×
×

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست:

  • کد نوشته: 129377
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۲ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه موسیقی سبز ارسال شده است، گفت: هدف از این جشنواره آن است که به جای استفاده از قوه قهریه در حفاظت از محیط زیست بتوانیم به سراغ حساس کردن شهروندان نسبت به این موضوع برویم. محمد […]

    مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست:
  • مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه موسیقی سبز ارسال شده است، گفت: هدف از این جشنواره آن است که به جای استفاده از قوه قهریه در حفاظت از محیط زیست بتوانیم به سراغ حساس کردن شهروندان نسبت به این موضوع برویم.

    محمد درویش در نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز با اشاره به اینکه هدف از این جشنواره آن است که به جای استفاده از قوه قهریه به سراغ حساس کردن مردم نسبت به مقوله‌های محیط زیستی برویم، گفت: برای همین هدف تلاش کردیم طبقه نخبه کشور در حوزه سینماگران، موسیقی‌دانان، وکلا و … را با دغدغه‌های محیط زیست همراه کنیم.

    وی اظهار کرد: اگر بخواهیم شاهد شهادت ۱۱۹ محیط‌بان، ۱۵ جنگلبان و دو قرقبان در کشور نباشیم و جبهه سلحشوران محیط زیست به صحنه جنگ محلی تبدیل نشود باید تلاش کنیم مردم و جوامع محلی که در مجاورت مناطق حفاظت شده سکونت دارند با پوست و خون خود درک کنند که حفظ محیط زیست می‌تواند به نفع زندگی پایدار آنها باشد.

    مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم از جان مایه گذاشته و از عنصر بی‌رقیبی به اسم هنر برای انتقال مفاهیم محیط زیستی استفاده کنیم، گفت: موسیقی می‌تواند به شکل‌گیری فرآیند انسان‌سازی و ارتقای سهم بوم‌شناختی کمک کند. بنابراین باید مردم را به سمتی هدایت کنیم که در نگاهشان مواهب طبیعی غیرقابل ارزش‌گذاری مادی باشد.

    درویش با بیان اینکه موسیقی نشانه‌های وحدت ملی را دارد، اظهار کرد: اگر از ابزار موسیقی به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم آموزه‌های محیط زیستی را به شکل جذاب از طریق محتوای بزرگان موسیقی کشور انتقال دهیم تا زمزمه‌های جوانان ایرانی را با آموزه‌های محیط زیستی تلفیق کنیم در این صورت که می‌توانیم شاهد وقایع تلخ نباشیم.

    وی با اشاره به کم کاری حوزه‌های آموزش و پرورش و هنر در زمینه محیط زیست، اظهار کرد: حکومت پهلوی سخت‌ترین قوانین بازدارنده را در زمینه حفظ محیط زیست داشت ولی مردم تصور می‌کردند قطعات و اراضی حفاظت شده برای از ما بهتران است برای همین بعد از پیروزی انقلاب بیشترین خسارت به این عرصه‌ها وارد شد.

    مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فلسفه شکل‌گیری جشنواره ملی موسیقی سبز این است که در راستای اصلی‌ترین وظیفه برای اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی تلاش کنیم و گام‌هایی در جهت بهبود شرایط اجتماعی ایرانیان برداریم. بدیهی است یکی از موثرترین راهکارها در این زمینه استفاده از موسیقی و نخبگان این حوزه است.

    درویش با بیان اینکه کشور ما برخوردار از ادبیات قوی است، گفت: در بحث بیودموکراسی شاخص پیشرفت و توسعه یک کشور بر این موضوع تاکید دارد که برای همه زیست‌مندان کشور اعم از گیاه، جانور و انسان حرمت حیات قائل باشیم. قدمت این آموزه در ایران بیش از هزار سال است.

    وی افزود: موسیقی هم باید همپای ادبیات کشور ما به قله‌های رفیع برسد. تغذیه کافی در ادبیات ما وجود دارد تا ترانه‌های قوی ایجاد کنیم. موسیقی‌دانان کشور ما می‌توانند آثاری فاخر ایجاد کنند و جنبشی در خور حوزه محیط زیست رقم بزنند.

    مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: می‌توانیم با کمک جامعه هنری در حوزه موسیقی وضعیت محیط زیست کشور را در درازمدت به سمت بهبود پیش ببریم.

    درویش در پاسخ به این پرسش که آیا مفاهیم خاص محیط زیستی به منظور تولید آثار در اختیار موسیقی‌دانان قرار گرفته است؟ گفت: نمی‌خواهیم به صورت مستقیم در حوزه محیط زیست در موسیقی کار کنیم. سازمان محیط زیست در این زمینه ضمن ظرفیت‌سازی و ایجاد فرصت، مهم‌ترین مشکلات خود را مطرح می‌کند. بحث آلودگی هوا، کمبود منابع آب، خشک شدن تالاب‌ها، شکار بی‌رویه و زباله موضوعاتی هستند که هنرمندان را بیش از سایر موارد متاثر کرده است.

    وی با بیان اینکه بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ملی موسیقی سبز ارسال شده است، گفت: بیشتر آثار دریافت شده مربوط به همین حوزه‌ها بوده است حتی بحث انقراض یوزپلنگ، چاه‌های بی‌رویه، نشست زمین و ریزگردها مورد توجه موسیقی‌دانان در تولید آثارشان قرار گرفته است.

    افتتاحیه جشنواره ملی موسیقی فجر ۲۲ تا ۲۷ فروردین و اختتامیه آن اول اردیبهشت است.

    https://musiceiranian.ir/?p=129377
       
    برچسب ها محمد درویش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *