×
×

جزئیات تشکیل ارکستر شهر تهران در نشست خبری تشریح شد

  • کد نوشته: 109624
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۲ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • ارکستر شهر در حالی اعلام موجودیت کرد که اسماعیل تهرانی به عنوان رهبر این ارکستر گفت: «من با طناب آقای ربوخه و آقای‌عبدالحسینی به چاه می‌روم و مطمئن هستم که آن‌ها پشت من می‌ایستند.»
    +حمید متبسم: راه افتادن این ارکستر برای من مژده بزرگی بود. هنر و پرداختن به فرهنگ باید زیر نظر یک مولد دولتی باشد و اسپانسر فرهنگ و هنر در درجه اول همین دولت‌ها هستند
    +هادی منتظری: هویت هر قومی به فرهنگ آن‌هاست. همیشه شهرداری‌ها در دنیا از هنرهای مختلف مثل موسیقی حمایت کرده‌اند
    +اسماعیل تهرانی: ارکستر شهر یک ارکستر سازهای ملی است

    جزئیات تشکیل ارکستر شهر تهران در نشست خبری تشریح شد
  • ۲۰۹۴۰۶۷ارکستر شهر در حالی اعلام موجودیت کرد که اسماعیل تهرانی به عنوان رهبر این ارکستر گفت: «من با طناب آقای ربوخه و آقای‌عبدالحسینی به چاه می‌روم و مطمئن هستم که آن‌ها پشت من می‌ایستند.»

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ایستا، نشست رسانه‌ای تشریح جزئیات تشکیل ارکستر شهر به رهبری اسماعیل تهرانی در حالی برگزار شد که امیر عبدالحسینی گزارشی از فعالیت‌های موسیقایی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران ارائه داد.

    معاون هنری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران اظهار کرد:‌ «سال ۹۴، سال خوبی برای موسیقی در شهرداری تهران بود. برگزاری سلسله برنامه‌های «آوای دوست»، برنامه‌های کمانچه، برنامه‌هایی درباره ساز تار، برگزاری کنسرت‌های موسیقی و ۱۸۱ اجرای صحنه‌ای در فرهنگسراها از جمله برنامه‌های ما بود که از این میان فرهنگسراهای ابن سینا، ارسباران، فردوسی و بهمن بیش از سایر فرهنگسراها میزبان کنسرت بودند.»

    او ادامه داد:‌ «انتشار آلبوم‌ «حضرت خورشید»، آثاری از مجید اخشابی، حسام‌الدین سراج، فؤاد حجازی و رضا صنعت‌گر، انتشار آلبومی از دولتمند خلف و آلبوم ردیف آوازی به روایت استاد جهان‌دار که به زودی منتشر می‌شود، از جمله برنامه‌های ما بودند. همچنین جشنواره‌ی «پیامبر مهربانی» را برگزار کردیم که در قالب ۶۸ اجرا میزبان مخاطبان بود و امیدوارم امسال هم این جشنواره را داشته باشیم.»

    عبدالحسینی همچنین به گروه‌هایی که در این مدت زیر نظر سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تأسیس شد نیز اشاره کرد.

    در ‌ادامه‌ی این نشست اسماعیل تهرانی درباره‌ی تشکیل ارکستر شهر زیر نظر سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران در سخنانی گفت: «این ارکستر زیر نظر یک شورای فنی اداره می‌شود که وظیفه ممیزی و ارزیابی آن را بر عهده دارند.»

    او با بیان اینکه ارکستر شهر یک ارکستر سازهای ملی است، ادامه داد: «تیرماه سال ۹۴ بود که یک ارکستر سازهای ملی برای اولین و آخرین بار به رهبری بنده روی صحنه رفت و این در حالی بود که ارکستر در مدت کمی تشکیل شده بود و آقای حمید متبسم هم به من کمک زیادی کرده بود اما متأسفانه از اقبال خوبی برخوردار نشد و خیلی زود چراغ ارکستر سازهای ملی خاموش شد.»

    تهرانی ادامه داد: «این بار، آقای بابک ربوخه و آقای عبدالحسینی پیش قدم شدند و از من خواستند که ارکستری با همان ساختار سازهای ملی زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شود و من به سه دلیل از این موضوع استقبال کردم؛ نخست ماندگاری هنر مهجور موسیقی بود که بارها در طول تاریخ مورد بی‌حرمتی و بی‌توجهی قرار گرفته است. دوم روشن کردن چراغی برای جوانان و سوم فرهنگسازی و آشنایی هر چه بیشتر مردم برای شناساندن هویت و فرهنگ محسوب می‌شد.»

    او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رپرتوارهای اجرایی این ارکستر گفت: «دوستانی که به عنوان شورای فنی در کنار من خواهند بود قطعا برای تهیه رپرتوار هم کمک می‌کنند و قطعا از آدم‌های با استعداد نیز در زمینه آهنگ‌سازی کمک می‌گیریم تا آثارشان اجرا شود. طبیعتا خیلی از قطعات را هم با تنظیم‌ها و رنگ و بوی متفاوت در این اجرا خواهید شنید.»

    در ادامه‌ی این نشست، میلاد کیایی به عنوان عضو شورای فنی ارکستر گفت: «متأسفانه سخنرانی از قبل برای این نشست آماده نکردم اما با عشق و اشتیاق در کنار این کار فرهنگی هستم و از آن حمایت می‌کنم.»

    همچنین حمید متبسم به عنوان دیگر عضو شورای فنی اظهار کرد: «راه افتادن این ارکستر برای من مژده بزرگی بود. هنر و پرداختن به فرهنگ باید زیر نظر یک مولد دولتی باشد و اسپانسر فرهنگ و هنر در درجه اول همین دولت‌ها هستند. انسان‌ها برای انسانی و خدایی زندگی کردن نیاز به آب و آبادانی دارند و در کنارش نباید از نقش فرهنگ غافل شد.»

    این آهنگساز و نوازنده ادامه داد: «چه بهتر که پرداختن به پدیده‌های فرهنگی و سنتی و آنچه از ما یک ایرانی ساخته است به دست سازمان‌های دولتی انجام شود. متأسفانه غالب آنچه در فضای فرهنگی تولید می‌شود به سفارش عوام است و هنرمندان به کارهایی روی آورده‌اند که مشتری بیشتری داشته باشند برای همین هم در تمام جهان پرداختن به مقوله فرهنگ بر عهده دولت‌هاست.»

    او در پایان سخنانش گفت: «ارکسترفیلارمونیک برلین که یکی از ارکسترهای بزرگ و مهم جهان است اگر حمایت‌های دولتی را نداشت هیچ‌گاه نمی‌توانست روی پایش بایستد.»

    شهرام میرجلالی که او نیز عضو شورای این ارکستر است در سخنانی مطرح کرد: در میان شورای این ارکستر دو بنیان‌گذار گروه «دستان» را می‌بینم که همین نشان‌دهنده‌ی بنیاد محکم این کار است. همان‌طور که دوستانم گفتند در همه دنیا دولت‌ها باید از چنین حرکتی حمایت کنند. ما اهالی موسیقی تا حدی عقب افتادیم و نتوانستیم آن طور که باید به جوانان‌مان بیاموزیم برای همین آن‌ها به موسیقی‌های بی‌محتوا روی آوردند.

    در بخش دیگری از این نشست، هادی منتظری که او هم عضو شورای ارکستر است، گفت: «هویت هر قومی به فرهنگ آن‌هاست. همیشه شهرداری‌ها در دنیا از هنرهای مختلف مثل موسیقی حمایت کرده‌اند، امیدوارم چنین حرکتی ادامه‌دار باشد.»

    بخش دیگری از این نشست به پرسش‌های خبرنگاران درباره‌ی ماندگاری و ضمانت اجرایی این ارکستر اختصاص داشت که بابک ربوخه (مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران) درباره پرسش‌های مکرر در این باره گفت: «ما حدود ۲۵۰ متقاضی برای حضور در این ارکستر داشته‌ایم و تا ۱۵ روز آینده نیز از متقاضیان آزمون خواهیم گرفت. تمرین‌های ارکستر از ماه آینده در فرهنگسرای اندیشه آغاز خواهد شد و ما هم این ارکستر را حمایت می‌کنیم هر چند که باید بتواند روی پای خودش بایستد.»

    عبدالحسینی نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: «فعلا اجازه بدهید که نوازندگان ارکستر جمع شوند و از آن‌ها آزمون بگیریم تا ببینیم چه امتیازهایی می‌توانیم به آن‌ها بدهیم، مثلا شاید از آن‌ها بخواهیم در فرهنگسراها تدریس کنند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=109624
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *