×
×

با کوشش مینا افتاده و تنظیم رامتین نظری‌جو

  • کد نوشته: 134497
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • «هفت پیکر و رنگ‌های سنتی» که توسط استاد «فرامرز پایور» ساخته و برای ارکستر تنظیم شده، به کوشش «مینا افتاده» منتشر شد. تنظیم این اثر برای سنتور را «رامتین نظری‌جو» انجام داده است. «رامتین نظری‌جو» درباره‌ی این اثر نوشته است: «مجموعه پیش رو شامل سه بخش جداگانه است. «رِنگ های هفت پیکر» که شامل قطعات هفت […]

    با کوشش مینا افتاده و تنظیم رامتین نظری‌جو
  • «هفت پیکر و رنگ‌های سنتی» که توسط استاد «فرامرز پایور» ساخته و برای ارکستر تنظیم شده، به کوشش «مینا افتاده» منتشر شد. تنظیم این اثر برای سنتور را «رامتین نظری‌جو» انجام داده است.

    «رامتین نظری‌جو» درباره‌ی این اثر نوشته است: «مجموعه پیش رو شامل سه بخش جداگانه است. «رِنگ های هفت پیکر» که شامل قطعات هفت  پیکر و مربوط به نمایشی است بر اساس منظومه ی بی همتای نظامی گنجوی (قرن ششم قمری) که در خرداد ۱۳۵۵ با موسیقی فرامرز پایور و با همکاری گروه باله ی ملی بر روی صحنه ی تالار وحدت اجرا شده و به جز پیش پرده، مقدمه ی چهارگاه و رنگ دسته جمعی، بقیه رنگ هایی هستند که برای اقلیم های مختلف بر اساس داستان هفت پیکر ساخته شده اند. این موسیقی اگر چه برای یک نمایش و منطبق با فیگورهای موزون ساخته شده، اهمیت آن فراتر از موسیقی یک نمایش است. چرا که این قطعات از لحاظ محتوا بسیار متفاوت با دیگر آثار ارزشمند استاد پایور هستند و نشان از شناخت و مطالعه ی موسیقی سایر ملل توسط ایشان دارد و می توانند به عنوان قطعاتی بسیار متفاوت و جالب در رپرتوار سنتورنوازی جای گیرند. به جرأت می توان گفت هیچ موسیقی دانی در تاریخ موسیقی ایران به اندازه  استاد پایور طیفی به این گستردگی و تنوع در آثارش وجود ندارد.»

    او همچنین درباره‌ی سایر رنگ‌ها گفته که این رنگ ها به طور پراکنده در آثار صوتی به جا مانده از استاد وجود دارند،‌ همچنین رِنگ های رایج در فرهنگ عامه نیز در سی دی هفت  پیکر اثر فرامرز پایور که توسط مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور منتشر شده ۱۲ رنگ قدیمی رایج در فرهنگ عامه است. این رنگ ها در بزم و شادمانی اجرا می شدند و استاد پایور برای ماندگاری و عدم تحریف این قطعات که بخشی جدانشدنی از موسیقی و فرهنگ این سرزمین است آنها را به اتفاق حسین فرهادپور و استاد محمد اسماعیلی اجرا کرده‌اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=134497
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *