×
×

تلاش برای آشنایی مخاطبان با مکاتب هنری ایران

  • کد نوشته: 104348
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۲ دیدگاه
  • «سهراب پورناظری» – آهنگساز و نوازنده‌- هجدهم و نوزدهم ماهِ جاری – ششم و هفتم آپریل- در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه‌ی عراق به اجرای کنسرت و سخن‌رانی خواهد پرداخت.
    +سهراب پورناظری «نیشتمان۲» را پائیز سال ۲۰۱۶ در اروپا منتشر و بعد از آن، تور جهانی کنسرت‌هایش را آغاز می کند

    تلاش برای آشنایی مخاطبان با مکاتب هنری ایران
  • پوستر کنسرت

    پوستر کنسرت

    «سهراب پورناظری» – آهنگساز و نوازنده‌- هجدهم و نوزدهم ماهِ جاری – ششم و هفتم آپریل- در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه‌ی عراق به اجرای کنسرت و سخن‌رانی خواهد پرداخت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، او در این برنامه با همراهی «حسین زهاوی» و همچنین «ارتان تکین» به اجرای کنسرت خواهد پرداخت و برنامه‌ای را به صورت سه‌نوازی اجرا می‌کنند، علاوه بر آن ورک شاپی برای دانشجویان این دانشگاه برگزار خواهد کرد و درباره‌ی شناخت درست از ریشه‌های فرهنگ ایران که اساس اندیشه‌ی انسان‌های این سرزمین (ایرانِ فرهنگى) از شرق دور تا غرب است و همچنین شناخت بیشتر مکاتب هنری ایرانشهری سخن‌رانی خواهد کرد.

    این آهنگساز و نوازنده‌ی تنبور، می‌گوید:‌ «هگل بر این اعتقاد است که تاریخ جهانی با ایران آغاز می‌شود! به اعتقاد این فیسلوف برجسته، آنچه در تاریخ، فلسفه و همه‌ی امور قابل تأمل و اساسی است «وحدت در کثرت» است. ایران یک آغاز تاریخ است، به خصوص اینکه در تحقیقات جدیدی که روی تاریخ ایران قبل از اسلام می‌کنند، بر این نکته تأکید می‌شود.»

    او در ادامه با اشاراتى در نظریات دکتر طباطبایى در حوزه فلسفه ى سیاسى بیان خواهد کرد که: «اگرچه هر ملتی – از جمله ما- باید نگاهش به آینده باشد؛ اما در عین حال نباید این مساله را فراموش کنیم که ما تاریخ ملی داریم و به عنوان ملت تاریخ نوشتیم، در واقع ما به‌عنوان ملتی که دارای آگاهی تاریخی است تاریخ نوشتیم و در این میان زبان فارسی، نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. طبق نظریات آریاسپ دادبه در حوزه تاریخ فرهنگ؛طرح مسیٔله مکاتب هنر ایران در ذیل علم شرقشناسی باعث وضع اصطلاحاتی شده است که درعالم مافی الذاته وجود نداشتهاست و بکارگیری آن موجب سوءتعبیر و توهمی مضاعف خواهد بود. از آن جمله اصطلاح “هنر اسلامی” که یک جعل جدید در علم شرقشناسی است و هیچگاه در تاریخ اندیشه ایران و حتی جهان اسلام مدخلی نداشته است، حتی در نوشته های مستشرقین که در داخل ایران تحقیق کرده اند، وجود ندارد و خود مسلمانان در تاریخ دوران اسلامی هم هیچگاه این اصطلاح را به کار نبردند. تجاهل اروپایٔیان در وضع این اصطلاح به عدم شناخت و تعمق نسبت به فرهنگ شرق باز میگردد و به دنبال نظم فکری خود و عادت به طبقه بندی کردن در پی این مدخل. مداخلهایی دیگر چونهنر سلجوقی، هنر مغولی و هنر تیموری و سبکهایی چون آراسبک و غیره را حاصل کرده است. در سخن‌رانی‌ام در این دانشگاه روی این مباحث تاکید دارم و سعی می‌کنم دانشجویان این دانشگاه را با این مفاهیم آشنا کنم.»

    این در حالی است که این آهنگساز که به تازگی «خداوندان اسرار» را با آواز «همایون شجریان» منتشر کرده است، قرار است «نیشتمان۲» را پائیز سال ۲۰۱۶ در اروپا منتشر و بعد از آن، تور جهانی کنسرت‌هایش را آغاز کند. این پروژه به تهیه‌کنندگی کمپانی فرانسوی «آکورد کرایسز» پیش از این نیز در سراسر اروپا منتشر و با واکنش‌های مثبتی همراه شده بود. سهراب پورناظری و گروهش با این آلبوم، سنت و موسیقی کُرد را با ظرافت به نمایش گذاشته‌اند. قرار است کنسرت تصویری «آیینه‌ها» نیز از او در سال جاری منتشر شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=104348
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *