آهنگساز آلبوم «عاشقم من» با اشاره به تولید یک مجموعه موسیقایی جدید از انگیزه ها و دغدغه های خود برای توجه و تمرکز به موسیقی دوره قاجار سخن گفت.
محمدباقر زینالی با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: در ادامه تجربه آهنگسازی آلبوم «عاشقم من» که چندی پیش به خوانندگی استاد محسن کرامتی در بازار موسیقی منتشر شد، تصمیم داریم مجموعه دیگری را این بار با دخل و تصرفاتی منتشر کنیم که اساس آن در ادامه تجربیات قبلی ام روی ملودی ها و موسیقی هایی است که در دوران تاریخی موسیقی ایران بر جای مانده است. البته ما در این آلبوم تنها به بازآفرینی قطعات نپرداخته ایم بلکه در این پروژه سعی خواهیم کرد با آهنگسازی چند قطعه جدید به فضای متفاوتی دست پیدا کنیم که به نوعی در ادامه تجربیات قبلی هم است.
وی درباره آلبوم «عاشقم من» گفت: تولید این آلبوم به ۹ سال پیش بازمیگردد که با توجه به محتوایی که برای آن در نظر گرفته بودیم پیش تولید آن مقداری طول کشید. البته بعد از وقفه ای که بنا به دلایلی در پیش تولید کار پیش آمد ما از سال گذشته مجددا پروژه را آغاز کردیم و بر اساس ساخته های قدیمی موسیقی عهد قاجار و پهلوی نسبت به تولید اثر اقدام کردیم. متد اجرایی آلبوم هم بر اساس فرم موسیقی دوره قاجار است که ارکستری متشکل از سازهای سنتور و رباب به عنوان سازهای اصلی در کنار سازهایی مانند کمانچه و سه تار در ساخت موسیقی کار مشارکت داشته اند.
زینالی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در این آلبوم حضور جدی و واقعی ساز رَباب در نقاط مختلف آثار است که علی توکلی نوازنده این ساز تلاش خود را انجام داده که نوازندگی صحیحی از این ساز را به مخاطب ارائه دهد. طی سال های گذشته شنیده شده که شیوه مرسوم رباب نوازی این است که فقط صدای بم از این ساز استخراج شود اما در این اثر کوشیده شده که صدادهی ساز مانند شیوه نوازندگی رباب هرات باشد. از سوی دیگر ما این افتخار را داشتیم که در این آلبوم از صدای استاد محسن کرامتی نیز استفاده کنیم که بعد از آلبوم «نسیم باد نوروزی» چندمین همکاری است که با این هنرمند داشتم و بینهایت خوشحالم که باز هم افتخار همکاری مشترک برایم فراهم شد.
این نوازنده و مدرس موسیقی در بخش پایانی صحبت های خود به معرفی برخی از قطعات این آلبوم پرداخت و گفت: قطعه نخست این مجموعه که نام مجموعه نیز از آن گرفته شده از رکنالدین مختاری در دستگاه همایون است و به نوعی همان قسمتهای ابتدایی پیشدرآمد است که کلام بر آن قرار گرفته است. چهارمضراب همایون هم از حبیب سماعی بر اساس اجرای مجید کیانی است. تصنیف «بیداد» براساس نتنوشته فرامرز پایور در کتاب ردیف آوازی، تصنیفهای قدیمی به روایت عبدالله دوامی، تصنیف شوشتری براساس صفحهای با صدای قُلیخان شاهی، تصنیفی از جواد بدیع زاده، رِنگی از رکنالدین مختاری بر اساس اجرای ابوالحسن صبا از جمله آثاری هستند که در این آلبوم به مخاطبان ارائه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید