×
×

گفتگو با «آمنه فروردین»

  • کد نوشته: 134268
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • طراح لباس گروه‌های «لیان» و «آوای موج» درباره المان‌ها و طرح‌ لباس‌هایی که در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برای این دو گروه انجام داده بود، توضیح داد. آمنه فروردین درباره لباس‌های طراحی‌شده برای گروه «لیان» اظهار کرد: لباسی را که برای گروه «لیان» طراحی شد، به رنگ بنفش، قرمز و سبز حاضر کردم، با این […]

    گفتگو با «آمنه فروردین»
  • طراح لباس گروه‌های «لیان» و «آوای موج» درباره المان‌ها و طرح‌ لباس‌هایی که در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برای این دو گروه انجام داده بود، توضیح داد.

    آمنه فروردین درباره لباس‌های طراحی‌شده برای گروه «لیان» اظهار کرد: لباسی را که برای گروه «لیان» طراحی شد، به رنگ بنفش، قرمز و سبز حاضر کردم، با این رنگ‌ها می‌خواستم بهار و گرمای جنوب را در زمستان و هوای سرد تهران نشان دهم.

    او با اشاره به استفاده از طرح ماهی روی لباس‌هایی که گروه لیان در جشنواره موسیقی فجر پوشیدند، گفت: ماهی نشانه رزق، روزی و آرامش است و از ماهی به‌گونه‌ای استفاده کردم که رنگ‌بندی طرح‌ها روی لباس خودش را نشان دهد. این طرح هم پیرو طرح‌ لباس‌های دیگری است که برای شریفیان – سرپرست گروه لیان – طراحی کرده بودم.

    این طراح لباس بیان کرد: ما از تور ماهیگیری نیز برای لباس‌های این گروه استفاده کردیم که نمادی از مردان ماهیگیر و کار در جنوب است. این تور در آستین لباس‌ها دوخته شد تا هنگامی که نوازنده‌ها می‌نوازند، حرکت کند و شکل خاصی به لباس دهد. حتی چوب‌هایی که روی لباس‌ها کار شده نیز از جنس بامبو است که برش خورده و از آن مهره‌های رنگی آویزان بود که برحسب رنگ ماهی‌های روی لباس انتخاب شده بودند.

    فروردین دلیل استفاده از نماد خورشید در لباس‌ها را لوگوی گروه لیان دانست و توضیح داد: «لیان» اسم یک بندر تجاری نزدیک بوشهر است، این اسم در بوشهر زیاد استفاده می‌شود و حتی نام یک خیابان نیز هست.

    لباس گروه لیان در جشنواره موسیقی فجر

    او ادامه داد: حتی حرکت ماهی‌ها روی لباس هم معنی دارد. طرحی به نام ماهی درهم داریم که در فرش، گلیم، تابلوهای نقاشی و دیگر کارهای هنری استفاده می‌شود. ما از این طرح ایده گرفتیم که حرکت ماهی‌ها روی لباس را نشان می‌دهد.

    این طراح لباس بیان کرد: پشت هر طرحی که روی لباس کار شده، فکری بوده است. طرح لباس‌ها برحسب موسیقی سنتی و سازهایی که می‌زنند، طراحی شد. لباس‌هایی که مرتبط با موسیقی یک منطقه باشند، جذابیت بیشتری به اجرای موسیقی نواحی می‌دهند.

    فروردین درباره کفش‌های گروه «لیان» نیز گفت: طرح‌های روی کفش‌ها هم برگرفته از طرح روی لباس‌هاست که به‌صورت دستی و با رنگ مخصوص پیاده شده است.

    او با بیان این‌که تمام کارها از طراحی گرفته تا دوخت را با کمک خانم شهمرادی انجام دادم، اظهار کرد: بیشتر از پارچه‌های تولید داخل کشور و متناسب با لباسی که می‌خواهیم طراحی کنیم، استفاده می‌کنیم. طراحی‌ها بداهه است و برای اجرای آن مستقیم روی پارچه می‌روم. خوشبختانه گروه‌ها هم همان طرح‌های اولیه را می‌پذیرند و دیگر کار به طرح دوم نمی‌رسد.

    این طراح لباس با بیان این‌که قبل از طراحی، به موسیقی‌ها گوش می‌کنم، گفت: لباس را طوری طراحی می‌کنم که وقتی نوزانده‌ها ساز را در دست می‌گیرند، طرح‌های‌ روی لباس پنهان نشوند. حتی برای سرپرست گروه لیان با توجه به اجراهایی که قرار است در آن مراسم داشته باشد، لباس طراحی می‌کنم، برای مثال چند وقت پیش، لباس چهل تکه‌ای‌ را از نقش‌های سنتی که در فرش دیده می‌شود، متناسب با مراسمی که قرار بود مرتبط با فرش باشد، طراحی کردم.

    فروردین لباس برخی گروه‌های هنری را در بوشهر طراحی کرده که «هیرون»، «آوای موج»، «لیان»، «سینیز»، «طوس»، «گناوه» و گروه تئاتر «ایلیا» (که امسال در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد) از جمله آن‌هاست.

    او همچنین درباره طراحی لباس گروه «آوای موج» گفت: من اسم طرح لباس این گروه را «رقص بادبادک‌ها» گذاشته‌ام. این طرح از ساخت بادبادک‌های کاغذی که در دوران بچگی درست می‌کردیم و لب دریا به هوا می‌فرستادیم، ‌گرفته شده است. هنوز هم در ساحل بوشهر بچه‌ها بادبادک‌های کاغذی می‌سازند. به عبارتی می‌خواستم ارتباط دریا و موج را با اسم گروه هماهنگ کنم.

    این طراح اظهار کرد: با آن‌که من پیشنهاد دیگری برای رنگ لباس‌های گروه «آوای موج» در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر دادم، اما آن‌ها رنگ زرد و نارنجی را انتخاب کردند. من معمولا از اعضای گروه نظر می‌گیرم و طرحی که پیاده می‌کنم به سلیقه خودشان نزدیک است. هیچ‌وقت طرح‌ها را به آن‌ها تحمیل نمی‌کنم و اگر هم طرحی را نپذیرند، بدون آن‌که ناراحت شوم آن را آرشیو می‌کنم.

    فروردین در پاسخ به این‌که شما برای گروه‌های بسیاری در بوشهر لباس طراحی می‌کنید، چطور سعی می‌کنید این طرح‌ها با هم متفاوت باشند؟ توضیح داد: در این‌باره زیاد مطالعه می‌کنم تا ببینم چه المان جدیدی می‌توانم برای لباس یک گروه انتخاب و از همان طرح استفاده می‌کنم. لباس مردم جنوب از چند تکه تشکیل شده و بیشتر طرح‌ها به‌دلیل ارتباط با کشورهای عربی و هند تحت تاثیر قرار گرفته است. هنوز هم لباس‌های جنوبی و قدیم مردان که ردای بلندی بوده، وجود دارد، اما رنگ‌بندی و طرح‌های بسیاری به پوشش این منطقه وارد شده است. زنان قدیم بوشهر نیز از لباس‌هایی که پارچه گل‌دار و مقنعه‌های توری داشتند، استفاده می‌کردند.

    آمنه فروردین فارغ‌التحصیل رشته هنرهای نمایشی گرایش کارگردانی – بازیگری است؛ اما به‌طور اختصاصی طراحی لباس انجام می‌دهد. او برای بازیگرانی که در شبکه‌های محلی استانی فعالیت می‌کنند نیز لباس طراحی می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=134268
       
    برچسب ها آمنه فروردین

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *