موسیقی ایرانیان
 

نوازنده‌ي هندي با گروه «دستان» هم‌نوازي مي‌كند

همزمان با تشريح جزئيات كنسرت «به نام گل سرخ» گروه «دستان»،آلبوم «پنجره‌اي به سوي آفتاب» با نوازندگي پژمان حدادي، حميد متبسم و اماميار حسن‌اف رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در نشست خبري كه صبح امروز ـ 17 خردادماه ـ در تالار «وحدت» برپا شده بود ،حميد متبسم ـ سرپرست گروه «دستان» ـ با اظهار خرسندي از اجراي اين گروه در ايران،عنوان كرد: كنسرت «به نام گل سرخ» در دو بخش اجرا خواهد شد. در بخش نخست رجيب چاکرابورتي ( نوازنده هندي) با ساز «سارود» به همنوازي با پژمان حدادي و بهنام ساماني و سازهاي كوبه‌اي آنها مي‌پردازد و در بخش ديگري از برنامه نيز گروه «دستان» اجراي بداهه‌اي بر اساس سه قطعه از ساخته‌هاي من و سعيد فرج‌پوري خواهد داشت.

به گفته متبسم ،بخش نخست اين كنسرت اجراي سازي و بخش دوم آن آوازي است كه به اجراي قطعات آلبوم «به نام گل سرخ» با صداي سالار عقيلي و با اشعاري از شفيعي كدكني اختصاص دارد.

او درباره اشعار انتخاب شده براي اين آلبوم ،توضيح داد: اساس آلبوم «به نام گل سرخ» بر شعري به نام «ديباچه» از مجموعه «در كوچه باغ‌هاي نيشابور» كه سالهاي 40-42 منتشر شده بود ،استوار است و در كنار آن دو شعر قديم و جديد از اين شاعر نيز انتخاب شده است.

متبسم همچنين درباره حضور نوازنده هندي در كنار گروه «دستان» گفت: به دليل نوع آهنگسازي و احساس و برخوردم در مقام آهنگساز با شعر شفيعي كدكني در اين آلبوم از موسيقي هندي استفاده كردم.

اين آهنگساز اظهار كرد: شعر كدكني مرز نمي‌شناسد و براي تمام انسان‌ها و تمام دنيا سروده شده است، گويي زبان عمومي مردم دنياست و در جايي اين نياز را احساس كردم كه بايد از اين فضاي موسيقي ايراني براي لحظاتي دور شوم و فضاي جديدي ايجاد كنم كه شعر از من تقاضا مي‌كرد.

به گزارش ايسنا،متبسم در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به اين سوال كه چرا بعد از چند سال از انتشار آلبوم «به نام گل سرخ» اولين كنسرت خود از اين مجموعه را در ايران برگزار مي‌كند، بيان كرد: قطعا علت خاصي جز مشكلات برنامه‌ريزي نداشته‌ايم. از آنجا كه اعضاي گروه «دستان» در اقصي نقاط جهان زندگي مي‌كند و برنامه‌هاي متعددي دارند، هماهنگ كردن حضورشان در يك كنسرت مشترك كار سختي است. سال گذشته نيز اين آلبوم را در قالب يك تور اروپايي برگزار كرديم و فرصت نشد زودتر از اين در ايران كنسرت داشته باشيم.

اين آهنگساز و نوازنده سه تار همچنين درباره عدم حضور بهروزي نيا در تازه‌ترين كنسرت گروه «دستان» در ايران،توضيح داد: مشكلات برنامه‌ريزي ايشان باعث شد كه در اين كنسرت گروه را همراهي نكنند و به جاي ايشان آقاي غلامي در كنار گروه حضور خواهند داشت.

سعيد فرج پوري ـ نوازنده كمانچه ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست درباره اجراي بداهه گروه «دستان» در بخش نخست كنسرت توضيح داد: اين بخش به اجراي قطعات منتخب گذشته گروه دستان اختصاص دارد كه در بخش نخست آن دو قطعه از ساخته‌هاي بنده در دستگاه اصفهان و از مجموعه «درياي بي‌پايان» كه قبلا با صداي سالار عقيلي منتشر شده بود و اين بار به صورت بدون كلام اجرا مي‌شود، نواخته خواهد شد. بعد از آن نيز يك قطعه ضربي از ساخته‌هاي حميد متبسم اجرا خواهيم كرد.

فرج پوري درباره دلايل عدم اجراي اين دو قطعه به شكل آوازي گفت: يكي از اهداف اصلي گروه دستان استفاده از موسيقي سازي است و معمولا در كنسرت‌هاي مان چنين بخشي را پيش بيني مي‌كنيم به همين دليل در بخش نخست كه به گروه نوازي به شكل بداهه اختصاص دارد، آواز نخواهيم داشت.

حميد متبسم نيز در بخش ديگري از نشست درباره چگونگي ارتباط گروه «دستان» با رجيب چاکرابورتي،يادآور شد: آشنايي من با ايشان به 15 سال پيش در شهر دوسلدورف آلمان بر مي‌گردد كه او براي برپايي كارگاهي آمده بود و من از طريق شاگردانم با او آشنا شدم و بدون مقدمه به يك اجراي همنوازي به شكل بداهه پرداختيم.

او ادامه داد:بعد از شش ماه از آشنايي مان اولين كنسرت‌ مشترك خود را برگزار كرديم و اين آشنايي به طور عميق روي درك من از ريتم در موسيقي هند تاثير گذاشت و از آن پس در تمام آثارم مشهود بود ،به طوري كه از اين جهت خود را شاگرد او مي‌دانم.

متبسم اين نوازنده هندي را موسيقيدان چيره‌دستي معرفي كرد و افزود: حضور و آثار او تاثير زيادي در كارم گذاشت اما دليل استفاده از ساز هندي و موسيقي اين كشور در آلبوم «به نام گل سرخ» به تاثيري باز مي‌گردد كه از شعر شفيعي كدكني دريافت كردم.

اين نوازنده سه تار خاطر نشان كرد: معمولا در شعر كلاسيك فضا ملايم و رومانتيك است، اما در شعر نو زبان و گويش به نوع ديگري است و ما با مفاهيمي سر و كار داريم كه شايد گوشه‌هايي از خشونت، درد و رنج را به شكلي ديگر نمودار كند و قطعا براي بيان اين فضا آواز بيات ترك يا نغمه سنتي جوابگو نيست بلكه شوك‌هايي در كار وجود دارد كه نياز به ابزار تازه‌اي براي گويش موسيقيايي را احساس مي‌كند.

او اضافه كرد: آشنايي من با موسيقي هند و اين نوازنده چيره دست باعث شد كه با اين تفكر خطي قطعات «به نام گل سرخ» را كه نزديك به فرهنگ موسيقي هند است بنويسم.

او همچنين درباره بخش آوازي اين كنسرت توضيح داد: موسيقي ايراني است و شما چهارگاه و همايون را مي‌شنويد، اما لحن كاملا متفاوت است و آواز سنتي نيست.

پژمان حدادي ـ نوازنده سازهاي كوبه‌اي ـ نيز در بخش ديگري از نشست درباره همنوازي سازهاي كوبه‌اي در كنار يك ساز هندي در بخش نخست اين كنسرت گفت: براي حفظ رنگ و بوي ساز ايراني در يك بخش از تنبك استفاده كردم و در كنار آن از دو دايره كوك شده نيز استفاده مي‌كنم تا اصالت سازهاي ايراني را در كارم از بين نبرم.

رجيب چاکرابورتي ـ هنرمند هندي ـ نيز در ادامه اين نشست درباره آشنايي خود با گروه دستان گفت: 16 سال پيش براي اولين بار با موسيقي ايراني آشنا شدم.اين ارتباط ناشي از اولين برخوردم با حميد متبسم به شكلي كاملا اتفاقي بود و از يك مكالمه به واسطه ساز و موسيقي شكل گرفت و تجربه‌ي بسيار زيبا و خوبي را برايم رقم زد.

او ادامه داد: از همان روز اول كه با يكديگر همنوازي داشتيم، متوجه شدم كه به چه سادگي اين ارتباط اتفاق افتاد و تا چه اندازه الگوها و نقاط مشتركي ميان اين دو موسيقي وجود دارد، به طوري كه فرم بداهه نوازي در هر دو نوع موسيقي پر رنگ است و اين رابطه را به راحتي پيش مي‌برد.

او سپس به تجربه همكاري خود در آلبوم «به نام گل سرخ» با گروه دستان اشاره كرد و افزود: از دو سال پيش كه همكاري ما براي اين آلبوم شكل گرفت، تجربه بسيار خوبي را پشت سر گذاشتيم و رنگ و صداي مشتركي را پيدا كرديم كه اين ارتباط البته به رابطه حسي نوازندگان بر روي صحنه و خارج از صحنه نيز باز مي‌گردد.

پژمان حدادي نيز در تكميل صحبت‌هاي اين نوازنده هندي بيان كرد: ايشان در صحبت‌هاي خود به يك چارچوب در تجربه گروه نوازي اشاره دارد كه به نوعي براي هنر و ارتباط ميان موسيقيدانان لازم است. اين تجربه ميان فرهنگ‌هاي ديگر بر اساس ساختار ارتباط حسي شكل مي‌گيرد و تابع قوانين كليشه‌اي نيست. اي كاش در موسيقي ايران نيز اين نوع ارتباط پررنگ‌تر شود. ما در اين تجربه‌ي همكاري با اين نوازنده هندي درس‌هاي اخلاقي از او گرفته‌ايم.

به گزارش ايسنا، كنسرت «به نام گل سرخ» با حضور گروه «دستان» و با همكاري موسسه «نقطه تعريف» از 19 تا 25 خرداد ماه به غير از تاريخ 22 خرداد در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

 


منبع: ایسنا - isna.ir

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=11486


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.