×
×

قاچاق موسیقی و هنرمندان

  • کد نوشته: 10969
  • شادروان موسوي
  • چهارشنبه, ۴ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۰
  • کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز موسیقی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران اظهار کرد: موضوع استفاده و در واقع سرقت آثار هنری به شکل غیراخلاقی، مسئله تازه‎ای نیست. کشورهایی که در مسائل فرهنگی پیشرفته‌تر از ما هستند  دو راهکار موثر برای این مسئله اندیشیده‌اند. نخست اینکه سطح فرهنگ عمومی مردم خود را […]

  • کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز موسیقی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران اظهار کرد: موضوع استفاده و در واقع سرقت آثار هنری به شکل غیراخلاقی، مسئله تازه‎ای نیست. کشورهایی که در مسائل فرهنگی پیشرفته‌تر از ما هستند  دو راهکار موثر برای این مسئله اندیشیده‌اند. نخست اینکه سطح فرهنگ عمومی مردم خود را ارتقا داده‌اند. در کشور ما این کار به برنامه‎ریزی طولانی نیاز دارد، مردم باید خودشان بدانند که نباید آثار موسیقی را کپی کنند یا نمونه غیرمجاز آن را نخرند.

    وی ادامه داد: به‌خاطر دارم در خارج از کشور، مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی داشتم. علاقه داشتند که نمونه‎ای از اثر مرا در اختیار داشته باشند، هر چه اصرار کردم از روی تنها سی‌دی که همراه داشتم تکثیر کنند، قبول نکردند. این نشانه رشد فرهنگی مردم یک جامعه است.

    این نوازنده تار با اشاره به نقش سازمان‌های متولی موسیقی گفت: نهادهای بسیاری در این موضوع می‎توانند نقش داشته باشند که صدا وسیما مهم‎ترین آنهاست. البته خود صدا و سیما بدون پرداخت حق کپی رایت، بدون کسب اجازه از هنرمندان و به هر شکلی که دلش بخواهد از آثار موسیقی کشور استفاده می‎کند. کجای دنیا موسیقی را قطع می‎کنند تا کسی صحبت کند؟

    ساکت تاکید کرد: اینگونه برخوردها به مردم می‎آموزد که موسیقی هیچ ارزشی ندارد، می‎تون آن را قطعه قطعه کرد، روی آن کلام گذاشت و مهم‎تر از همه بدون اجازه از آن استفاده کرد. این تنها کاری است که رسانه ملی به مردم می‎آموزد.

    وی همچنین درباره نقش حمایتی وزارت ارشاد از موسیقی نیز خاطرنشان کرد: بخشی از موسیقی به‌خصوص در موسیقی سنتی ما هست که نیاز به حمایت دارد. وزارت ارشاد موظف است هر بار بخشی از آثار موسیقی اعم از کتاب یا سی‌دی را خریداری کند و در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهد که این کار هم  انجام نمی‌شود.

    این هنرمند صاحب‌نام افزود: کار هنرمند تولید اثر است، او نمی‌تواند هم اثر تولید کند، هم آن را بفروشد و هم برای حمایت از آن اقدام کند. انجام این کار بر عهده وزارت ارشاد یا نهادهایی مانند خانه موسیقی است که برای تصویب قانون کپی‌رایت و حمایت از حقوق هنرمندان تلاش کنند. چون با وجود این قانون می‎توان از هر کسی که اثری را به شکل غیرقانونی کپی یا تکثیر می‎کند شکایت کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=10969
       
    برچسب ها کیوان ساکت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *