×
×

فرهت خبر داد

  • کد نوشته: 1245
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • شاهین فرهت گفت: اگر قصد داریم نماد و فرهنگ موسیقی کلاسیک را در ایران حفظ و گسترش دهیم باید ارکستر سمفونیک تهران را از نو بسازیم. عضو شورای ارکسترسمفونیک تهران در وزارت ارشاد با بیان این مطلب در خصوص روند فعالیتهای این ارکستر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : ارکستر سمفونیک تهران قدمت بالایی […]

  • شاهین فرهت گفت: اگر قصد داریم نماد و فرهنگ موسیقی کلاسیک را در ایران حفظ و گسترش دهیم باید ارکستر سمفونیک تهران را از نو بسازیم.

    عضو شورای ارکسترسمفونیک تهران در وزارت ارشاد با بیان این مطلب در خصوص روند فعالیتهای این ارکستر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : ارکستر سمفونیک تهران قدمت بالایی دارد و افراد بسیاری برای این ارکستر زحمت کشیده و یادگارهای موسیقایی ارزشمندی از ارکستر سمفونیک تهران به جا مانده است از همین رو باید شرایطی فراهم کرد تا این ارکستر حفظ و سطح کیفی آن ارتقاء پیدا کند.

    شاهین فرهت در ادامه درخصوص اداره ارکستر سمفونیک با رهبر مهمان گفت : تنوع در اجرا و کار با سلایق مختلف در حوزه موسیقی کلاسیک از مهمترین دلایل تصمیمگیری اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران مبنی بر رهبری این ارکستر با رهبر مهمان بود و این تصمیم به معنای ضعف در کار آقای صهبایی نبود چراکه ایشان حرفه خود را به خوبی بلد است و تجربه دو سال رهبری ارکستر مبین این مطلب است.

    وی در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است ارکستر سمفونیک تهران تنها برای اجرای کنسرتهای مناسبتی فعالیت کند گفت: اینطور نیست. شهداد روحانی برای نخستین اجرای ارکستر سمفونیک در سال جاری با رپرتوار موسیقی کلاسیک آمده است ضمن اینکه سفارشی کار کردن لزوما بد نیست و اصل ماهیت اثر است. اما با همه این اوصاف من معتقدم که ارکستر سمفونیک تهران پس از بازنگری در ساختار برای شروع فعالیت های خود نیاز به رهبرثابت دارد تا به نتایج مطلوب برسد.

    فرهت در ادامه صحبتهای خود به سمفونی “فردوسی” اشاره کرد و گفت : بخش نخست این سمفونی نگاهی کلی با تمی برگرفته از شخصیت حماسی فردوسی است و خود او درباره قهرمان های مثبت و منفی صحبت می کند این بخش از سمفونی بعد احساسی غنی دارد و فردوسی ایده ای الهام گرفته از موسیقی حماسی جهانی است و در عین حال از ملودیهای ردیف دستگاهی ایران مانند دستگاه همایون و بیات اصفهان استفاده کرده ام تمی که هم حالت رزمی و هم بزمی دارد پس از آن سایر کاراکترها مانند اسفندیار، کیخسرو، سودابه و دیگران با یک تم کوتاه خود را معرفی می کنند.

    وی در ادامه افزود : قسمت دوم کاراکتر رستم با همه ویژگیهای انسانی که نشان حماسه فردوسی است معرفی می شود. در قسمت سوم سیمرغ از راه می رسد و با آمدن او نوعی از فانتزی فکر بشر در یافتن ایده ها و حل مشکلات بیان می شود بخش پایانی مبین به هم رسیدن شخصیتهای شاهنامه است.

    سمفونی فردوسی آخرین ساخته شاهین فرهت خرداد سال جاری توسط ارکستر سمفونیک اوکراین اجرا و ضبط خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=1245
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *