×
×

گزارشی از دومین شب اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران

  • کد نوشته: 12717
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۰
  • ۰
  • حسین علیزاده همزمان با برگزاری کنسرت ارکسترموسیقی ملی ایران درشیراز از تمبر «روح الله خالقی» رونمایی کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حسین علیزاده پس ازساز و آواز علیرضا قربانی و بهرام دهقانیار با دعوت حمید خباز، رئیس انجمن موسیقی شیراز بر روی صحنه حاضرشد و از تمبرروح الله خالقی آهنگسار بنام کشورمان که قطعات […]

  • حسین علیزاده همزمان با برگزاری کنسرت ارکسترموسیقی ملی ایران درشیراز از تمبر «روح الله خالقی» رونمایی کرد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حسین علیزاده پس ازساز و آواز علیرضا قربانی و بهرام دهقانیار با دعوت حمید خباز، رئیس انجمن موسیقی شیراز بر روی صحنه حاضرشد و از تمبرروح الله خالقی آهنگسار بنام کشورمان که قطعات ماندگار بسیاری ازجمله «ای ایران»،«رنگارنگ»و «می ناب» را درکارنامه سالها فعالیت خود درعرصه آهنگسازی دارد رونمایی کرد و امضای خود را بر روی آن به یادگار گذاشت.

    روح الله خالقی از شاگردان ممتاز استادعلینقی وزیری ،رهبرارکسترگلها،عضو شورای موسیقی رادیو ایران وازمفاخرموسیقی ملی ایران بود.

    امروزه قطعات آواز،ارکستری،اتودها،آثارساده مدرسه‌یی، کتاب‌ها و رسالات علمی مانند ،نظری به موسیقی ازاو به جامانده است.

    خالقی بیش ازیکصد آهنگ به رشته تحریردرآورده ودوجلد کتاب «نظری به موسیقی»و «هم‌آهنگی موسیقی» در سال های ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۰ ازاو تالیف وچاپ شده است. افزون برقطعات یادشده، «نغمه نوروزی»،«بهار عشق»،

    «مستی عاشقان»، «شب جوانی» و«وعده وصال» ازجمله دیگر آثار او به‌شمارمی‌آیند.

    ****************

    ارکستر موسیقی ملی ایران برای دومین شب متوالی قطعاتی را از ساخته‌های روح الله خالقی با صدای علیرضا قربانی و رهبری بردیا کیارس به مناسبت بزرگداشت این آهنگساز برجسته و نامدار کشورمان به روی صحنه برد.

    در دومین شب کنسرت ارکستر ملی با اجرای قطعه بی‌کلام «دونغمه بختیاری» برنامه آغاز و با قطعه ماندگار

    «حالا چرا» برنامه ادامه پیدا کرد.

    «رنگارنگ» سومین قطعه‌ای بود که از سوی اعضای ارکستر با همراهی گروه کر دفتر موسیقی به اجرا درآمد. این قطعه نوستالژیک با تشویق ایستاده حسین علیزاده و به تبع آن جمعیت حاضر را به همراه داشت.

    «یار رمیده» اثر دیگری از خالقی بود که ارکسترموسیقی ملی برای مخاطبان به اجرا درآورد.

    پس از اجرای قطعه چهارم ، مانند شب قبل علیرضا قربانی با همراهی پیانو بهرام دهقانیار به شکل بداهه، قول و غزلی از حافظ شیراز ساز کرده بودند.

    این بار قرعه فالشان به نام شیخ اجل، سعدی شیراز افتاد، تا چند بیتی از سروده‌های این شاعر نامی را در بیات اصفهان برای مخاطبان به اجرا بگذارند.

    در حالی که وزش باد در محوطه باز باغ عفیف آباد شدت بیشتری به خود گرفته بود، ارکستر موسیقی ملی، قطعه بعدی خود، «می ناب» را اجرا کرد. «بهار عاشق» دیگر قطعه‌ای بود که از سوی ارکستر موسیقی ملی با همراهی گروه کر دفتر موسیقی برای مخاطبان به اجرا گذاشته شد.

    اجرای قطعه «ای ایران» که یکی از ماندگارترین آثار روح الله خالقی و موسیقی ملی کشورماست درحالی که جمعیت حاضر ایستاده شنیدار آن بودند،بخش پایانی کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران درباغ عفیف آباد شهر شیراز بود.

    گفته می‌شود:ارکستر ۶۸ نفره موسیقی ملی ایران با همراهی گروه کر ۲۵ نفره دفتر موسیقی شب گذشته برای جمعیتی بالغ بردوهزار و ۸۵۰ نفر، قطعات یاد شده را به اجرا گذاشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=12717
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *