×
×

ژاپنی هایی که ملودی را حفظ شدند

  • کد نوشته: 125316
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲ام آذر ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • کامیز روشن روان آهنگساز ایرانی در برنامه «چشم شب روشن» درباره چگونگی ساخت ملودی «نوایی» توضیح داد. «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا دوشنبه اول آذر میزبان کامبیز روشن روان آهنگساز ایرانی بود و رضا مهدوی کارشناس بخش موسیقی برنامه با روشن روان درباره بحث تنظیم موسیقی […]

    ژاپنی هایی که ملودی را حفظ شدند
  • کامیز روشن روان

    کامیز روشن روان

    کامیز روشن روان آهنگساز ایرانی در برنامه «چشم شب روشن» درباره چگونگی ساخت ملودی «نوایی» توضیح داد.

    «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا دوشنبه اول آذر میزبان کامبیز روشن روان آهنگساز ایرانی بود و رضا مهدوی کارشناس بخش موسیقی برنامه با روشن روان درباره بحث تنظیم موسیقی گفتگو کرد.

    کامبیز روشن روان در ابتدا درباره بحث تنظیم در موسیقی اظهار کرد: زمانی که دانشجوی دانشگاه تهران بودم در یک مسافرت دانشجویی به منطقه سیستان و بلوچستان رفتیم و آنجا با پیرمردی آشنا شدیم که ملودی زیبایی را اجرا می کرد و خودش هم می خواند. این ملودی آنقدر در ذهنم نشست که نت آن را یادداشت کردم. فکر می کردم باید حتما آن ملودی را روزی برای ارکستر تنظیم کنم.

    ژاپنی هایی که ملودی را از حفظ بودند

    وی افزود: آن را برای ارکستری نه چندان بزرگ با تلفیق سازهای ایرانی و غربی تنظیم کردم و نتیجه اثری با نام «نوایی نوایی» شد که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. این ملودی تنظیم های مختلفی پیدا کرد و جهانی شد. به نحوی که بعد از آن تا چندین سال که به کشورهای مختلف برای سخنرانی و شرکت در جلسات می رفتم از من می پرسیدند چرا این اثر اینقدر زیبا است؟ فهمیدم در کشورهای آسیایی و استرالیایی جا باز کرده است.

    این آهنگساز ادامه داد: حتی از طرف تلویزیون دولتی ژاپن مصاحبه مفصلی درباره این ملودی که در ژاپن بسیار محبوب است با من گرفته شد؛ هر سه نفری که برای مصاحبه آمدند، ملودی را از حفظ بودند و آن را با شعر فارسی می خواندند. «نوایی نوایی» به اعتقاد من از زیباترین ملودی هایی است که شنیده می شود. بعد از آن بود که من شروع به تنظیم ملودی های محلی از سراسر ایران کردم.

    دغدغه ساخت ملودی های محلی

    روشن روان تصریح کرد: همیشه ملودی های محلی از دغدغه های من برای ساخت بوده است. سعی کردم تا جایی که از دستم برمی آید در موسیقی فیلم ها و آلبوم ها از این ملودی ها استفاده کنم و از سازهای آن منطقه کمک بگیرم. پیشنهادهایی به من شد تا ملودی بزرگان موسیقی کشور را بازسازی و تنظیم مجدد کنیم.

    در این برنامه صالح علا نیز به همکاری روشن روان با فیلمسازان اشاره کرد و یادآور شد: برخی از فیلمسازان که موسیقی در آثارشان پنهان است و خیلی از فیلمسازانی که اصلا با موسیقی در فیلم موافق نیستند مثل عباس کیارستمی، از استاد دعوت کرده اند و آثار ماندگاری دارند.

    «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=125316
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *