×
×

با حضور پنج خواننده پاپ

  • کد نوشته: 12395
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۵ام تیر ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • یادمان محمد نوری در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با حضور شخصیت‌هایی چون محمد‌علی کشاورز، نور‌الدین زرین‌کلک، هنگامه قاضیانی، جعفر پناهی، فرزاد حسنی، فرزانه کابلی، ایرج حسابی، حسن پورشیرازی، چنگیز جلیلوند، منوچهر صهبایی، محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، مصطفی پور‌تراب، ملکه رنجبر، داوود گنجه‌ایی، افلیا پرتو، پوران درخشنده، خسرو سینایی، هوشنگ گلمکانی، فرمان فتحعلیان، هوشنگ […]

  • یادمان محمد نوری در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با حضور شخصیت‌هایی چون محمد‌علی کشاورز، نور‌الدین زرین‌کلک، هنگامه قاضیانی، جعفر پناهی، فرزاد حسنی، فرزانه کابلی، ایرج حسابی، حسن پورشیرازی، چنگیز جلیلوند، منوچهر صهبایی، محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، مصطفی پور‌تراب، ملکه رنجبر، داوود گنجه‌ایی، افلیا پرتو، پوران درخشنده، خسرو سینایی، هوشنگ گلمکانی، فرمان فتحعلیان، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا فروتن، بیژن بیژنی، محمد‌علی سپانلو، عبدالجبار کاکائی، خسرو سینایی، جواد مجابی، مرضیه برومند، گلاب آدینه، پریوش نظری، بهاره رهنما، سیمین بهبهانی و … و مسئولانی چون حمید شاه‌آبادی، معاون هنری ارشاد؛ محمد میرزمانی، مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد؛ بابک رضایی، مدیر عامل انجمن موسیقی و علی ترابی، معاون مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند. برگزار شد.

    دراین برنامه که از ساعت ۲۱:۴۰ و با چهل دقیقه تاخیرشروع شد ابتدا نماهنگی کوتاه که شامل گزیده هایی از اجراها و سخنان محمد نوری همراه با مصاحبه ای با محمد سریر( در حین رانندگی) بود برای حاضرانی که تقریبا نیمی از ظرفیت سالن را پرکرده بودند پخش شد .

    در ادامه و پس از وقفه سوال برانگیزی که بین نماهنگ و اجرای ارکستر پیش آمد علی تفرشی به عنوان نخستین خواننده به روی صحنه آمد و قطعه دلاویزترین را اجرا کرد.شعر این قطعه از فریدون مشیری و آهنگ آن از محمد سریر است و سالها پیش آلبومی نیز با همین نام و با صدای زنده یاد نوری منتشر شده بود.

    پس از اجرای تفرشی، رضا یزدانی به عنوان دومین خواننده، یکی از آثار برتر نوری را که برای مخاطبان بسیار خاطره انگیز است اجرا کرد:مابرای پرسیدن نام گلی ناشناس/چه سفرها کرده ایم/چه سفرها کرده ایم/مابرای بوسیدن خاک سر قله ها/چه خطرها کرده ایم/چه خطرها کرده ایم/ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود/رنج دوران برده ایم/رنج دوران برده ایم/مابرای آنکه ایران گوهری تابان شود/خون دل ها خورده ایم/خون دل ها خورده ایم/.

    شعر و آهنگ این اثر جاودانه از زنده یاد نادر ابراهیمی است.این قطعه را یزدانی برخلاف تفرشی که سعی کرده بود تا حدودی به اجرای اصلی وفادار باشد به شیوه خود خواند ؛یزدانی خواننده با استعدادی است و یکی از سخت ترین قطعات نیز به او افتاده بود اما شاید همین موضوع تا حدی مانع بروز توانایی های یزدانی برای این اجرا بود.

    به هرحال در باره این قطعه (سفرهای دور) با صدای رضا یزدانی باید گفت این قطعه بیش از آنکه به شیوه یزدانی نزدیک باشد به طرز فاحشی از اصل قطعه (با صدای محمد نوری) و آن چیزی که در اذهان وخاطره ها ثبت شده است دور و غریبه می نمود.

    بدرود به آهنگسازی محمد سریر سومین قطعه ای بود که مانی رهنما اجرا کرد؛مانی در آغاز گفت این قطعه با مسما را به روح محمد نوری تقدیم می کند….با یاد روز آشنایی/همراه اندوه نگاهت/رفتم که دیگر برنگردم/دیگرنمی مانم به راهت/ یاد تو همچون سایه با من/…شعر این قطعه نیز از فریدون مشیری است.

    هومن جاوید یکی دیگر از پنج خواننده شرکت کننده در این یادمان بود که درخشش فوق العاده ای داشت واین اجرا نشان داد که او می تواند در آینده جانشین شایسته ای برای نوری باشد.

    قطعه”چوپان” به آهنگسازی فریبرز لاچینی نخستین قطعه ای بود که هومن اجرا کرد.قطعه ای که شرح آن در بروشور نیامده بود./ می رسد از دور/ صدای ساز مرد چوپان/صدا، صدای مهتاب/امید و امید، که جاودان شود بهاران/صدا صدای آفتاب/وای به سرزمین خورشید شکوه لاله ها چه زیباست/با گل سپید مهتاب ، طلوع زندگی چو رویاست/وای،غنچه زندگی، بر لبم ، می زند جوانه/من و بهار پر ترانه من و امید بی کرانه/وای به گوش من می آید صدای ساز مرد چوپان/وای چه قصّه ها می گوید ز لاله سرخ بهاران/.

    در ادامه خشایار اعتمادی به عنوان آخرین خواننده حاضر در این یادمان به روی صحنه آمد و قطعه آرزوها بر اساس شعر حسین منزوی و به آهنگسازی محمدسریر را اجرا کرد.در این اجرا او فقط با یک پیانو که خودش می نواخت قطعه را اجرا کرد.آرزوها نیز از قطعات خاطره انگیزی است که به گفته اعتمادی برای اجرای گروهی آماده نشده بود./نمیشه غصه ما را یه لحظه تنها بذاره/نمیشه این قافله مارو تو خواب جا بذاره/دلم از اون دلای قدیمیه از اون دلاست…/.

    پس ازاین اجرا دور دوم حضور خواننده ها ادامه یافت وقطعات خموشی های ساحل،اگر تو آمده بودی،گریز،ای وطن،مریم،کهکشان، و ایران اجرا شد.

    امشب دومین اجرای این مراسم در همین سالن و روز یکشنبه مراسم ویژه مدعوین در تالار وحدت برگزار می شود.

    در حاشیه:

    -ارکستر این برنامه به رهبری لوریس هویان اجرای درخشانی نداشت و ضعف صدابرداری نیز مزید بر علت بود چرا که کمتر تناسب و تعادلی بین سازها بویژه سازهای زهی و سازهای بادی احساس می شد.

    -علیرغم اعلام عمومی برای برگزاری این مراسم که از پائیز سال گذشته آغاز شد اما استقبال چندانی از این برنامه ( در شب اول) صورت نگرفت.

    – این سوال برای بسیاری از مخاطبان به وجود آمد که مناسبت حضور چند خواننده پاپ که هیچیک از آنها شاگرد مستقیم نوری نبوده و هر یک نیز سبک دیگری را پیگیری می کنند چیست.

    -حضور محمد سریر در این برنامه نیز تعریف مشخصی نداشت.اینکه مسئولیت هنری این برنامه با ایشان است یا با شخص دیگری معلوم نبود ضمن اینکه به دفعات از حضور و نقش سریر در برگزاری این مراسم تقدیر می شد.

    – این برنامه که عنوان یادمان نوری را یدک می کشید پنج اسپانسر داشت و بلیت ها نیز برای فروش عرضه شده بود در عین حال ازعنوان “آواز با عشق” و دیگر مواردی که در تبلیغات این یادمان عنوان شده بود خبری نبود.

    -درمعرفی نوازندگان ارکستر در بروشور و در تقسیم بندی نوازندگان به گروه های زهی و بادی و… بخشی به عنوان گروه پاپ آمده بود.

    – در بروشور برنامه نام برگزار کننده این یادمان ( موسسه توسعه هنرهای معاصر) نوشته شده بود در صورتی که خانواده محمد نوری همواره تاکید داشتند این یادمان به صورت خصوصی و غیر دولتی برگزار شود.

     

     

    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوریس
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    نوری
    https://musiceiranian.ir/?p=12395
       
    برچسب ها محمد نوری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *