×
×

با حضور شاعران و هنرمندان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران

  • کد نوشته: 102912
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۰
  • آیین نکوداشت و رونمایی از دیوان اشعار مرحوم جواد آذر شاعر و ترانه‌سرا ۲۲ اسفندماه با حضور شاعران و هنرمندان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. به گزارش ایسنا، اولین سخنران این برنامه اصغر فردی، شاعر، پژوهشگر و مدیر انتشارات ایز با بیان اینکه جواد آذر واپسین حلقه زنجیره شعر هزارساله فارسی بود […]

    با حضور شاعران و هنرمندان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران
  • ۱۴۵۷۷۶۹۸۳۷۴۵۲_۲آیین نکوداشت و رونمایی از دیوان اشعار مرحوم جواد آذر شاعر و ترانه‌سرا ۲۲ اسفندماه با حضور شاعران و هنرمندان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، اولین سخنران این برنامه اصغر فردی، شاعر، پژوهشگر و مدیر انتشارات ایز با بیان اینکه جواد آذر واپسین حلقه زنجیره شعر هزارساله فارسی بود اظهار کرد: از شعر فارسی که هزار سال پاید و پوید زین پس دیگر مانند آذر شاعری برنخواهد آمد.

    او در ادامه افزود: شعر فارسی دقایق و ظرایفی دارد که بیان آن را نمی‌توان در کتاب‌ها آموخت زیرا آنچه در کتاب‌های بلاغی وجود دارد، عربی است نه فارسی و ظرایف شعر فارسی را که بسیار زیاد است باید در انجمن‌های ادبی از استاد آموخت.

    این پژوهشگر با بیان اینکه وقتی شاعران این ظرایف و دقایق را ندانند یعنی گسستگی مابین شعر کلاسیک و شعر نو اتفاق افتاده افزود: آذر بزرگترین خاقانی‌شناس همه عصرها بود و این شاعر بزرگ در زبان کهن بازنماند و زبان نو آورد.

    طاهری متخلص به “حسرت” شاعر و پژوهشگر دیگر سخنران این برنامه با خواندن شعرهایی بیان کرد: جواد آذر برای زر و سیم شعر نمی‌سرود و این را می‌توان در اشعارش مشاهده کرد.

    حسین آهی، شاعر و پژوهشگر دیگر سخنران این مراسم بود که درباره اهمیت آموزش ظرایف شاعری گفت: در دانشگاه‌های علوم انسانی به دانشجویان به‌صورت آکادمیک درس داده می‌شود و ذهن شاعران جوان به‌صورت آکادمیک شعر فارسی را آموزش می‌بینند و در واقع چیزی از شعر یاد نمی‌گیرند، به همین دلیل باید انجمن‌های ادبی را تقویت کرد.

    سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاروان و مجری این برنامه نیز با بیان اینکه شاعری در کشور ما در حال رشد است گفت: انجمن‌های ادبی در دهه‌های گذشته پایگاه ویژه‌ای نزد شاعران بزرگ کشور داشتند ولی آن جایگاه اکنون بسیار کم‌رنگ شده و دور از انصاف است در این عصر که شاعران خوبی به عرصه کشور آمده‌اند، این انجمن‌ها احیا نشوند و دوباره جایگاه خود را پیدا نکنند.

    بهرام سالور آخرین سخنران این برنامه با تسلیت به مناسبت ایام فاطمه بیان کرد: جواد آذر به‌خاطر فروتنی و تمام قدرت و صلابتی که در شعر داشت به فکر جمع‌آوری اشعارش نبود. این شاعر معاصر قوه جاذبه بسیاری داشت. وی تصنیف‌سرا نبود ولی در غزل‌سرایی و دوبیتی استاد بود.

    او با بیان اینکه در دانشگاه کسی هنرمند زاده نمی‌شود و هنر در دستان همگان نیست افزود: استادانی چون کاشانی و محمدعلی ناصح به استادی جواد آذر اذعان داشتند. هنری که در عرف جامعه شناخته می شود هنر نیست. ولی آذر هنرمند بود. دیدگاهش در کلمه و ادب متفاوت بود. آذر خط بسیار خوبی داشت و خط‌شناس، نقاشی‌شناس و اصولاَ هنرشناس بود و هنرمند آفریده شده بود.

    در این مراسم که با مشارکت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، بنیاد شهریار و انتشارات ایز به مناسبت پانزدهمین سال خاموشی جواد آذر برگزار شد، افرادی همچون محمدعلی بهمنی، نادر گلچین، کریم مشروطه‌چی، محمدهاشم احمدوند، خسرو شاهین، سهیل محمودی، امینی، علی جهاندار، مهران مهرنیا و محمد سلمانی حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=102912
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *