×
×

شاهین فرهت:

  • کد نوشته: 12678
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۲۰ام تیر ۱۳۹۰
  • ۰
  • سمفونی فردوسی که پانزدهمین اثر سمفونیک شاهین فرهت محسوب می شود و در اوکراین ضبط شده است توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد. شاهین فرهت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، ضمن بیان این مطلب گفت: من بیش از یک سال زمان برای ساخت سمفونی فردوسی وقت گذاشتم و کار ضبط آن […]

  • سمفونی فردوسی که پانزدهمین اثر سمفونیک شاهین فرهت محسوب می شود و در اوکراین ضبط شده است توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

    شاهین فرهت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، ضمن بیان این مطلب گفت: من بیش از یک سال زمان برای ساخت سمفونی فردوسی وقت گذاشتم و کار ضبط آن را اسفند ماه سال ۸۹ توسط ارکستر سمفونیک اوکراین به رهبری سرگئی سرینکو به پایان رساندم.

    این آهنگساز در ادامه افزود: طی چند ماه اخیر سایر مراحل تکمیل این آلبوم انجام شده و بالاخره نتیجه آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. من در این مسیر از حمایت های مرکز موسیقی حوزه هنری بهره فراوان برده ام که در همین جا لازم می دانم از رضا مهدوی رئیس این مرکز تشکر و قدردانی کنم.

    وی همچنین در مورد سمفونی فردوسی تاکید کرد: سمفونی فردوسی از ۴ بخش تشکیل شده که به ترتیب شامل”فردوسی سخن می گوید” ،”سیمرغ” ،”رستم” و “گرد آمدن تمام شخصیت های شاهنامه” می شود. از آنجا که این سمفونی بی کلام است هر کدام از شخصیت هایی که در سمفونی آورده شده با یک ملودی و یا تم خاص معرفی می شوند.

    شاهین فرهت در مورد بخش های مختلف این سمفونی گفت: قسمت نخست این سمفونی، پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین قسمت آن است. مقدمه حالتی حماسی و تم اصلی حالتی احساسی دارد. در مرحله نمایش چهار تم وجود دارد که همه این تم‌ها گسترش می‌یابد و سپس به تکرار می‌رسد. با استفاده از ارکستراسیون ویژه ای سعی شده در بخش اول به حماسی بودن کار کمک شود.

    این آهنگساز همچنین افزود: قسمت دوم این سمفونی”سیمرغ” نام دارد که در آن آمال و آرزوهای دست نیافتنی انسان با این مرغ افسانه‌ای پیوند می‌خورد و سمفونی فرم آرام تری نسبت به سایر بخش های آن دارد. قسمت سوم این سمفونی به نام “رستم” قهرمان اسطوره‌ای شاهنامه نام‌گذاری شده و بخش آخر یا فینال سمفونی باز حالتی حماسی دارد و حالت دراماتیک قسمت اول را تداعی می کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=12678
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *