×
×

به همت و تلاش «محسن غلامی»

  • کد نوشته: 123520
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۳۰ام مهر ۱۳۹۵
  • ۰
  • جلد پنجم از کتاب «شعر بی واژه»، اثر زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان»، به همت و تلاش «محسن غلامی» و توسط انتشارات «چکاد هنر» منتشر شد.
    +مجموعۀ ارزشمند «شعر بی واژه» در ۱۲ جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت

    به همت و تلاش «محسن غلامی»
  • tnجلد پنجم از کتاب «شعر بی واژه»، اثر زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان»، توسط انتشارات «چکاد هنر» منتشر شد.

    به گزارش خبرنگار سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، کتاب «شعر بی واژه»، مجموعه‌ای‌ است از تکنوازی‌های «پرویز مشکاتیان»، آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی ایرانی که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است. پیش از این چهار جلد از این مجموعه کتاب‌ها توسط انتشارات «چکاد هنر» منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور قرار گرفته بود. گردآوری و آوانگاری این مجموعه به همت و تلاش «محسن غلامی» انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه نیز توسط «علیرضا جواهری» صورت گرفته است.

    این مجموعه حاوی قطعاتی از آثار زنده یاد «پرویز مشکاتیان» در دستگاه «همایون» و آواز «اصفهان» است که در کنسرت‌ها و مجموعه‌های صوتی و تصویری مختلف طی ۳۰ سال اجرا شده است. جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه‌هایی از دستگاه «همایون» و «آواز اصفهان» از آلبوم‌های «بیداد»، «خلوت گزیده»، «کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا»، «کنسرت همایون در نمایشگاه بین المللی تهران»، «کنسرت گروه عارف» -در سال ۱۳۷۶ در تهران و کرمانشاه- و آلبوم «دونوازی در دستگاه همایون» است.

    جمله بندی‌های موزون و شعر گونه «پرویز مشکاتیان» در تکنوازی هایش با ساز های سه تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد «محمد رضا شفیعی کدکنی» این مجموعه از نغمات شعر گون «شعر بی واژه» لقب گیرد.

    از ویژگی‌های این مجموعه ۱۲ جلدی می‌توان به جمله بندی های موزون و همچنین وفاداری زنده یاد «پرویز مشکاتیان» به ردیف های قدما به خصوص ردیف های استادان «ابوالحسن صبا»، «میرزا عبدالله»، «موسی معروفی»، «علی اکبر شهنازی» و … اشاره نمود. همچنین تاثیر پذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی های بارز و آشکار جمله بندی های آوازی این آهنگساز و نوازنده فقید به شمار می‌رود.

    شایان ذکر است که این مجموعۀ ارزشمند در ۱۲ جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=123520
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *