×
×

در ماندگاری یک اثر موسیقایی تجربه آهنگساز بسیار مهم است

  • کد نوشته: 11928
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۱ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۰
  • آهنگساز قطعه «سیمرغ» معتقد است: رشد آهنگسازی در کشور به علت بسط ارتباطات، مشهود و محسوس است اما چون پشتوانه وسیع دولتی وجود ندارد بسیاری از هنرمندان دستشان به خلق آثار بزرگ نمی‌رود و اگر هم که برود ما نمی‌شنویم چون آهنگسازان تنها آهنگی را می‌نویسند و روی میزشان باقی می‌ماند. حمید متبسم یکی از […]

  • آهنگساز قطعه «سیمرغ» معتقد است: رشد آهنگسازی در کشور به علت بسط ارتباطات، مشهود و محسوس است اما چون پشتوانه وسیع دولتی وجود ندارد بسیاری از هنرمندان دستشان به خلق آثار بزرگ نمی‌رود و اگر هم که برود ما نمی‌شنویم چون آهنگسازان تنها آهنگی را می‌نویسند و روی میزشان باقی می‌ماند.

    حمید متبسم یکی از آهنگسازان برجسته کشورمان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران, در ماندگاری یک اثر موسیقایی تجربه آهنگساز را بسیار مهم می‌خواند و ادامه می دهد: هر اثر یک آهنگساز خوب الزاما ماندگار نمی شود هرچند که هر هنرمندی سعی می کند بهترین اثر را خلق کند همانطور که یک سازساز همواره در پی ساخت بهترین ساز است.

    او ماندگاری یک اثر را در میزان ارتباطی که با مخاطب برقرار می کند نیز مهم عنوان می کند و می افزاید: آثاری که بلافاصله پس از ساختشان معروف می شوند، به طور معمول ماندگاریشان دراز مدت نیست اما آن دسته از قطعاتی که به تدریج در فکر و ذهن مردم نفوذ می کنند و مردم به درک درستی از آنها دست پیدا می کنند برای مدت زمان بیشتری در ذهن جامه ماندگار می شوند.

    این آهنگساز اظهار می کند: هنرمند همواره باید یک گام جلوتر از مردم حرکت کند از این رو وقتی اثر تازه ای خلق می کند باید نوآوری در آن به گوش برسد و اثر تازه حتما بدین گونه است که مخاطب از آن بی اطلاع است و وقتی شنونده بی اطلاع باشد، دیگر آن کار تکراری نیست.

    متبسم در مورد نیاز به تحصیلات آکادمیک در شاخه آهنگسازی با اشاره به این که در هیچ دانشگاهی نمی توان آهنگساز شد، می افزاید: در دانشگاه تنها اصول و مبانی آهنگسازی تحصیل می شود. آهنگساز شدن شاخصه هایی می خواهد که به عنوان نمونه می توان گوش سپردن به موسیقی خوب از همان دوران کودکی، صاحب سلیقه بودن یا ذوق و خلاقیت داشتن را از آن دست از شاخصه ها عنوان کرد.

    او با بیان این که تحصیلات، خلاقیت را کامل می کند و این دو باید کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک هنرمند، آهنگساز شود، در مورد وضعیت امروزی آهنگسازان کشورمان اذعان می کند: آهنگسازی در کشور ما تحت تاثیر ارتباطات وسیعی که همه انسان ها از طریق وسایل ارتباطی نظیر اینترنت دارند، پیشرفت بسیاری کرده است از آن رو که با هم نشینی و برقراری ارتباط، تجربیات بسیاری می توان کسب کرد بدین خاطر که هنر، در کل یک فعل تجربی به شمار می آید.

    موسس گروه دستان در این باره ادامه می دهد: رشد آهنگسازی در کشور به علت همین ارتباطات، مشهود و محسوس است اما چون پشتوانه وسیع دولتی وجود ندارد بسیاری از هنرمندان دستشان به خلق آثار بزرگ نمی رود و اگر هم که برود ما نمی شنویم چون آهنگسازان می نویسند و تنها روی میزشان باقی می ماند.

    این نوازنده تار و سه تار اضافه می کند: اگر امروز یک جوانی سرشار از ذوق و استعداد باشد و آثاری را خلق کند، هیچ انتشارات یا تالار و نهاد دولتی او را حمایت نمی کند چون کسی او را نمی شناسد اما اگر حمایت و پشتوانه وجود داشته باشد آن جوان می تواند اثرش را خلق کرده و به گوش مردم برساند.

    آهنگساز آلبوم “لولیان” تاکید می کند: من مطمئنم که آثار بسیار خوب و خوشایندی در عرصه موسیقی خلق می شود اما چون خالقانشان امکان تولید و ارائه آن ها را ندارند ما نمی شنویم.

    متبسم در پایان با تاکید بر این که باید از ذوق، سلیقه و پختگی جوانان حمایت شود، می گوید: در خارج از کشور کنسرت هایی برای هنرمندان ناشناخته گذاشته می شود که بلیت آنها نسبت به قیمت بلیت موزیسین های شناخته شده شان ۱۰/۱ یا ۲۰/۱ است تا بدین شکل هنرمندان جویای نام خود را حمایت کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=11928
       
    برچسب ها حمید متبسم

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *