×
×

با محمداسحاق بلوچی‌نسب، خواننده موسیقی نواحی

  • کد نوشته: 104880
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • محمداسحاق بلوچی‌نسب یکی از نامداران و البته پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران و بویژه منطقه بلوچستان است که بیش از پنج دهه عمرش را با نوازندگی و خوانندگی عرصه موسیقی نواحی گذرانده است. او در بسیاری از کشورهای دنیا اجرای موسیقی داشته، اما در ایران شاید کمتر کسی نام او را شنیده باشد. با او که […]

    با محمداسحاق بلوچی‌نسب، خواننده موسیقی نواحی
  • ۶۳۵۹۶۰۲۰۳۱۷۶۲۲۷۹۱۰محمداسحاق بلوچی‌نسب یکی از نامداران و البته پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران و بویژه منطقه بلوچستان است که بیش از پنج دهه عمرش را با نوازندگی و خوانندگی عرصه موسیقی نواحی گذرانده است. او در بسیاری از کشورهای دنیا اجرای موسیقی داشته، اما در ایران شاید کمتر کسی نام او را شنیده باشد. با او که مسئول انجمن موسیقی چابهار هم هست، درباره حال و هوای این روزهای موسیقی نواحی گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.

    برخی هنرمندان موسیقی نواحی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستمری دریافت می‌کنند. شما هم جزو این هنرمندان هستید؟

    خیر. در کل چابهار دو هنرمند مستمری می‌گیرند و البته هیچ‌کس هم بیمه نیست. بنده هم که نه مستمری دارم و نه بیمه، مثل اغلب هنرمندان استان.

    هنرمندانی که مستمری می‌گیرند، راضی هستند؟

    در ماه فقط ۱۲۰ هزار تومان برایشان واریز می‌شود. شما حساب کنید کسی که ۵۰ ـ۴۰ سال از عمرش را پای موسیقی گذاشته این مبلغ را دریافت می‌کند.

    هنرمندان استان جز موسیقی شغل دیگری هم دارند؟

    خیر. هیچ‌کدام شغل دیگری ندارند و اگر مناسبتی باشد و فرصتی برایشان پیش بیاید، می‌توانند درآمدی داشته باشند. جشنواره‌ای برگزار شود، دهه فجر باشد و جشن انقلاب برکتش به نوازنده‌ها هم می‌رسد. اغلب ارگان‌ها هم دستمزدی را به نوازنده‌ها می‌دهند که خیلی کم است. باور کنید این مبالغ پول قبض آب و برقشان هم نمی‌شود چه برسد به زندگی کردن.

    با این شرایط نسل جوان‌تر حاضر است وارد عرصه موسیقی شود؟

    نه. مگر این‌که موسیقی را بگذارند در حاشیه زندگی‌شان و شغل دیگری داشته باشند تا با درآمدش بتوانند زندگی کنند. فکر نمی‌کنم حاضر شوند مثل ما همه زندگی‌شان را برای موسیقی بگذارند. با این رویه موسیقی ما مدام کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و بالاخره فراموش می‌شود. مگر این‌که کسی دست هنرمندان را بگیرد و مانع این اتفاق شود.

    فرزندان شما حاضرند وارد عرصه موسیقی نواحی شوند؟

    هر دو پسر و دخترم لیسانس گرفته‌اند، اما بیکارند و فقط دنبال هنر موسیقی هستند. اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد و همه جوان‌ها همین مسیر را انتخاب نمی‌کنند.

    بیشتر کدام نهادها برای اجرای برنامه از شما دعوت می‌کنند؟

    سازمان مناطق آزاد و وزارت ارشاد که البته اغلب هم دستمزد هنرمندان را زود پرداخت نمی‌کنند. صداوسیمای استان هم بیشتر سراغ هنرمندانی می‌رود که می‌خواهند مشهور شوند و برای اجرا پول نمی‌گیرند. فقط جشنواره فجر بود که سال گذشته همه چیز در اختیار ما گذاشت و حق‌الزحمه‌مان را هم به‌موقع پرداخت کرد وگرنه در بسیاری از اجراها این اتفاق نمی‌افتد. من خارج از کشور هم اجراهای زیادی داشته‌ام، هم از ما استقبال می‌شود و هم حق‌الزحمه‌مان پرداخت می‌شود.

    در ایران از اجراهایتان استقبال نمی‌شود؟

    اگر برایمان برنامه‌ریزی شود و موسیقی اجرا کنیم، مطمئنا مردم استقبال می‌کنند. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

    https://musiceiranian.ir/?p=104880
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *