×
×

نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی برگزار شد

  • کد نوشته: 107821
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • حسن ناهید – نوازنده نی – گفت: ساز نی از نظر ساختمانی، ساده‌ترین ساز است؛ اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد. نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای بهروز الوندی‌پور و با حضور هنرمندانی از دنیای موسیقی مانند حسن ناهید، رضا مهدوی و رضا توسلی در «مکتب تهران» برگزار شد. […]

    نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی برگزار شد
  • ۱۴۶۳۲۱۵۸۴۴۸۴۹_photo_2016-05-14_10-55-52حسن ناهید – نوازنده نی – گفت: ساز نی از نظر ساختمانی، ساده‌ترین ساز است؛ اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد.

    نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای بهروز الوندی‌پور و با حضور هنرمندانی از دنیای موسیقی مانند حسن ناهید، رضا مهدوی و رضا توسلی در «مکتب تهران» برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم رضا مهدوی – نوازنده سنتور و منتقد حوزه موسیقی – با اشاره به این‌که انتشار آلبوم الوندی‌پور مصادف با رفتن من از مرکز موسیقی شد، بیان کرد: آنچه شایسته این آلبوم بود، اتفاق نیفتاد چراکه ایشان در این آلبوم کاری کردند کارستان و حرکت ویژه‌ای بود که همه به‌سادگی از کنارش عبور کردند. این آلبوم باید در دانشگاه‌های موسیقی تدریس شود تا دانشجویان تفاوت سبک نی‌نوازی را بشناسند. ساز نی معنوی‌ترین سازی است که بشر به خودش دیده است.

    بهروز الوندی‌پور – نوازنده نی – که ردیف آوازی استاد محمود کریمی را به‌صورت کامل با ساز نی اجرا کرده نیز با بیان تاریخچه‌ای از نوازندگی‌اش گفت: الگوی من حسن کسایی و ناهید بودند. من تئوری موسیقی را در کانون پرورش فکری فرا گرفتم. اولین‌بار در حضور کسایی قطعه‌ای از ایشان را زدم و او تحت تأثیر قرار گرفت. سال ۱۳۵۶ همزمان با کنکور، احساس کردم باید ردیف‌ها را یاد بگیرم. سال ۱۳۶۴ من ردیف‌نوازی را فراگرفتم و شروع به آموزش کردم.

    رضا توسلی – پژوهشگر موسیقی و ویراستار ادبی – که ۲۴ ادریبهشت‌ماه در این مراسم سخن می‌گفت، اظهار کرد: ساز نی جزو سازهای مطرح موسیقی نبود و نایب اسدالله با یافتن روشی برای نواختن نی، این ساز را مطرح کرد. الوندی‌پور همیشه هدفش تولید محصول دقیق بوده و کارهای ایشان سرمشق است.

    در پایان مراسم بهروز الوندی‌پور به اجرای قطعه ای برای مخاطبان برنامه پرداخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=107821
       
    برچسب ها حسین ناهید

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *