×
×

هشداری جدی به اهالی و مسوولین موسیقی

  • کد نوشته: 1216
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۸ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۱۷ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – وحید رضا صیرفیان: همیشه یاد گرفته بودیم که در ایران هم مثل هر جای دیگه دنیا، برای تهیه آلبوم موسیقی به فروشگاه های عرضه این محصول مراجعه کنیم. محیط هایی اکثرا ظاهری فرهنگی و خاص دارد. جایی که می توان صدها عنوان و آلبوم دیگر موسیقی را دید، آزمود و خرید. در کنار این فروشگاههای خاص، برخی هایپر مارکت ها، در غرفه هایی متفاوت از بخش های دیگر فروشگاه خود اقدام به عرضه محصولات فرهنگی می کنند. بعضا دیده می شود که فروشگاه های لوازم تحریر در برخی محله های قدیمی هم این آثار را عرضه می کنند

  • موسیقی ایرانیان – وحید رضا صیرفیان: همیشه یاد گرفته بودیم که در ایران هم مثل هر جای دیگر دنیا، برای تهیه آلبوم موسیقی به فروشگاه های عرضه این محصول مراجعه کنیم. این محیط ها اکثرا ظاهری فرهنگی و خاص دارد. جایی که می توان صدها عنوان و آلبوم دیگر موسیقی را دید، آزمود و خرید. در کنار این فروشگاههای خاص، برخی هایپر مارکت ها، در غرفه هایی متفاوت از بخش های دیگر فروشگاه خود اقدام به عرضه محصولات فرهنگی می کنند. بعضا دیده می شود که فروشگاه های لوازم تحریر در برخی محله های قدیمی هم این آثار را عرضه می کنند.
    با آغاز سال جدید، اتفاقی جدید در عرضه آثار موسیقی افتاده که آینده این هنر را با خطر مواجه خواهد کرد.
    سه آلبوم جدید موسیقی پاپ که اخیرا منتشر شده، همگی توسط شرکت پخشی منتشر شده که آثار فرهنگی خود را در سوپرها و بقالی ها به فروش می رساند.
    گویا موسیقی که یک کالای فرهنگی است باید به واسطه فروش ماست و آدامس و شکلات و … به فروش برسد!
    شرکت تصویر دنیای هنر به عنوان متولی انجام این حرکت، در حال بدعت گذاری جدیدی است که قطعا تمام ابعاد این هنر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    نکته تامل برانگیز ماجرا این است که شرکت مذکور، ابتدا آثار را در سوپرها عرضه می کند و یک هفته بعد به فروشگاه های محصولات فرهنگی ارائه می دهد! در واقع گامی در جهت از بین بردن فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و شاید این صنف تاثیرگذار!
    با ادامه این روند نه تنها شرکت های موسیقی، بلکه هنرمندان این عرصه، فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و حتی علاقه مندان به موسیقی هم آسیب خواهند دید. مشخص نیست چرا صنف فروشگاه های فرهنگی به عرضه محصولات اختصاصی خود در صنف دیگر واکنشی نشان نمی دهد؟ مشخص نیست چرا شرکت های موسیقی به این حرکت ناپسند عکس العملی نشان نمی دهند؟
    قطعا خوانندگان درآمد زا آرام ارام به سمت عرضه آلبوم از این طریق متمایل می شوند و شرکت های موسیقی بیش از پیش دچار خسارت خواهند شد. چرا که خوانندگان درآمد زا را به طور کلی از دست خواهند داد.
    هم چنین کالای فرهنگی که دائما هشدار می دهند نباید مصرفی باشد را عملا به یک کالای مصرفی زودگذر تبدیل می کنیم.
    مطمئن باشید عرضه موسیقی در بسته های مقوایی کنار کانتر سوپرها، گام بزرگی در جهت نابودی این هنر است.
    از طرف دیگر با خرید موسیقی از سوپرها، عملا حضور در محیط های فرهنگی و شانس آشنایی با کارهای خاص موسیقی را از دست می دهیم. اگر خودمان برای موسیقی که تهیه می کنیم ارزش قائل نشویم، از شرکت هایی که شیوه توزیع سیگار و آدامس را برای آلبوم های موسیقی پیاده سازی می کنند چه انتظاری می رود؟
    عرضه سه آلبوم موسیقی پاپ در سبد هفتگی سوپر ها و بقالی های شرکت تصویر دنیای هنر در آغاز سال جاری نشان از بینشی سطحی و مادی گرایانه دارد. نقش اول برای جلوگیری از ادامه این روند، بر عهده شرکت های فرهنگی هنری است و نقش دوم را صنف عرضه محصولات فرهنگی و فعالان این عرصه دارند. گام بعدی بر عهده خریداران است که آلبوم های موسیقی خود را در کیسه حاوی سبزی و ماست و شیر قرار ندهند!
    اگر دست اندرکاران سینما از عرضه محصولاتشان در کنار شیر و کشک و بیسکوئیت ناراضی نیستند، دست اندرکاران هنر موسیقی این اجازه را به مسولان شرکت های مادی گرای فعال در عرصه فرهنگ کشور هنردوست ایران نخواهند داد. به امید اعتلای هنر و موسیقی ایران زمین.

    https://musiceiranian.ir/?p=1216
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *