موضوع به شرایطی که در اجرای هر شب اتفاق می‌افتد، بستگی دارد. زیبایی تئاتر به این است که در عین این‌که کلیت داستان، یکی است، اجرای هر شب با دیگری متفاوت باشد.

    فزونی در پاسخ به این پرسش که برای خلق موسیقی یک تئاتر چه مسیری را طی می‌کند، گفت: من نمایشنامه را نمی‌خوانم، اما سر تمرین‌ها می‌روم تا فضای کلی کار دستم بیاید. من بیشتر با کارگردان‌هایی کار می‌کنم که شیوه کارشان را می‌شناسم، سر تمرین‌ها یکسری اتودها را همان لحظه می‌زنم و با بازیگران یکسری چیزها را تغییر می‌دهیم تا کار تمیزتر شود.

    او اضافه کرد: خیلی نمی‌توانم بگویم این کار قانون خاصی دارد. بیشتر به زیست و به تئاتر، کارگردان، متن و بازیگران ربط دارد.

    به گزارش ایسنا، فرشاد فزونی در جشنواره امسال تئاتر فجر برای موسیقی نمایش «خوشبختی­‌های کوچک سوسک شدن» برگزیده شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=134910
       
    برچسب ها فرشاد فزونی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *