×
×

به همت «غلامرضا مُهیمن»

  • کد نوشته: 130097
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۸ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • غلامرضا مُهیمن فیلمساز پیشکسوت اصفهانی در پنجاهمین اثر مستند خود، به روایت مکتب آوازی اصفهان به نقل از اساتید این حوزه می‌پردازد. این مستندساز در این‌باره گفت: مکتب آوازی اصفهان از اواخر دوره قاجار شکل می‌گیرد. در آن دوره نایب اسدالله به همراه سیدعبدالرحیم اصفهانی که روحانی بوده و صدای خوبی داشته است، شروع به […]

    به همت «غلامرضا مُهیمن»
  • غلامرضا مُهیمن فیلمساز پیشکسوت اصفهانی در پنجاهمین اثر مستند خود، به روایت مکتب آوازی اصفهان به نقل از اساتید این حوزه می‌پردازد.

    این مستندساز در این‌باره گفت: مکتب آوازی اصفهان از اواخر دوره قاجار شکل می‌گیرد. در آن دوره نایب اسدالله به همراه سیدعبدالرحیم اصفهانی که روحانی بوده و صدای خوبی داشته است، شروع به کار می‌کنند و این ۲ که از شاگردان ابراهیم آقاباشی بودند، پایه‌گذار مکتب آوازی اصفهان می‌شوند.

    وی ادامه داد: ما با روایت تاریخچه‌ مکتب آوازی اصفهان، به سال ۱۳۰۴ و دوره‌ تاج اصفهانی که از شاگردان سیدعبدالرحیم بوده است، می‌رسیم. او نوآوری‌هایی در آواز انجام می‌دهد که ماندگار می‌شود و در ادامه هم نگاهی به شاگردان تاج و مکتب آوازی اصفهان در روزگار معاصر داریم.

    این مستندساز اصفهانی با تاکید بر این که اکثر مستندهایش در زمینه‌ معرفی فرهنگ و شخصیت‌های فرهنگی اصفهان بوده است، عنوان کرد: تحقیقات من برای ساخت مستند «گوشه‌های اصفهان» از سال ۹۴ شروع شد و از یکم آبان ماه فیلمبرداری را آغاز کردیم، اما از آن جایی که هماهنگی با اساتید این مکتب آوازی کاری دشوار است روند کار اندکی کندتر از پیش‌بینی‌های من پیش رفته و هنوز سی درصد از فیلمبرداری باقی مانده است.

    مهیمن با بیان این که با بخشی از اساتید مکتب آوازی اصفهان گفتگوهایی انجام شده است، بیان کرد: علی‌اصغر شاه‌زیدی، محمدتقی سعیدی و نعمت‌الله ستوده از جمله اساتیدی هستند که تا به حال با آن‌ها گفتگوهایی داشته‌ایم و علاوه بر این با چند جامعه‌شناس درباره‌ دلایل شکل‌گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن روزگار و ریشه‌های فرهنگی- اجتماعی آن صحبت کردیم. در این زمینه دکتر کیوان و دکتر مظاهری از اساتید دانشگاه هم ما را همراهی کردند.

    وی با اشاره به نام این مستند اظهار کرد: «گوشه‌های اصفهان» را به عنوان نام این مستند انتخاب کردیم، چون ایهام دارد. در آوازها بیش از هشتصد گوشه داریم و می‌توان گفت منظور این گوشه‌های آوازی است و از سوی دیگر می‌توان گفت گوشه‌های شهر اصفهان مدنظر ما است.

    این مستندساز در پایان بیان کرد: در حال حاضر مستند ما گفتگو محور شده، اما تلاش من این است که حالت روایی تری داشته باشد.

    عوامل ساخت این مستند عبارتند از ابوالفضل دودانگه تصویربردار، مجتبی حبیب الهی: صدابردار، هدایت رضایی:مدیر تولید، رضا مهاجر: برنامه ریز.

    مستند «گوشه‌های اصفهان» اولین تجربه همکاری رضا مهیمن با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=130097
       
    برچسب ها غلامرضا مُهیمن

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *