×
×

عسگری:

  • کد نوشته: 10601
  • شادروان موسوي
  • یکشنبه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۹۰
  • ۰
  • حاتم عسگری پژوهشگر برجسته موسیقی کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران گفت: دلیل اصلی کم‌تعداد بودن کتاب‌های موسیقی نداشتن خریدار است. به علاوه نویسندگان اینگونه کتاب‌ها هم کم هستند. زمانی، همه تنها به‌خاطر عشق به هنر و موسیقی کار تحقیقی انجام می‌دادند، اما امروز تنها پول اهمیت دارد و کمتر کسی تنها به […]

  • حاتم عسگری پژوهشگر برجسته موسیقی کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران گفت: دلیل اصلی کم‌تعداد بودن کتاب‌های موسیقی نداشتن خریدار است. به علاوه نویسندگان اینگونه کتاب‌ها هم کم هستند. زمانی، همه تنها به‌خاطر عشق به هنر و موسیقی کار تحقیقی انجام می‌دادند، اما امروز تنها پول اهمیت دارد و کمتر کسی تنها به خاطر علاقه شخصی‌اش به موسیقی کار می‎کند.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر کسی که قصد دارد کار تحقیقی انجام دهد، باید بسیار مطالعه کند، صبور باشد و علاقه‌زیادی نیز به کار داشته باشد، در حالیکه اکنون در میان جوانان روزگار ما چنین کسانی کمتر یافت می‌شود.

    این ردیف‌شناس موسیقی کشور درباره اوضاع نشر نیز گفت: سر دیگر ماجرای تولید کتاب به ناشران برمی‌گردد؛ ناشرانی که شاید در نگاه اول تنها علاقه‌مند به مسائل مالی باشند. در این مورد توجه به این نکته لازم است که ناشر حق دارد. کار او در واقع تجارت است و محق است که به بازگشت سود و سرمایه فکر کند. البته بعضی از ناشران هم هستند که از روی علاقه کتاب‎های پیرامون موسیقی منتشر می‌کنند.

    عسگری با اشاره به این نکته که موضوع موسیقی هنوز در کشور دچار مشکل است افزود: بزرگان مذهبی کشور هنوز با موسیقی کنار نیامده‎اند. با گذشت سال‌های بسیار تکلیف موسیقی معلوم نیست و بزرگان مذهبی و مسوولان با تردید به موسیقی نگاه می‌کنند.

    وی همچنین گفت: اگر موسیقی فاخر حمایت شود و مسوولان توجه بیشتری به این هنر که با روح و جان آدمی در ارتباط است، داشته باشند، هم هنرمندان دلگرم می‌شوند، هم آثار بهتری تولید می‌شود و هم زمینه انجام تحقیقات و انتشار کتاب فراهم می‌آید.

    این مدرس باسابقه موسیقی کشور درباره تاثیر رسانه‎ها بر فراگیر کردن موسیقی اصیل در میان مردم نیز اظهار کرد: مردم کمتر موسیقی را می‎شناسند و این وظیفه رسانه‏هایی مانند رادیو و تلویزیون است که با پخش آثار فاخر و ماندگار ذائقه مردم را تربیت کنند. ما چندهزار سال تاریخ موسیقی در کشور داریم و در این شصت سالی که رسانه‌ها آمده‌اند کل این تاریخ از میان رفته است.  در آغاز خود رسانه‎ها برای مردم جذابیت داشتند، اما این رسانه‌ها تلاشی برای پخش آثار فاخر نداشتند، تنها برنامه خوب، “گلها” بود که آن هم برای جوانان نبود و مخاطبان خاصی داشت.

    عسگری ادامه داد: ذائقه کنونی جامعه خراب شده است، مردم متاسفانه به دلیل نداشتن خوراک مناسب به همه چیز گوشش می‌دهند. شاید ابتدا لازم باشد که مردم کمی با موسیقی آشنا شوند و جامعه‌شناسان نیز با بررسی نیاز‎های مردم موسیقی‌دانان را در زمینه تولید آثار مردم‌پسند، اما متعالی یاری دهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=10601
       
    برچسب ها حاتم عسگری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *