×
×

با مشارکت سفارت هند و بنیاد رودکی

  • کد نوشته: 105219
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • هاری پراساد چائوراسیا ۴ اردیبهشت‌ماه با مشارکت سفارت هند و بنیاد رودکی روی صحنه خواهد رفت. در نشست خبری که صبح ۳۰ فروردین‌ماه با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و سفیر کشور هند در ایران برگزار شد،جزئیات این اجرا تشریح شد. سفیر هندوستان در سخنانی مطرح کرد:‌ امروز در تالاری صحبت می‌کنم که نام شاعر بزرگ […]

    با مشارکت سفارت هند و بنیاد رودکی
  • ۲۴۰x240هاری پراساد چائوراسیا ۴ اردیبهشت‌ماه با مشارکت سفارت هند و بنیاد رودکی روی صحنه خواهد رفت.

    در نشست خبری که صبح ۳۰ فروردین‌ماه با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و سفیر کشور هند در ایران برگزار شد،جزئیات این اجرا تشریح شد.

    سفیر هندوستان در سخنانی مطرح کرد:‌ امروز در تالاری صحبت می‌کنم که نام شاعر بزرگ کشور شما یعنی رودکی بر روی آن است و همچنین زمان این کنفرانس خبری خیلی مناسب است، از آن جهت که روز گذشته وزیر امور خارجه هندوستان، ایران بود و با دکتر ظریف دیدار داشت و در حیطه‌های مختلف با یکدیگر صحبت کردند.

    کومار ادامه داد: دیدارهایی با دکتر روحانی رئیس جمهور ایران و آقای ولایتی هم صورت گرفت که یکی از موضوعات مورد بحث روز گذشته میان آن‌ها همکاری میان دو کشور بود و هر دو طرف بر تعاملات بین این دو کشور تأکید داشتند زیرا ایران و هندوستان هر دو دارای سابقه و تمدن چند هزار ساله هستند.

    او ادامه داد: شما باید خودتان از هندوستان بازدید کنید و این تشابهات فرهنگی را ببینید. مسوولان‌مان هم تأکید دارند که ارتباط فرهنگی میان دو کشور باید تقویت شود.

    سفیر هند اظهار کرد:‌ من خوشحالم که امروز اینجا هستم و باعث افتخارم است که اعلام کنم، اسطوره موسیقی هند به ایران می‌آید. هاری پراساد چائوراسیا از بزرگان موسیقی هند است و احتمالا افرادی که موسیقی را پیگیری می‌کنند این هنرمند بزرگ را می‌شناسند.

    کومار درباره ساز هنرمند کشورش اظهار کرد:‌ استاد چائوراسیا در این اجرا فلوت هندی می‌نوازد که این فلوت تا آنجا که من می‌دانم شبیه ساز نی در ایران است. کشورهای ما حتی اشتراکات موسیقی نیز با یکدیگر دارند. خیلی از سازها از ایران به هند آمده‌اند و در این کشور تغییر یا تکامل پیدا کرده‌اند، فکر می‌کنم این کنسرت اولین همکاری دو کشور طی سال‌های اخیر است.

    وی افزود: آقای چائوراسیا یکی از نوازندگان در سطح بین‌المللی هندوستان است که جوایز مهم هندوستان را نیز به خود اختصاص داده است. در نهایت باید بگویم باعث افتخار سفارت هند است که ایشان پذیرفته‌اند اجرایی در ایران داشته باشند. به هرحال سن ایشان زیاد است و آوردن او به ایران کار ساده‌ای نبود. سفارت و یک بنیاد خصوصی هندی سخت تلاش کرده‌اند تا این اجرا برگزار شود.

    کومار تأکید کرد: این نقطه شروع همکاری دو کشور است و قطعا به زودی برنامه‌های سطح بالای دیگری با بنیاد رودکی ترتیب خواهیم داد.

    به گزارش ایسنا، مدیرعامل بنیاد رودکی در بخش دیگری از این نشست در سخنانی مطرح کرد:‌ ما پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم برنامه‌های مشخص و منظمی را با کشورهایی که ریشه‌های مشترک فرهنگی با آن‌ها داریم برگزار کنیم. ما به هیچ وجه نمی‌توانیم رابطه فرهنگی خود را با هند دست کم بگیریم، چون در طول تاریخ مراودات زیادی با آن‌ها داشته‌ایم.

    بهرام جمالی در ادامه سخنانش مطرح کرد: من پیشنهاد کردم در تقویم بنیاد رودکی روزی با به عنوان روز هندوستان داشته باشیم تا در این روز شاهد برگزاری رویدادهای مهم باشیم.

    او ادامه داد: استاد چائوراسیا که در واقع تاریخ موسیقی شفاهی هندوستان محسوب می‌شوند به ایران می‌آیند و این باید نقطه شروع فعالیت‌های ما باشد تا بتوانیم در سطوح و رشته‌های مختلف با این کشور همکاری داشته باشیم و این فعالیت نباید به حوزه موسیقی محدود شود.

    هاری پراساد چائوراسیا کنسرت فلوت هندی خود را روز شنبه چهارم اریبهشت در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=105219
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *