×
×

مقابل تبعیض سکوت نمی‌کنم

  • کد نوشته: 105776
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۶ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرد به عنوان مدیر صنف در مساله تبعیض در قراردادها و دستمزد نوازندگان در ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران ورود کرده و باز هم تا مسئولیت دارد موضوع را دنبال می‌کند. علیرضا سعیدی: سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر یکی از بحث‌برانگیزترین رویدادهای مرتبط با موسیقی در سال ۹۴ بود که […]

    مقابل تبعیض سکوت نمی‌کنم
  • حمیدرضا نوربخش

    حمیدرضا نوربخش

    مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرد به عنوان مدیر صنف در مساله تبعیض در قراردادها و دستمزد نوازندگان در ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران ورود کرده و باز هم تا مسئولیت دارد موضوع را دنبال می‌کند.

    علیرضا سعیدی: سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر یکی از بحث‌برانگیزترین رویدادهای مرتبط با موسیقی در سال ۹۴ بود که در شکل و شمایل متفاوت از قبل ابتدا با دبیری حسن ریاحی و بعدها با حضور حمیدرضا نوربخش با عنوان مدیر یا رییس جشنواره و البته حضور افتخاری حسن ریاحی باز هم به عنوان دبیر جشنواره وارد فاز تازه ای شد. مسیری که مخالفان و موافقان زیادی داشت و از همان ابتدا تبدیل به یکی از پربحث ترین مسائل موسیقی کشور شد.

    تغییر و دگرگونی ساختار جشنواره مساله‌ای بود که بسیاری از رسانه ها به آن پرداختند و لازم است درباره عملکرد و فعالیت های این دوره از جشنواره باز هم مطالبی منتشر شود، اما حضور حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر و اعطای حکم ریاست وی توسط علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حضور افرادی چون تهمورس پورناظری (مشاور عالی جشنواره) که باعث حاشیه های ریز و درشتی شد که تا آخرین روز جشنواره نیز ادامه داشت، خود موضوعی است که باید درباره آن جداگانه نوشت.

    مسایل جشنواره از نحوه نظارت دفتر موسیقی بر جشنواره، مباحت مالی، نحوه حضور گروه های بین المللی، دعوت از مدیران خارجی جشنواره های معتبر موسیقی دنیا، نحوه فروش بلیت اینترنتی آغاز شد و همزمان با برگزاری جشنواره با محور لغو کنسرت کاوه یغمایی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و شجاعت حسین خان در برج میلاد تهران و صد البته «جایزه باربد» ادامه پیدا کرد.

    البته مسایلی چون دعوای علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با مدیر و مشاور جشنواره، غیبت چند روزه حسن ریاحی در روزهای آغازین جشنواره، انصراف چند هنرمند از جمع هیات داوران جایزه باربد، خروج و سپس ورود فرهنگسرای نیاوران به جدول اجراهای جشنواره، لغو کنسرت گروه «تندر» در بخش موسیقی تلفیقی و راک، ابهام درباره نحوه دعوت از گروه های شرکت کننده، حذف بخش «نسلی دیگر»، تفویض فعالیت های انجمن موسیقی در جشنواره به موسسه توسعه هنرهای معاصر، دعوت نکردن از خبرنگاران برای اجراهای ویژه ای دبیرخانه جشنواره برای مهمانان خارجی در نظر گرفته بود و مسائلی از این دست نیز از جمله مواردی بود که می توان به آن اشاره کرد.

    سازمان بازرسی، اتاق شیشه ای و جشنواره موسیقی فجر

    حمیدرضا نوربخش در بخش دوم و پایانی گفتگوی تفصیلی خود با اشاره به حضور در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش عملکرد مالی جشنواره و ماجرای «اتاق شیشه ای» که از قبل وعده آن را داده بود، بیان کرد: هم اکنون مشغول جمع بندی های لازم هستیم که پس از مشخص شدن همه مبالغی که برای جشنواره هزینه شده، عملکرد مالی جشنواره را اعلام کنیم. البته ما درصدد این بودیم که تا هفته های پایانی سال ۹۴ عملکرد مالی را  اعلام کنیم اما متاسفانه هنوز مواردی هست که باید وضعیت این هزینه ها نیز مشخص شود و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد تا چند روز دیگر به صورت کامل به رسانه ها اعلام خواهد شد.

    وی درباره برخی از مسائل مطرح شده پیرامون نحوه نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد مالی جشنواره بیان کرد: ما در هر زمانی آمادگی کامل داشتیم و داریم که عزیزان در سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی اسناد مالی جشنواره به ستاد مراجعه کنند. البته تا همین لحظه ای که با شما صحبت می کنم بازرسان سازمان بازرسی کل کشور مشغول بررسی تمامی اسناد هستند که به زودی جزییات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

    «جایزه باربد» جایگاه خالی جشنواره موسیقی فجر را پر کرد

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر درباره ارزیابی خود از نحوه برگزاری این دوره توضیح داد: آنچه در درون جشنواره اتفاق افتاد مجموعه برنامه هایی بود که از مدت ها قبل به آن فکر کرده بودیم و برای آن برنامه ریزی کاملی هم داشتیم. به هر حال موضوعاتی برای جشنواره سال گذشته وجود داشت که بنده از سال ها قبل دغدغه آن را داشتم و بر این باور بودم که جشنواره باید از حالت جشن صرف خارج شده و به سمت یک فستیوال مهم بین المللی پیش رود. دوستان دیگری هم فکرها و ایده هایی داشتند که از ماه ها پیش راجع به آن ساعت ها بحث کردیم، بنابراین ما بدون برنامه وارد داستان جشنواره نشدیم.

    وی ادامه داد: بحث «جایزه باربد» یکی از موضوعاتی بوده که ما به طور جدی به آن فکر کرده بودیم و بر این باور بودیم و هستیم که خلاء موجود در جشنواره موسیقی فجر، یک جایزه است و همه ساز و کارهای موجود در این رویداد نیز باید حول محور این جایزه تعریف شود. بنابراین ما بی‌خود و بی جهت کاری را انجام ندادیم که بخواهیم بر اساس آزمون و خطا روی آن مانور بدهیم و بعد به سراغ ایده جدید دیگری برویم. اگر می خواستیم با این روش کارها را انجام بدهیم قطعا با یک از هم گسیختگی اساسی در کارهایمان مواجه می شدیم و نمی توانستیم آن را جمع کنیم. از سوی دیگر به طور طبیعی بخشی از جشنواره، اجراهای آن و گروه هایی که در این رویداد شرکت می کنند است و بخش دیگر هم ماجرای جایزه است که ما سعی کردیم این دو بخش را کنار هم جلو ببریم.

    انتقاد از حضور تهمورس پورناظری در جشنواره ریشه های شخصی داشت

    نوربخش در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه حضور تهمورس پورناظری در برنامه ریزی و سیاستگذاری جشنواره و اینکه گفته می شود بخش عمده ای از جشنواره کاملا مبتنی بر ایده ها و طرح های این هنرمند بوده است، توضیح داد: این دیدگاه هم از آن حرف هایی است که  بی مبنا گفته می شود و دوستانی هم که این موضوع را مطرح می کنند مستندات آنچنانی برای آن ندارند. چه بسا برخی از دوستان نیز می گفتند این جشنواره، جشنواره کامکارها یا جشنواره حمیدرضا نوربخش بوده است. کسانی در این جشنواره به دعوت بنده به عنوان مشاور حضور داشتند که ظرفیت ها و ایده هایی داشتند و من تمایل داشتم از این ایده ها استفاده کنم. جناب تهمورس پورناظری هم یکی از کسانی بودند که ظرفیت هایی را با خود به جشنواره آورد که به اعتقاد من ثمرات خوبی را هم به همراه داشت. به اعتقاد من این شکل قضاوت کردن ریشه در مسائل شخصی دارد.

    چرا تهیه کننده آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» جایزه باربد را دریافت نکرد

    وی درباره حضور آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» و انتخاب اثر برتر از بین آلبوم های دو سال قبل در «جایزه باربد» و شبهاتی که پیرامون این موضوع در جشنواره مطرح شد، تصریح کرد: ما در خانه موسیقی هم وقتی در اولین دوره جشن خانه موسیقی جایزه آلبوم برتر را ایجاد کردیم، مبنا را بر تولیدات دوساله قرار دادیم، برای اینکه تعداد آلبوم های یک سال در خیلی از ژانرها قابل توجه نیست. ما ماجرای جایزه ها را چند سال پیش در خانه موسیقی راه انداختیم و اساسا از اولین باری هم که این موضوع را بنیانگذاری کردیم، مبنا را بر دوسالانه گذاشتیم. در ماجرای انتخاب آلبوم برتر «جایزه باربد» نیز ما در خیلی از ژانرها آثار زیادی نداشتیم پس طبیعتا عنوان کردیم که بیاییم بررسی آثار را دوسالانه کنیم که تعداد آثار قابل توجه شود و از سال آینده اگر دیدیم تعداد آثار بالاست به صورت سالانه داوری کنیم. حالا این برنامه ریزی چه اشکالی دارد که برخی نقدهایی را مطرح می‌کنند؟ این حرف هایی که برای انتخاب آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» مطرح شد به اعتقاد من حرف های بی مبنا و بی حساب و کتابی است که همه چیز حول محور یک نفر است.

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به اینکه چرا تهیه‌کننده آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» جایزه بهترین آلبوم را دریافت نکرد و این خواننده اثر بود که به عنوان نفر برتر این اثر موسیقایی انتخاب شد، گفت: ما قبل از برگزاری جشنواره ساعت ها صحبت کردیم که اگر قرار باشد جایزه را به بهترین اثر موسیقایی اهدا کنیم، این جایزه باید به چه کسی تعلق بگیرد. اساسا ما یک «تهیه کننده مولف» و یک «ناشر» داریم. «تهیه کننده مولف» یعنی کسی که از اول ایده پرداز بوده و از صفر ماجرا عوامل اثر را دور هم جمع کرده، سرمایه گذاری را انجام داده و در نهایت اثر را تولید کرده و به همین دلیل می توان او را صاحب اثر نامید، اما یک وقتی هم وجود دارد که اثری توسط افراد دیگر تولید شده و یک نفر به عنوان سرمایه گذار می آید و کمک می کند تا اثر تولید شود. این فرد از نظر ما «صاحب اثر» نیست. اینها موضوعاتی بود که ما ساعت ها درباره آن بحث کردیم.

    به تعریف ناشر و تهیه کننده مولف قائل هستیم

    وی ادامه داد: ما در این فضا یک «ناشر» و یک «تهیه کننده مولف» داریم. این همان فضایی است که در سینما هم وجود دارد یعنی یک تهیه کننده و یک سرمایه گذار به تناسبت درصدی که از قبل به توافق رسیده اند با هم شریک می شوند. در حوزه تهیه کنندگی مولف هم همانگونه که گفتم صفر تا صد ماجرای تولید یک اثر با خود فرد تهیه کننده است و اگر جایزه ای هم به عنوان بهترین فیلم جشنواره به تهیه کننده تعلق می گیرد، به فرد تهیه کننده است نه کسی که سرمایه گذار اثر بوده است. در حوزه «جایزه باربد» ما هنوز به تعریف دقیقی پیرامون این موضوع دست پیدا نکرده ایم اما تاکید داریم که از سال جدید جایزه «ناشر» هم باید وجود داشته باشد. بنابراین از نظر ما در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جایزه بهترین آلبوم به کسی تعلق گرفت که در جمع آوری هنری اثر تلاش هایی را انجام داده است و ما هم امسال در شورای سیاستگذاری جشنواره و جایزه باربد با بحث و تبادل نظرهای فراوان تصمیم گرفتیم که جایزه بهترین اثر را به خواننده و آهنگساز بدهیم.

    مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: ما در جشن خانه موسیقی هم چنین مباحثی داشتیم پس چرا دوستان منتقد نیامدند درباره این موضوع با ما صحبت کنند؟ شما ببیند ما در جشن خانه موسیقی جایزه بهترین آلبوم را به چه کسانی دادیم. حتی سال ۹۴ هم که جشن موسیقی برگزار نشد می خواستیم چنین روشی را انتخاب کنیم که جایزه بهترین آلبوم به خواننده و آهنگساز تعلق بگیرد.

    وی با اشاره به ساز و کارهای موجود در جایزه باربد و شبهاتی که درباره اهدای سکه ها به برگزیدگان مطرح شد، گفت: ما کلیت موسیقی و تمام کسانی که در موسیقی فعال و واجد صلاحیت بودند برای داوری به جشنواره دعوت کردیم. از سوی دیگر اگر شرط می کردیم که آثار موسیقایی که هر یک از این هنرمندان به نحوی در آن دخیل بودند از داوری خارج شوند که دیگر چیزی برای داوری باقی نمی ماند. اما در این بین کاری را انجام دادیم که می تواند منصفانه باشد؛ اینکه رای هر هنرمندی که اثرش به عنوان کار برگزیده انتخاب می شد برای همان اثر لحاظ نمی شد و این موضوعی بود که به دقت آن را اجرایی کردیم.

    گروه های جشنواره بر چه اساسی قرارداد بستند  

    نوربخش درباره حاشیه هایی که در جریان انعقاد و میزان قرارداد گروه های شرکت کننده  از جمله کامکارها و گروه های راک و تلفیقی در جشنواره با ستاد برگزاری مطرح شد، توضیح داد: ما در بخش قراردادها با دو شیوه مواجه بودیم که روش اول بر اساس فروش بلیت و تالار اجرا بود و روش دوم هم با احتساب برآیند فروش که این فضا عمدتا در فرهنگسرای ارسباران برای گروه های بخش راک و تلفیقی وجود داشت که رقم آنها حول و حوش سه میلیون تومان بوده است. این در حالی است که انعقاد قرارداد با گروه کامکارها کاملا بر اساس فروش بلیت بوده که به زودی در نشست خبری که خواهم داشت پیرامون جزییات عملکرد مالی جشنواره و قراردادها هم صحبت خواهم کرد.

    وی تاکید کرد: مجموعه قراردادهای جشنواره بر اساس عملیات کاملا کارشناسانه و با در نظر گرفتن مواردی چون اساس فروش، پیش بینی فروش و رقم فروش منعقد شده و مطمئن باشید بنده و همکارانم با توجه به کیفیت گروه های شرکت کننده و پرهیز از تبعیض نسبت به انعقاد قراردادهای مالی عمل کردیم.

    قانون جدید قراردادهای کار معین و کسر ناگهانی دستمزدها

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به اینکه چرا از میزان دستمزد گروه ها و هنرمندان جشنواره بر اساس رقمی که در ابتدا به آنها اعلام شده بود به یکباره کسر شد، توضیح داد: بنده طبق تازه ترین استعلامی که از مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر به عنوان متولی مالی جشنواره سی و یکم گرفتم متوجه اجرای قانونی جدید در عرصه «قراردادهای کار معین» شدم که به تازگی در قالبی قانونی ابلاغ شده و جالب اینکه فعالیت های فرهنگی هنری از جمله شرکت در جشنواره ها نیز در این قانون گنجانده شده است. اساس این روند به گونه ای است که بسته به شغل هنرمند هفت درصد از ۱۷ درصد تعرفه ای که با عنوان بیمه در این قانون مشخص شده باید توسط هنرمند پرداخت شود. یعنی این رقم از قرارداد کسر می شود و اصلا هم مربوط به موسسه توسعه هنرهای معاصر و ستاد جشنواره موسیقی فجر نمی شود، بلکه ابلاغیه ای اجباری از سوی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی است که از انتهای سال پیش جدی گرفته شده و اجرای آن توسط دستگاه ها و مجموعه های مرتبط الزامی شد.

    نوربخش گفت: مجموعه مالی جشنواره در چارچوب این قانون مکلف است تا با هر هنرمندی قرارداد کار معین امضا می کند رقمی را به عنوان «بیمه» کسر کند. جالب اینکه در بندهای مربوط به این ابلاغیه قانونی میزان دستمزد و کسر بیمه هر یک نوازندگان مشخص شده و این موضوع ربطی به ماجرای هنرمند بیمه شده و بیمه نشده ندارد و همان طور که گفتم قانونی در حوزه قراردادهای کار معین است که در ماه های پایانی سال گذشته توسط وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی به شکلی جدی ابلاغ شده است.

    وی ادامه داد: طبق استعلامی که از سوی موسسه توسعه هنرهای معاصر گرفته شده در بند چهارم قراردادهای مربوط به جشنواره موسیقی فجر که به ماجرای «کسر مالیات و بیمه» اختصاص دارد، پیرامون بخش مالیات این گونه درج شده که «مالیات متعلق به قراردادهای موجود بر اساس مقررات ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم و از مبالغ پرداختی به مجری کسر می شود» در بخش بیمه نیز این گونه شرح داده شده که «مبلغ بیمه از هر پرداخت کسر و به عنوان تعهد طرف دوم برای ارائه مفاصا حساب بیمه نزد طرف اول باقی می ماند». در بخش «تعهدات کارفرما» نیز کارفرما متعهد می شود تا مبالغ موضوع ماده ۳ این قرارداد را در مورد مقرر به مجری پرداخت کند.

    به کاوه یغمایی گفتم مسئولیت لغو کنسرت را قبول نمی کنم

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو کنسرت کاوه یغمایی یک روز مانده به برگزاری این برنامه زنده در جشنواره و پاسخگویی نامناسب مسئولان جشنواره بیان کرد: کاوه یغمایی در نشست خبری که حین برگزاری جشنواره با خبرنگاران داشت دلایل لغو کنسرت خود را بیان کرد و من دیگر برای آن حرف تازه ای ندارم که بگویم. شما بدانید قصد ما برای حضور این هنرمند در جشنواره به هیچ عنوان ایجاد پروپاگاندا و  داغ کردن تنور جشنواره نبود. در جریان باشید همان مواردی که آقای یغمایی در نشست خبری مطرح کرد همان هایی بود که چند ساعت قبل از برگزاری نشست هم به ما گفته بود. ایشان بعد از این که پذیرفت در جشنواره حضور داشته باشد به ما گفت پیش بینی که از کارشان می کردند محقق نشده و با خواهش و اصرار خواست که در جشنواره حضور نداشته باشد.

    نوربخش در جواب به این سوال که این موضوعات خلاف آن چیزی است که یغمایی در نشست خبری خود به آن اشاره کرده بود، بیان کرد: مسئول اظهارات آقای یغمایی در نشست خبری بنده نیستم، مواردی که من به آن اشاره کردم همان هایی بود که آقای یغمایی به ما گفت. باور کنید آن دیالوگی که بین ما رد و بدل شد همانی بود که گفتم و خارج از آن هیچ موضوع دیگری در میان نبود. بنده هم اصلا دوست نداشتم به او و گروهش فشار بیاورم که باید در جشنواره برنامه اجرا کند. حتی بنده به این هنرمند گفتم که بنده مسئولیت برگزار نشدن کنسرت شما را نمی پذیریم و اگر می خواهید نشست خبری برگزار کنید خودتان باید پاسخگو باشید که ایشان پذیرفت و نشست خبری خود را برگزار کرد.

    تنور جشنواره سرد نبود که بخواهیم با کنسرت کاوه یغمایی داغش کنیم

    وی افزود: شما می دانید برگزاری کنسرت کاوه یغمایی در جشنواره چه زحمتی برای ما ایجاد کرد؟ شما می دانید پس دادن بلیت چهارهزار مخاطب از طریق سامانه فروش بلیت چه زحمتی برای ستاد برگزاری جشنواره داشت؟ شما اینها را اضافه کنید به مسائل روحی و روانی که خیلی ها بدون در نظر گرفتن مواردی که از آن آگاه نیستند مسئولان جشنواره را مورد شدیدترین شماتت ها قرار می دهند که چرا کنسرت کاوه یغمایی در ساعاتی مانده به اجرا لغو شده است. اینها چیزهای کمی نیست که ما بخواهیم با مردم شوخی کنیم و این یک توهین است و این گونه قضاوت ها، روا نیست. علاوه بر اینها مگر برگزاری یک برنامه چقدر در داغ کردن جشنواره تاثیر دارد؟ مگر تنور جشنواره سرد بوده که بخواهیم با این کارها آن را داغ کنیم؟

    نوربخش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه انتخاب کاوه یغمایی از طرف چه کسی بوده است، گفت: ما گزینه هایی را برای برگزاری بخش پاپ جشنواره داشتیم که کاوه یغمایی نیز جزو گزینه های ما برای حضور در این بخش بود و بعد از صحبت های اولیه که با این هنرمند شد، ستاد جشنواره از وی خواهش کرد که در این جمع حضور پیدا کند.

    علی رهبری، ارکستر سمفونیک تهران، حمیدرضا نوربخش و دیگران

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود به حاشیه های پیش آمده برای اجرای ارکستر سمفونیک تهران و اظهارت علی رهبری درباره اختلاف خود با مسئولان جشنواره عنوان کرد: متاسفانه در چنین مواردی وقتی برخی از هنرمندان اسامی‌ای را در مصاحبه های خود با رسانه ها مطرح می کنند مشکلاتی ایجاد می شود که کار را بسیار سخت می کند. به هر حال آنچه که به من مربوط می شود بر این مبناست که ما طوری برنامه ریزی کرده بودیم که ارکستر سمفونیک تهران با توجه به پتانسیل بلیت فروشی که داشت در جشنواره یک برنامه داشته باشد اما آقای علی رهبری تمایل داشت که ارکستر سمفونیک در جشنواره سه برنامه داشته باشد حتی اشاره کردند که این سه برنامه باید یکی در روز اول، یکی در روز میانی و یکی هم در روز پایانی برگزار شود. از سوی دیگر ما در برآورد و برآیندی که از برنامه های ارکستر سمفونیک تهران داشتیم در منطقی ترین شرایط فقط می توانستیم یک برنامه را در جدول بگنجانیم.

    وی افزود: وقتی چنین برنامه ای را به آقای رهبری اعلام کردیم، ایشان ناراحت شده و در جایی مسائلی را مطرح کردند که جای بحث آن اینجا نیست. به هر حال گویا برنامه ای که مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برنامه ریزی کرده بود بر این قاعده بود که در یک برنامه از یک رهبر خارجی (اشاره به امیل تاباکوف) نیز استفاده شود. ما باز هم به این خواسته ایشان احترام گذاشتیم و برنامه آقای تاباکوف را نیز در جدول جشنواره گنجاندیم. یک برنامه دیگری هم بود که ربطی به ارکستر سمفونیک نداشت اما چون بنده از آقایان رضاعی و شعاری برای اجرای کنسرت «سیر» دعوت کرده بودم، اما ساختار آن نیازمند حضور نوازندگان ارکستر بود بنابراین قرار بر این شد که تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هم به کمک این فضا بیایند و نهایتا منجر به این شد که این برنامه هم به حساب حضور ارکستر سمفونیک تهران در جدول منتشر شود. منتها منش رهبر ارکسترسمفونیک تهران به شکلی بود که دائم وارد حواشی شوند به طوری که این رویکرد تا روزهای پایانی جشنواره ادامه پیدا کرد و ایشان ماجرای فضای تبلیغاتی جشنواره را هم وارد چالش کرد.

    چرا دستمزد استاد فخرالدینی باید کمتر از دستمزد آقای رهبری باشد؟

    نوربخش با اشاره به فضای تبلیغاتی جشنواره توضیح داد: در بحث تبلیغات شهری ما از ابتدا ترتیبی داده بودیم که همه گروه های شرکت کننده در جشنواره بتوانند از امکاناتی که ما در حوزه بیلبوردهای شهری در نظر گرفته بودیم استفاده کنند اما باز هم جناب رهبری مواردی را مطرح کردند که اصلا درست نبود. به عنوان نمونه گروه تبلیغاتی جشنواره از ایشان برای تابلو عکس خواسته بودند که متاسفانه این اقدام انجام نگرفت و در نهایت ما به هر شکل ممکن برای اینکه بتوانیم کارها را در سریع ترین شکل ممکن انجام دهیم از عکس دیگری استفاده کردیم و تابلو را هم نصب کردیم و یا مورد دیگر با توجه به اجرای کنسرت شهرداد روحانی در برج میلاد مجبور بودیم به دلیل ظرفیت زیاد برج میلاد تابلوها را زودتر نصب کنیم که این اقدام نیز با انتقاد ایشان همراه بود در حالی که همه می دانند ظرفیت تبلیغاتی برج میلاد به گونه ای است که ما باید زودتر کارها را انجام می دادیم چون ظرفیت برج میلاد تهران مانند تالار وحدت نیست و لازم است برای تبلیغات زودتر اقدام کرد اما آقای رهبری بر این باور بودند که ما تمامی امکانات را در اختیار کنسرت آقای روحانی گذاشتیم و ارکستر سمفونیک در این فضا جایی ندارد. در حالیکه اصلا اینطور نبود و ما بر اساس نظام بندی بلیت فروشی جشنواره تبلیغات را برای همه گروه های جشنواره انجام دادیم. اما دوستان باز هم بی انصافی کردند و بدون سند حرف هایی زدند که درست نبود و جالب اینجاست که هیچ رسانه ای خواستار ارائه مستندات در این زمینه نشد.

    وی گفت: ما سعی کردیم از کنار این موضوعات رد شویم تا اینکه بحث های دیگر ارکستر سمفونیک به میان آمد. من غیر از پیگیری های صنفی که باید انجام می دادم نقشی در برنامه های این مجموعه نداشتم. به هر حال تعداد زیادی از هنرمندان ارکستر سمفونیک از بدو شروع فعالیت های جدید از مجموعه اخراج شدند و یا ارکستر را ترک کردند که به طور طبیعی برای پیگیری موضوع به خانه موسیقی مراجعه کردند، بنابراین ورود من به موضوع ارکستر سمفونیک تهران از نقطه نظر صنفی بوده است و دلیلی ندارد وقتی راجع به موضوع نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و قراردادهای آنها سوالی می کنم حتما متخصص ارکستر سمفونیک یا تحصیلکرده موسیقی کلاسیک باشم. ضمن اینکه اگر به تبعیضی که بین دو ارکستر در پرداخت دستمزدها و استفاده از امکانات بنیاد رودکی وجود داشته اعتراض کردم آیا باید متخصص موسیقی کلاسیک باشم که بخواهم این موارد صنفی را پیگیری کنم؟ به همین جهت تمام حضور من در حوزه ارکستر سمفونیک اعتراض به این موضوعات بوده است.

    ناگفته های منتشرنشده نوربخش از وضعیت ارکستر سمفونیک

    مدیرعامل خانه موسیقی افزود: بنده سوال دیگری مطرح می کنم. اساسا چرا قرار داد نوازندگان ارکستر باید ۱۸ روز منعقد شود؟ و به چه دلیل رهبر ارکستر به مدیران اداری بنیاد رودکی گفته که باید قرارداد نوازندگان به صورت ساعتی بسته شود؟  و جالب اینجاست که در آن سوی میدان به ارکستر گفته می شود، بنیاد رودکی مسبب چنین رویکردی در حوزه قراردادهاست و رهبر ارکستر آمده تا از حقوق شما دفاع کند.

    وی بیان کرد: گناه بنده در جریان برنامه های ارکستر سمفونیک تهران این بوده که تناقضات موجود را پیدا کردم و به این نکته رسیدم که کسی در ماه به اندازه ۱۸ روز حقوق می گیرد به خواست رهبر ارکستر بوده که گفته بوده قراردادها باید به صورت ساعتی بسته شود اما از سوی دیگر دستمزد رهبر ارکستر تمام و کمال باید پرداخت شود. من به این تبعیض ها از جایگاه صنفی خودم اشکال گرفتم و گرنه بنده در بنیاد رودکی یا در مجموعه ارکسترها مسئولیتی ندارم. وقتی هم ما این پیگیری ها را انجام دادیم طبیعی است داد و فریاد کسانی که منافعشان در خطر است بلند شود که موانع موجود در جریان پیشبرد اهداف ارکسترها ما هستیم که باید بگویم «بله» یکی از موانع مهم من هستم چراکه این مانع در راستای منافع نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران است یعنی بنده اجازه نمی دهم حقوق بچه های ارکستر پایمال شود. این نوازندگان یک ماه کار می کنند پس باید به اندازه یک ماه هم حقوق بگیرند. من معتقدم حقوق اعضای ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران باید به نسبت کار و حضورشان برابر باشد که متاسفانه اینطور نبود.

    ممنوعیت بعضی از نوازندگان برای حضور در تالار وحدت

    نوربخش گفت: متاسفانه در این مدت برخوردهایی با برخی از نوازندگان انجام شد که ما در جشنواره برای استفاده از هنرمندان نوازنده سازهای بادی با مشکل مواجه شدیم، زیرا رهبر ارکستر سمفونیک حضور این افراد در ارکسترهای دیگر را ممنوع کرده بود. آخر چرا ما باید برای نوازنده سازهای بادی برویم و از ارمنستان نوازنده بیاوریم؟ در صورتی که ما نوازنده سازی مانند ترومبون در ایران داریم اما چون «آقای رهبر ارکستر سمفونیک» آنها را به مجموعه بنیاد رودکی و تالار وحدت ممنوع الورود کرده بود نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

    وی بیان کرد: این همه افراد شایسته ای که از ارکستر اخراج شدند، برای چه اخراج شدند؟ چه کسی رفته و پیگیر موضوع شده است؟ به اعتقاد من دیگرانی که مسبب مشکلات متعددی هستند نباید که طلبکار دیگران باشند. آنها باید بروند و مشکلات خود را پاسخ بدهند.

    ماجرای حضور مدیران فستیوال های خارجی و خبرنگاران

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر درباره نحوه حضور مدیران فستیوال های خارجی در ایام جشنواره و اقدام ستاد جشنواره برای جلوگیری از ورود خبرنگاران برای حضور در اجراهای ویژه ای که برای آنها در موزه موسیقی تدارک دیده شده بود، توضیح داد: ما برای این دوره از جشنواره برنامه ای داشتیم که تعدادی از مدیران فستیوال های خارجی در فضایی مانند موزه موسیقی به مدت سه روز شاهد اجرای تعدادی از گروه های خارج از جدول جشنواره باشند، اما بعد از مدتی دیدیم که زمان این دوستان به شکلی نشد که ما برنامه ریزی کرده بودیم چرا که حضورشان در ایران به شدت محدود شد بنابراین آن برنامه سه روزه نیز به طور کلی به هم خورد.

    وی افزود: پیرو این موضوع ما تصمیم گرفتیم دو تا سه گروه را برای حضور در موزه با حضور خبرنگاران تدارک ببینم، اما باز هم شرایطی به وجود آمد که ما دیدیم چنین فضایی چندان خوشایند نیست از این رو با توجه به تغییر نوع برنامه، ماجرا شکل یک اجرای خصوصی به خود گرفت. ضمن اینکه تمامی مهمان خارجی شرکت کننده در طول جشنواره در تمامی تالارها حضور داشتند و هیچ محدودیتی برای ملاقات اهالی رسانه با مهمانان خارجی وجود نداشت.

    من مدیر جشنواره سی و دوم موسیقی فجر نخواهم بود

    نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره بعدی به عنوان مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواهد داشت یا خیر؟ گفت: از نظر خودم بنده قطعا دیگر مدیر جشنواره سی و دوم نخواهم بود. از همین جا هم اعلام می کنم که دیگر مدیر جشنواره نیستم.

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور کامکارها و خانواده پورناظری در جشنواره سی و یکم و حرف و حدیث های فراوان پیرامون این موضوع تصریح کرد: مطرح کردن برخی از موارد در این زمینه عیبی ندارد. بالاخره در موسیقی ما یکسری از اسامی هستند که در هر دوره ممکن است بگویند این جشنواره متعلق به فلان طیف است. به هر حال همین هنرمندان نیز عناصر فعالی هستند که از بیرون به جشنواره وارد نشدند. من یک سوال مطرح می کنم آیا این افرادی که از انها نام بردید صلاحیت حضور در موسیقی را دارند یا ندارند؟ مگر ما چند اسم شاخص در موسیقی داریم که این چنین درباره آنها صحبت می شود. مطمئن باشید در حوزه بحث های مالی هم همه گروه ها نسبت به دوره های قبل شرایط متفاوتی داشتند ولی نه انقدر که دوستان تصور می کنند.

    مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: من در گزارش مالی که برای جشنواره اعلام خواهم کرد در یک آمار مقایسه ای به شما خواهم گفت که کل قراردادهای ما سال ۹۳ و سال ۹۴ به چه شکلی بوده است. ولی بدانید دستمزد گروه حرفه ای با یک گروه کم نام و نشان تر قطعا متفاوت خواهد بود.

    نوربخش در پایان صحبت های خود تصریح کرد: امیدوارم سال ۹۵ سال پرنشاط و خوبی برای موسیقی ایران باشد و امیدواریم انتخابات خانه موسیقی هم انتخابات پرشوری باشد و نتیجه هم هرچه باشد به نفع موسیقی و پیشبرد موسیقی باشد. من امیدوارم در سال ۹۵ نهایت تلاش ها انجام پذیرد که اختلافات اهالی موسیقی کمتر شود و همه رفاقت بیشتری با هم داشته باشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=105776
       
    برچسب ها حمیدرضا نوربخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *